FAKTA
Sted: Oslo
Prosjekttype: Nybygg kontor
Bruttoareal: 26.000 kvadratmeter
Byggherre: Schage Eiendom
Prosjektleder/ Hovedentreprenør: Insenti
ARK: Lund + Slaatto Arkitekter
LARK: Bjørbekk & Lindheim
Rådgivere: RIB: Ingeniørene Seim & Hultgreen l RIG: Geovita l RIMiljø: Sweco l RIV: Energima l RIV Rør: Engenius l RIE/Sol: Norconsult l RIBr: Fokus Rådgivning l RIAku: Multiconsult l RIByFy: Rambøll l BREEAM-AP: Asplan Viak l BREEAM-Revisor: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Nivellering/Stikning: Nerdrum Oppmåling l Spunt/Pel: Seierstad Pelemaskiner l Grunnboring: Norges Geologiske Institutt l Grunnarbeid og VA-anlegg: Hagen Maskin l Plasstøpt betong/Tømrer: Vestviken Betong & Tre l Bunnledninger: JKS Rør l VVS: Energima (UE: Rørlegger: Rør System, Sprinkler: SP Sprinkler, Ventilasjon: V8 Ventilasjon) l Elektro: PowerTech l Prefab betong: Contiga l Glass/Aluminium: Bolseth Glass l Riving: R3 Entreprenør l Mur/Flis: Brafas l Fasadeelementer: EstNor l Tak/Membran: HesselbergTak l Fasadeheis: Noracon l Heis: Kone l Branntetting: Christiania Brannteknikk l Maler: Bohlin l Gulvarbeider: Gulv & Sparkel l Solskjerming: Hunter Douglas Norge/Notto Tekstil & Solskjerming l Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkslageri l Lås og beslag: Dormakaba l Kjøkken: Myhrvold Storkjøkken/HTH Prosjektavdeling l Himling/Kontorskillevegger/Møteromsfronter: Acusto l Strekkmetall: Buskerud Blikk & Montasje l Garasjeporter: Doormax l Trapper: EMV Construction l Foldevegg: Saxi Produkter l Utomhus: Gast Entreprenør
Tredje byggetrinn i Skøyen Atrium er det siste og høyeste bygget i det nye Atrium-kvartalet i vestkantbydelen Skøyen i Oslo. Med et hovedbygg på seks etasjer og et tårn på tolv, har de gått høyt ut med det nye bygget, som har et bruttoareal på rundt 26.000 kvadratmeter. Byggherre Schage Eiendom startet bygging av det store kontorbygget før noen leie-
kontrakter var signert, men ved åpningen er alt bortsett fra to etasjer leid ut.
– Schage var modige, og satte i gang uten at det var signert noen leiekontrakter. Det var ganske spennende, men i etterkant ser vi at det var et riktig trekk, forteller prosjektleder Insenti, Tron Tangeraas.
Insenti har hatt totalansvaret for
prosjektet Skøyen Atrium III. Prosjektet ble gjennomført i Insentimodellen, som betyr at Insenti har hatt ansvaret for prosjektet helt fra utviklingen til nøkkelferdig prosjekt igjennom byggherrestyrte delentrepriser.
– Det er tillit og åpenhet hele veien, og det er egentlig grunnstammen i modellen som vi baserer oss på, sier Tangeraas.
Kontroll i grunn
Insenti signerte kontrakt med Schage Eiendom tilbake i juni 2014, men kom ikke i gang med bygging før tre år senere. Plan- og bygningsetaten i Oslo ønsket nemlig å omregulere tomten fra nærings- til boligformål, og byggherre måtte kjempe for byggeplanene sine.
Til slutt vant Schage Eiendom frem, og 29 mars 2017 ble reguleringsplanen godkjent.
Før byggestart var lokalene til bilforretningen Møller Bil revet på tomten, og Insenti kunne starte grunnarbeidet juni 2017. Noe forurensing i grunnen måtte entreprenøren håndtere, og de måtte blant annet hente ut noen gamle peler, men Tangeraas forteller at omfanget var som forventet, og brakte hverken med seg overraskelser eller utfordringer utenom det vanlige. Insenti har hatt kraftig fokus på å unngå setninger i det tett bebygde området, hvor både bilvei, jernbane og trikkeskinner, i tillegg til flere andre bygg, ligger i temmelig umiddelbar nærhet til tomten.
Grunnen er gravd ut seksjonsvis med innvendig avstiving av spunten, og det har blitt satt lisser under trikkeskinnene på nord-
siden av bygget.
Skøyen Atrium er pelet til fjell, og det skrånende fjellet under tomten har skapt behov for omtrent 170 stålkjernepeler på mellom fem og 35 meter.
– Vi har kjørt kontrollnivellering gjennom hele prosessen, og vi har ikke registrert noen som helst setninger. Her har vi hatt veldig god kontroll, forteller prosjektlederen.
Krevende geometri
Kjelleren ble påbegynt i januar 2018 med plasstøpt gulv og vegger. Parkeringskjelleren har totalt 56 parkeringsplasser for bil, herav 36 ladestasjoner for elbiler og 654 sykkelparkeringsplasser. Garderobene har 625 skap. Fra søylene i parkeringskjelleren og opp til taket består bærekonstruksjonen av prefabrikkerte betongelementer, utstøpte stålsøyler og bærende ståldragere. I etasjeskillene er det hulldekker i betong. All prefabrikkert betong i bygget er lavkarbonbetong for å nå prosjektets ambisiøse klimakrav.
Kjelleren er også koblet på eksisterende kjellere tilhørende de tidligere byggetrinnene i Skøyen Atrium.
Underveis i byggeprosessen bestemte byggherre seg for å forsterke bærekonstruksjonen slik at man på et senere tidspunkt skal være i stand til å øke høyden med opptil fire etasjer uten å måtte styrke bygget ytterligere. Ettersom bygging startet før en eneste leiekontrakt var signert, er konstruksjonen også utformet for maksimal allsidighet og fleksibilitet, noe som kan styrke Skøyen Atrium som en langsiktig investering for byggherren.
På bakkeplan har Skøyen Atrium III glassfasade, men lengre opp i etasjene består fasaden av prefabrikkerte treelementer fra Estland kledd i resirkulert aluminium med ferdigmonterte trevinduer. Veggelementene er opptil seks meter lange og omtrent 360 centimeter høye. På grunn av trang byggetomt og kun tilgang til gaten på én side av bygget, har elementene blitt heist inn av en tårnkran med tilgang til gaten, og der hvor det har vært nødvendig har elementene så blitt sendt over til tårnkran nummer to lengre inn på byggeplassen.
– På grunn av geometrien i bygget og mye skreddersøm har det vært vanskelig å få til rasjonell drift, men fasadeelementene har latt oss drive noe masseproduksjon på prosjektet, sier Tangeraas.
Kontorperle
Selv om arkitekt Lund + Slaatto Arkitekter har tegnet et bygg som er krevende å sette opp, er Insentis prosjektleder stolt av å ha vært med på et bygg utenom det vanlige.
– Arkitektonisk sett er dette det flotteste jeg har vært med på å bygge noensinne. Geometrien og materialbruken er helt spesiell. Det er lagt inn masse buer i utformingen, og det er også kjøpt inn buede glass, gjennomgående i hele bygget. Det er lagt mye penger i dette bygget, og det er samtidig veldig godt gjennomført både teknisk og estetisk; det er det ikke tvil om, sier prosjektlederen.
Den spreke geometrien har gjort listen kort over fasadeleverandørene som kunne levere til bygget.
– Fasaden er buet, og det er utfordrende når vi har aluminiumskassetter som da også må bues. Vi har kun funnet én fabrikk som kan levere ekstruderte aluminiumsprofiler i hele Europa, forteller avdelingsleder med ansvar for byggherrestyrte prosjekt i Insenti, Marius Prøsch-Oddevald.
I atriet inne i Skøyen Atrium III står Norges høyeste innendørsskulptur, en tolv meter høy og tre tonn tung skulptur av kunstner Kjell Erik Killi Olsen, men materialbruken inne i det 22 meter høye åpne rommet utgjør også et kunstverk i seg selv. Gulvet er flislagt med Oppdalskifer, og det samme gjelder for inngangspartiet til heisene, samt så godt som alle trappetrinn i bygget. Veggene er kledd i perforerte treplater i ask og strekkmetall.
Excellent
Skøyen Atrium er BREEAM-sertifisert med Excellent-karakter, og er bygget til energiklasse A. 30 prosent av oppvarmingsbehovet skal dekkes av varmepumper på taket, og de resterende 70 av fjernvarme. Solcellepaneler på taket over både sjette og tolvte etasje skal dekke omtrent syv prosent av byggets energibehov, og det er lagt stor vekt på lave lekkasjetall og lavt energibruk.
Luftkvalitet er en annen prioritet i det nye kontorbygget, og ventilasjonen styres av lokale aggregater i hver etasje. Tårnetasjene fra syvende til tolvte etasje har ett aggregat hver, mens tre ventilasjonsaggregater i hver etasje skal sørge for god luft i første til sjette etasje.
– Byggherre har vært veldig tydelig på at de ønsker å kontrollere ventilasjonen bedre enn med tradisjonell lokal styring, sier Tron Tangeraas.
Brutto etasjehøyder på 330 centimeter skal også gi større fleksibilitet og kvalitet når det kommer til luften i bygget.
Utfordrende prosjekt
På grunn av manglende riggplass på den sentrumsnære byggetomten har mannskapet holdt til i en innvendig brakkerigg i en eksisterende parkeringsgarasje.
Tangeraas kan fortelle at de har hatt null fraværsskader på prosjektet.
– Vi har hatt et regime med hyppige vernerunder, både med deltakelse fra oss og fra byggherre og byggherres KU; rett og slett godt fokus på vernearbeidet i alle byggets faser. Byggherre har vært veldig opptatt av det, og har også målt oss på det hele tiden med månedlig rapportering, sier han.
Prosjektet har dog støtt på noen problemer underveis.
Insenti har vært nødt til å bytte hele leveransen av buet glass som skulle gå inn i de krappe hjørnene i bygget. Glasset kom ujevnt krummet fra leverandøren, og entreprenøren ble nødt til midlertidig å installere 66 ubrukelige glassruter for å få tett bygg til planlagt tid.
– Hvordan dette gikk gjennom leverandørens kvalitetskontroll er nok et spørsmål vi aldri får svar på, men leverandøren har også tatt tak i problemet, og vi har fått byttet glasset uten merkostnader for oppdragsgiver, sier Prøsch-Oddevald.
Første leietaker flyttet inn første oktober, men åpningsfesten for Skøyen Atrium ble arrangert i slutten av november.
– De tilbakemeldingene vi har fått fra brukerne, er at de er veldig fornøyde, forteller Tron Tangeraas.