Posten og Brings logistikksenter Vestfold

Over hele landet er Posten i gang med å modernisere postgangen. Posten og Brings nye logistikksenter på Borgeskogen utenfor Vestfold er et eksempel på dette, og skal betjene hele Vestfold med pakker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Borgeskogen, Stokke

Prosjekttype: Logistikkbygg

Bruttoareal: 8.200 kvadratmeter

Byggherre: Posten Eiendom Vestfold

Totalentreprenør: BetonmastHæhre Buskerud-Vestfold

Kontraktssum eks. mva.: 79,6 millioner kroner

Arkitekt og LARK: HH Prosjektassistanse

Rådgivere: RIB og RIBr: ÅF Engineering l RIG: Grunnteknikk l RIAku: Akustikk-Konsult l Uavhengig kontroll: WSP Norge og Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Elektro: Bravida l Rørlegger: Bjørn Gregersen l Ventilasjon: Bryn Byggklima l SD-Anlegg: Pascal Automasjon l Sprinkleranlegg: Ingeniørfirma Tore Eide l Sikkerhet: Stanley Security l Stål, stålplatetak og prefab: Metacon l Grunnarbeid: Fon Anlegg l Taktekking: Byggpartner l Betongfundamenter: Stokke Bygg l Innvendige gipsvegger: CM Entreprenør l Kjøkken: Carlsen Fritzøe l Gjerde og foldeporter: Lauritsen Gjerdefabrikk l Modulvegger: Modulvegger l Gulvstøp: Twintec Scandinavia l Porter: Hörmann

Borgeskogen er et stort industriområde utenfor Stokke i Vestfold, som er i stadig vekst. Nærheten til E18 har gjort at området inneholder mange typer industri, og det har vært og er mye byggeaktivitet på feltet.

Posten og Bring har i dag to nabo-terminaler på industriområdet; Post-terminalen som håndterer post og pakker, og Bring-terminalen som håndterer innenlands og internasjonalt gods. Nå flytter Bring inn i det nye logistikk-senteret, mens Posten overtar Brings gamle lokaler.

– Posten og Bring har en landsom-fattende strategi med å etablere nye og moderne terminaler som erstatter de eksisterende eldre terminalene, sier prosjektleder Henning Aarnes i Posten Eiendom til Byggeindustrien.

– Her tilpasses kapasiteten til dagens behov, med mer pakker og gods, mindre brev. Dette blir færre og mer effektive terminaler. Den nye terminalen på Borgeskogen er en del av dette. Her vil det foregå behandling av pakker og gods. Det etableres en pakkemaskin som kan sortere opp til 4.000 pakker i timen, legger han til.

Snørik byggeperiode

– Vi startet rett etter ferien i fjor, rundt august/september, og byggetiden har vært litt under ett år. Bygget ble ferdig overlevert til Posten 6. juli i år, forteller prosjektleder Arne Midtbø hos total-entreprenør BetonmastHæhre Vestfold til Byggeindustrien.

Det er første gang BetonmastHæhre har bygget på Borgeskogen, men nå er de også allerede i gang med et annet næringsbygg et steinkast unna logistikksenteret.

– Akkurat her vi har bygget var det ingenting. Det vil si det var en ferdig oppfylt industritomt med sprengstein, forteller Midtbø. Men det var klimaet som sto for den største utfordringen på den nesten 47.000 kvadratmeter store tomten.

– Det var veldig mye snø i vinter, og byggeplassen er et stort område. Vi måtte støpe gulv i 10 til 20 minusgrader, og måtte bruke mye kostnader på å få varmet opp bygget så vi fikk støpt. Når mye av det som vi ville gjøre på høsten og vinteren måtte vente til våren på grunn av snø og tele, var det mye som måtte tas igjen om våren, legger prosjektlederen til.

Kjente løsninger

Allikevel kom entreprenøren i mål med sin del av prosjektet. Posten hadde skilt ut porter, lastemaskin og lastehus fra BetonmastHæhre-kontrakten, og disse leveransene kom inn i prosjektet til avtalt tid.

– Det var kort byggetid, men bygget består av kjente løsninger. Selv om det er et stort bygg med store avstander, har det ikke vært de store bygningsmessige utfordringene. Det var mye teknisk som skulle inn, og de tekniske entreprenørene gjorde en god jobb med å få det unna. Målet var å være ferdig cirka en måned før overlevering, slik at vi kunne bruke tid på å teste det tekniske anlegget og tverrfaglig kontroll. Det fikk vi til, og fikk testet før byggherren overtok bygget.

Midtbø fremhever også Metacon som leverte hele råbygget, det vil si stål, stålplatetak, prefabrikert betong og sandwichelementer. I tillegg var jobben Fon Anlegg gjorde med grunnarbeid og utomhus stor. Det var faktisk den største jobben den relativt nye entreprenøren har hatt, etter at Carl C. Fon startet opp det nye selskapet.

Posten har ikke bygget på hele tomten, og entreprenøren har lagt til rette for at senteret kan utvides senere dersom byggherren ønsker det.

– Vi synes Posten har vært en veldig bra byggherre, og det har vært et godt samarbeidsklima i prosjektet, avslutter Midtbø.

Powered by Labrador CMS