Leilighetene er lyse og moderne. Illustrasjon: Kikkut/Oxivisuals
Det er god utsikt fra terrassene. Illustrasjon: Kikkut/Oxivisuals

Gartnerkvartalet

På Løren er Veidekke i ferd med å utvide det grønne preget fra Gartnerløkka til Gartnerkvartalet, hvor første trinn nå står ferdig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: Boliger og næring

BRA: 11.500 kvadratmeter

Byggherre: Lørenvangen Utvikling AS (Veidekke Eiendom og OBOS Nye Hjem)

Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør

Kontraktssum eks. mva.: 275 millioner kroner

Arkitekt: Lillestrøm Arkitekter

LARK: Landskaperiet

Rådgivere: RIB: ÅF Engineering l RIG og RIByfy: Multiconsult l RIV: Oras l RIE: Romerike Elektro l RIBr: Rambøll l RIAku: Brekke & Strand

Underentreprenør og leverandører: Fundamentering: Kynningsrud l Grunnarbeid: Veidekke Anlegg l Stål: Byemark Stål l Betong: Skedsmo Betong l Aluminium- og glassfasader: Noractor l Garasjeporter: Hørmann l Aludører, rekkverk og håndløpere: Sagstuen l Vinduer: Norgesvinduet l Vinduer fuging: Øyan & Schie Fuging l Murpuss: ABC Pussteknikk l Blikkenslager: Randem & Hübert l Fasadeplater: Laminathuset Combi Craft l Ståldører/branndører: Daloc l Tredører: Swedoor l Montering ståldører og branntetting: Hjott Entreprenør l Lås og beslag: Lås & Sikring l Maler: Edvardsson Entreprenør l Betonggulv: Betotec l Plattendekker: Thomas Betong l Gulvbelegg: Intep l Parkett: Bo Andrèn l Fliser: SH Bygg l Systemhimling: System1 l Taktekking og fallsikring tak: Nortekk l Prefab elementer: UBAB l Kjøkkeninnredning: Studio Sigdal Skøyen l Innredning våtrom: Parmarine l Energimålere: Techem Norge l Innendørs rekkverk: Ha-Mek l Elektro: Romerike Elektro l Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon l Rørlegger: Oras

For like nedenfor det ferdig utbygde prosjektet Gartnerløkka er en ny gartner i ferd med å reise seg. Gartnerkvartalet tar med seg navnet fra naboprosjektet, selv om det var industri og ikke gartneri på tomten tidligere.

Kvartalet får et distinkt grønt uttrykk med egne parker mellom hver blokk og en stor park i midten av kvartalet. En offentlig sykkelvei tvers gjennom prosjektet vil gjøre sitt til at området vil komme flere enn beboerne til gode. Parken er ennå ikke ferdig, men det er de første to av åtte leilighetsblokker.

I første byggetrinn er det 142 leiligheter på to, tre og fire rom. I tillegg er det et næringslokale på gateplan i hvert bygg mot Lørenveien. Hensikten med dette er å bidra til aktiviseringen av denne gata.

Industritomt

Arbeidet på tomten startet opp sommeren 2016, og totalentreprenør Veidekke forteller om en ukomplisert riveprosess. Man var klar over at det var gravd ned noen oljetanker på tomten, og fjerningen av disse skapte ingen overraskelser.

– ISS-selskapet Vaktmesterkompaniet hadde både hovedkontor, maskinpark og verksted her. Dette er en del av transformasjonen på Løren fra næring, skur og lagerplasser til boliger. Det skal bli 540 leiligheter bare på dette prosjektet når det står ferdig i løpet av 2021, sier prosjektleder Eirik Birkeland Nikolaisen i Veidekke Entreprenør til Byggeindustrien.

– Vi har etappevis revet det som opprinnelig sto her. Vaktmesterkompaniet, som drev her fra før, har fortsatt holdt til på deler av tomten. Vi har stadig spist oss innpå dem. Det var en liten og trang grop da vi startet, legger han til.

Han forteller at Veidekke har brukt egne ansatte til både utgraving, betong og tømrerarbeider, og at entreprenøren er fornøyd med at de får bruke så mye egen kompetanse i prosjektet.

Nå er for øvrig nabobyggene tre og fire i innredningsfasen. Mens andre bygg på tomten er i tettbyggfasen, råbyggfasen og grunn og fundamenteringsfasen. – Vi får virkelig oppleve litt av alt hver dag, sier han.

Skråfelt

De to første byggene er henholdsvis syv og åtte etasjer høye. Veidekke-prosjektlederen betegner selve byggeprosessen som tradisjonell. Byggene er fundamentert til fjell, med en dybde på dette trinnet på mellom fem og 20 meter.

Blokkene består av plasstøpt betong og bindingsverk i tre-/stålstendere. Etasjeskiller og skillevegger mellom leilighetene er hovedsakelig i betong. Fasadene utføres i en kombinasjon av platekledning, puss og beiset panel. Nederst mot Lørenveien er det også innslag av granitt, som gir et solid førsteinntrykk.

– Fra Gartnerløkka har vi tatt med oss mye av de samme byggemetodene og arkitekturen. Det er samme arkitekt på begge prosjektene – Lillestrøm Arkitekter. Vi har videreført pussen på byggene og fargen på pussen. Skrålinjer og overganger i fasaden pluss like inngangspartier er arkitektoniske grep vi har tatt med videre. Kvalitet og standard er mye den samme med noen oppgraderinger og litt endringer i fargene, sier prosjektleder for byggherren, Ellen Thuestad Løkås i Veidekke Eiendom. Sammen med OBOS Nye Hjem eier de 50-50 av Lørenvangen Utvikling AS, som byggherreselskapet heter.

Under de to ferdige byggene er det bygget en stor parkeringskjeller – som også strekker seg under de to neste byggene. Den 3.000 kvadratmeter store parkeringskjelleren har ikke like mange biloppstillingsplasser som man skulle tro, og man har i stedet satset på flere sykkelparkeringer. I tillegg ligger det flere boder i kjelleren.

I parkeringsområdet har man også hatt en bevisst satsing på elbil-ladere, og dette har vært et tilvalg til alle boligene. Selve ladesystemet er lagt opp slik at bilene hele tiden deler på den strømmen som er tilgjengelig, og Veidekke forteller at dette er en god løsning i et område hvor kapasiteten i trafostasjonene nærmer seg toppen.

Park og uteområder

Mottoet til prosjektet har vært; Lørens grønneste boligprosjekt – og er det vi har prøvd å leve opp til.

– Vi har definitivt hatt fokus på utomhus. Det har vært et ønske og en strategi fra byggherre helt fra starten. Målet er å gi noe fint tilbake til Løren, som en fin kontrast til det som opprinnelig var på tomten, forteller Nikolaisen.

– Vi har tatt med oss fokuset på det grønne og uteområdene og gjort enda litt mer ut av dette på Gartnerkvartalet, og videreført de store private uteplassene på terreng for leiligheter i første etasje. Det som skiller Gartnerkvartalet fra andre prosjekter på Løren, og som er ganske unikt i Oslo-perspektiv, er det store gårdsrommet på hele 10 mål. Her har vi lagt mye ressurser i å skape et flott utomhusanlegg, skyter Løkås inn.

Mellom hver blokk er det et eget gårdstun med sykkelparkering, lekeapparatet og variert beplantning. I tillegg har de bevisst brukt elementer i bakken som skal skape et fint visuelt inntrykk fra balkongene. Blant annet har landskapsarkitekten også inn runde felt som de kaller danseheller i gangveiene.

Parken i midten mellom de nye byggene vil bli på hele seks mål, og inneholde balløkke, lekeplass, pergola med grill, utendørs amfi og hageparseller hvor beboerne kan dyrke forskjellige planter.

Hver inngang har også en egen grønn levende plantevegg inne i bygget. - Det er med på å forsterke det grønne preget. Alle går forbi en grønn vegg, hvor det vokser levende planter inne i en vegg, på vei inn og ut av boligene. Veggen har et eget lys, så plantene verken får for lite eller for mye. I tillegg er det et vanningssystem som regulerer seg selv. Leverandøren har sagt at det er det første boligprosjektet som bruker slike vegger, og det er i alle fall nytt for oss, sier anleggsleder Thomas Roland Buene.

Prosjektleder Nikolaisen forteller også at overvannshåndtering har vært et viktig element i prosjektet, og at de har løst dette ved bruk av regnbed og tradisjonelle fordrøyningsmagasin under bakken. I tillegg er sedumtak også en bidragsyter til å ta unna vann.

Og byggherren er fornøyd med løsninger, fremdrift og salg. – For oss som byggherre har Gartnerkvartalet vært et hyggelig prosjekt å jobbe med uten de alt for vanskelige utfordringene. Salget har stort sett vært bra og fremdriften går som planlagt. Vi har klart hele veien å ha nok salg til at vi har kunnet holde kontinuitet i byggingen. Det har vært et godt samarbeid mellom entreprenør og byggherre. Gjengen fra entreprenøren er for øvrig den samme gjengen som var med på å bygge Gartnerløkka. Veidekke Entreprenør har jobbet målrettet og godt og med god fokus på HMS. Prosjektet har så langt vært gjennomført uten fraværsskader, avslutter Løkås.

Powered by Labrador CMS