Holm-Nykirke

Etter snaut seks og et halvt år med anleggsarbeid og to millioner kubikkmeter sprengt fjell i Holmestrandporten, ble den nye jernbanestrekningen mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen ferdig i slutten av november i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

FAKTA

Sted: Holmestrand

Prosjekttype: Jernbane

Byggherre: Jernbaneverket

Lengde: 14,2 kilometer, hvorav 12,4 kilometer i tunnel

Hovedentreprenører: Marti, Skanska, LNS, samt at Hent og OT Wike har store kontrakter

Prosjektkostnad: 6,3 milliarder kroner eks. mva

Prosjektering: Rambøll, Norconsult, ECT, NGI

Underentreprenører og leverandører: Marthinsen & Duvholt l TuCon * P. Abrahamson l Entreprenørservice l Kynningsrud Fundamentering l Vestfold Fjellsprengning l Renesco l Øyan & Schie Fuging l BMO tunnelsikring l Midtnorsk betongsprøytning l Malthus l Austin l Sandvik l Norbetong l Pretec l Mapei l BASF l Norcem l Codan l UnoX l Fjordkraft l Ølen Betong l Sika l Brødrene Dahl l T. Engene l Holandia (Nederland) l Norsk Jernbanedrift l Infranord l Eltel l Site Service l Rapp Bomek l NLI l JBV Drift l HWE l Optimera l Submet

Hele Holm-Nykirke-prosjektet er imidlertid ikke ferdig før

til høsten. Den 31. oktober 2017 er den offisielle datoen – da er alt arbeid ferdig både ute og inne, og grøntområder er etablert rundt den nye kollektivterminalen utenfor Holmestrand stasjon.

Prosjektet har vært omfattende, og spesielt Holmestrand stasjon, som ligger inne i fjellet, har vært nyskapende. Den ligger omtrent midt i den 12, 4 kilometer lange tunnelen, og er dimensjonert for at gjennomgående tog skal kunne passere i 250 km/t, noe som medfører voldsomme trykk- og sugkrefter. Stasjonen imponerer, og da må selv en rutinert ingeniør i Jernbaneverket (JBV) trekke på smilebåndet.

– Holm-Nykirke er det største prosjektet jeg har vært med på å bygge, og det er klart det er morsomt å kunne være med på dette. I Norge har det aldri tidligere vært bygget en togstasjon inne i fjellet hvor gjennomgående tog kan kjøre i så høye hastigheter, sier prosjektsjef Knut Edmund Knutsen i JBV til Byggeindustrien.

Trykk- og sugkrefter

For å utligne trykk- og sugkreftene som oppstår fra høyhastighetstogene, er bygget en stor tunnel som fører ut i friluft fra stasjonsområdet. Ny ruteplan fra 12.12.16 legger til grunn at de gjennomgående togene skal holde 160 km/t gjennom stasjonen. Hele strekningen vil på nyåret få en skiltet hastighet på 200 km/t, og på sikt makshastigheten på 250 km/t.

Holm-Nykirke-prosjektet startet med anleggsarbeidet i august 2010 på Holm nord for Holmestrand sentrum. Bare for å komme frem til påhugget av Holmestrandporten (tunnelen), ble forskjæringen på 70.000 kubikkmeter stein tatt ut.

– På Holm hadde vi også hovedriggsområdet med forlengningsrigger. Tunnelen har hatt fem entrepriser som ble utført av de tre entreprenørselskapene Marti IAV, Skanska og Leonhard Nilsen & Sønner. Skanska hadde tre entrepriser, hvorav underbygningsentreprisen i stasjonskontrakten. Bare den alene kostet en milliard kroner, sir Knutsen.

– Stasjonshallen mest utfordrende

Ifølge prosjektsjefen har den mest krevende delen av Holm-Nykirke vært å ferdigstille den pompøse stasjonshallen. De to plattformene er 250 meter lange, mens hele stasjonsområdet er 900 meter inkludert trompeter i hver ende.

– Dette har vært nybrottsarbeid, og det mest krevende har vært å utføre prosjekteringen tett opp mot byggingen av hallen. All konstruksjon for å bygge stålhimlingen var planlagt til å ta åtte måneder, noe vi greide å gjennomføre takket være stor innsats fra alle involverte i arbeidet, smiler Knutsen.

Drivingen av den 12,4 kilometer lange tunnelen har også vært krevende på grunn av bergkvaliteten i fjellet ved Holm, og løsmasser ved Nykirke.

– Det var mye vann og dårlig fjell, og vi måtte bruke mye berginjeksjon i nordenden av tunnelen. I sørenden av tunnelen ved Nykirke kom det mye løsmasser inn i tunneltaket som måtte sikres. Her ble det valgt en rørparaplymetode som Marti IAV var kjent med for å komme videre i tunneldrivingen. Området med løsmasser var på ca. 60 meter, og det tok et halvt år for entreprenøren å arbeide seg gjennom dette området, sier Knutsen.

Stein til vei og havn

Steinmassene, som er sprengt ut av fjellet under tunneldrivingen, er blant annet blitt kjørt til E18-utbyggingen i Vestfold, og til utbyggingen av Drammen Havn. Dessuten har prosjektet levert 900.000 kubikkmeter til det som eventuelt skal bli den fremtidige Kopstad godsterminal ved Nykirke.

Rett etter at den nye jernbanestrekningen åpnet mellom Holm og Nykirke den 28. november i fjor, startet arbeidet med å fjerne skinner, sviller og tekniske anlegg på gamlelinja. Nå er det lite som minner om gammel togtrafikk her; den gamle traseen ligner mer på en sliten kjerrevei fra en svunnen tid.

– Alt signalmateriell blir tatt vare på til beredskap, og mye av skinnegangen blir sendt til godkjent mottak eller til gjenbruk. Fra Holm til Holmestrand sentrum skal det bli turvei i linja, sier Knutsen, mens Byggeindustrien er med på en besiktigelsestur.

Den offisielle åpningen av den nye jernbanestrekningen var den 17. desember, og samtidig skulle den 70 meter høye passasjerheisen fra Holmestrand stasjon til toppen av platået over sentrum av byen åpnes.

– Dette skjer imidlertid i løpet av januar måned, fordi entreprenøren Hent, som har hatt totalentreprisen for heisen, måtte bruke lenger tid for å gjennomføre kvalitetskontrollen. Heisen er finansiert gjennom JBV og Vestfold fylkeskommune, mens Holmestrand kommune skal ha ansvaret for driften, opplyser prosjektsjefen.

Glad ordfører

Holmestrand-ordfører Alf Johan Svele (H) ser store muligheter for kommunen med den nye jernbanestrekningen.

– En 135 år gammel historie får nå et nytt kapittel. Både ny stasjon, raskere tog og heisen til Holmestrandfjellet vi gjøre livet enklere for alle de som reiser til og fra Holmestrand med Vestfoldbanen. Det frigjøres også store arealer ved at den gamle linja er borte, og det vil skje utrolig mye med by- og næringsutvikling i og rundt byen fremover, sier Svele til Byggeindustrien.

Holmestrand kommune har hatt den kraftigste boligveksten i Vestfold de siste to, tre årene, og Svele spår en eskalering i denne utviklingen.

– Enkelte boliger selges nå for 50.000 kroner per kvadratmeter, og en slik prisvekst gjør det selvfølgelig mer interessant for utbyggere. Den nye jernbanen skal vi utnytte for alt den er verdt, og kommunen må vise vei. Det skal bli lukrativt å investere i bolig og næringsbygg i Holmestrand, og kommunen må være en samarbeidspartner slik at man i fellesskap kan skape gode løsninger, understreker han.

To stasjonsinnganger

I mai åpner også den søndre inngangen til stasjonshallen, og dermed får reisende enkel tilgang til toget midt i sentrum av byen.

– I det nedlagte sporet mellom de to inngangspartiene vil det bli etablert en gangvei i den gamle jernbanetraseen. Vi skal også vurdere å bygge et parkeringshus i sentrum, slik at folk som ikke bor sentrumsnært kan få enda enklere tilgang til toget. Vi må løse parkeringsproblemet i sentrum av byen, og dermed tvinger det seg frem et parkeringshus. Hvor dette skal bygges, vil vi ta stilling til i løpet av 2017, sier Svele.

Powered by Labrador CMS