Fakta
Sted: Lindesnes
Prosjekttype: Nybygg Restaurant
Bruttoareal: 590 kvadratmeter
Byggherre: Lindesnes Havhotell
Totalentreprenør: BRG Entreprenør
Kontraktsum eks. mva.: Ca. 27 millioner kroner
ARK: Snøhetta
Rådgivere: RIB/RIG/RIByFy: Asplan Viak l RIV rør: Løyning
l RIV vent: Rivco l RIBR: Drag l RIE: Tratec l Belysning: ÅF lightning
Underentreprenører og leverandører: Rørlegger/Ventilasjon: ERV l Elektro: Tratec l Grunnarbeider: Lista Fjellboring/Brødrene Haddeland l Undervanns-arbeid: O.E. Hagen l Akustiske himlinger og vegger: GHV l Eikeinteriør og -møbler: Hamran l Storkjøkken: Norrøna Storkjøkken l Betong: Unicon l Glass-/aluminiumfasader: Tore Andresen l Heis: Thyssenkrupp
Under bølgene på Sørlandskysten ligger Norges mest eksotiske middagsutsikt. Den Snøhetta-tegnede restauranten Under er Europas første undervanns-restaurant, og siden åpningen 20. mars har bordbestillinger og pressehenvendelser fra hele verden flommet inn.
Entreprenør BRG har stått for byggingen av det unike bygget, og prosjektleder Leif Lans og anleggsleder Stanley Håland innrømmer at både oppmerk-somheten, presisjonen og den enorme kompleksiteten som knytter seg til bygget, har stilt strenge krav til entreprenøren.
– Det er klart man tenker på det. Det blir dobbelt fokus i forhold til et normalt prosjekt, og dette er også et bygg med mange risikoelementer. Bygget skal være vanntett, og kompleksiteten er stor. Det er veldig få rette flater, og det har vært null mulighet for å feile her, sier prosjektleder Lans til Byggeindustrien.
– Man blir ekstra skjerpet, bekrefter Håland.
Funkis i fjæra
Arkitekt Rune Gransdal i Snøhetta tror det er flere årsaker til at undervannsrestauranten har vakt mye oppsikt både i og utenfor Norge.
– Dette et veldig spesielt bygg. Det er første gangen vi har gjort noe slikt i Europa, og det er spennende for folk å komme ned og se en ukjent verden under vann. Vi har forsøkt å knytte bygget til naturen og området hvor det ligger, og håper det over tid vil gli inn i omgivelsene. Samtidig er dette et værhardt område, og bygget er designet for å tåle dette. Kombinasjonen matopplevelse, marinebiologi og arkitektur, med et tydelig lesbart konsept utført av stolte lokale håndverkere ved hjelp av tradisjonelt håndverk og moderne teknologi, gir flere bein å stå på og er en unik kombinasjon, sier han.
Arkitekten forteller at undervannsrestauranten har vært gjennom en lang prosess før de fikk hodet over vannet i prosjektet.
– I starten tenkte vi altfor komplisert. Vi tok så et steg tilbake og spurte oss selv «Hva er det vi prøver på her?», og svaret er ganske enkelt at vi prøver å få folk fra A til B, fra tre meter over til fem meter under havoverflaten. Valget falt på et betongrør. Det er en logisk og funksjonell form, sier han.
Plasstøpt prakt
Mesteparten av bygningskroppen i prosjektet består av dette store betongrøret som stikker opp av vannet. Den nøyaktig utformede og buende formen er designet basert på norsk offshorekompetanse og beregninger av de ekstreme kreftene som kommer til å slå mot restauranten på stormfulle dager. Bygget skal kunne stå imot Atlanterhavets vrede og rekordkraftige stormer.
Det omtrent 35 kvadratmeter store vinduet som gir restauranten den unike havutsikten, kommer fra en nederlandsk akvarieleverandør, er 25 centimeter tykt, og veier mellom ti og tolv tonn. Skallet av vanntett betong, som utgjør beskyttelse mot hav, vær og vind i tillegg til å gi bygget mye av sitt harde uttrykk, er mellom 40 og 50 centimeter tykt på forskjellige steder i konstruksjonen.
Hele betongkroppen, komplett med vinduer, er plasstøpt på en stor lekter utenfor kysten hvor Under nå ligger.
Med byggestarten i januar 2018 fikk BRGs håndverkere ganske tøffe og værharde arbeidskår i starten av prosjektet.
– Det var en ekstremt komplisert betongkonstruksjon med veldig strenge krav til betongkvalitet. Denne ble støpt her ute i stiv kuling og kuldegrader, forteller BRG-prosjektleder Leif Lans.
Byggearbeidet på en lekter i Nordsjøen har krevd et strengt HMS-regime, og Lans er glad for å kunne fortelle at prosjektet ikke har hatt en eneste fraværsskade i løpet av den omtrent ett år lange byggetiden.
– Dette er ikke akkurat noe A4-bygg, og det har vært den mest kompliserte betongkonstruksjonen vi noen gang har vært borti. Det handler både om at den skal være vanntett nede på seks-syv meters dybde, den kompliserte formen på konstruksjonen og ikke minst kravet til overflaten. Alt er synlig, forteller Lans.
Utsiden inn
Sommeren 2018 ble den 1.600 tonn tunge betongkonstruksjonen senket ned og forankret til havbunnen utenfor Lindesnes Havhotell. Siden den traff vannet har ikke betongkonstruksjonen lekket en eneste dråpe, og utfordringer rundt noen mindre vanntette fuger rundt vinduene ble også løst etter hvert i prosjektet.
Plasseringen ute i sjøen gir også bygget noen helt spesielle utfordringer med kondens på innsiden, og dette har blitt løst ved å bygge en egen fasade vendt innover i bygget på innsiden av betongskallet. I det 15 centimeter store luftesjiktet mellom betong og klimavegg, komplett med isolasjon og membran, blåses luft som tar med seg fukten opp og ut av bygget over vannoverflaten.
– Noe som også er litt stilig på dette prosjektet, er at vi bygde takstoler for å få til forskalingen av toppdekket. Disse takstolene ble brukt igjen da vi bygde himlingene på innsiden her. Dette bygget er en boks i en boks, sier Lans.
Vel servert
Nedsenkningen av betongboksen ble i utgangspunktet forsinket én måned da de geotekniske undersøkelsene av havbunnen ikke hadde forberedt prosjektet på dårlige undervanns grunnforhold. Siden restaurantåpningen var bestemt allerede før BRG satte i gang byggingen, var det ikke noe annet å gjøre enn å brette opp ermene og hente inn tapt tid.
– Vi måtte detaljplanlegge prosjektet, ta det helt fra hverandre og bygge det opp igjen, forteller anleggsleder Stanley Håland.
Takket være nitid planlegging, styrket mannskap og streng kontroll, kom entreprenøren i mål med bygget som bestilt. Prosjektleder Leif Lans innrømmer at han er stolt av resultatet.
– Det har blitt fantastisk flott, og det er ikke noe tvil om at vi er stolte. Det kreves en stor faglig tyngde og flinke fagfolk for å løse denne konstruksjonen og for å styre denne prosessen. Dette blir et referansebygg for oss, sier Lans.
Inngangspartiet til Under er kledd i lokal villeik fra Lindesnes. Utvendig er treverket lakkert, og minner mest om overflatene på ei tresnekke, mens treverket innvendig fremstår som naturlig og ubehandlet. Kledningen går igjen gjennom hele bygget, inkludert møblene, og er en konstant mens lyset og fargene i himlingen endres jo lengre ned under vann man kommer i bygget. Akustikkplatene som utgjør himlingen, kommer fra Danmark, og er skreddersydd for innsiden av restauranten basert på laserskanning av bygget.
– Det er et veldig godt rom å være i og ikke klaustrofobisk i det hele tatt. Vi er veldig fornøyde med det endelige resultatet, og synes dette er blitt et helhetlig og godt gjennomført prosjekt, sier arkitekt Rune Gransdal.
Kvalitet i alle ledd
Byggherre for restauranten er Lindesnes Havhotell, som eies av familien Ubostad. Gaute Ubostad vet at det kan ligge skjær i sjøen for det ambisiøse restaurantkonseptet, men han har tro på Under.
– Foreløpig er vi kjempefornøyde. Vi vet jo ennå ikke om vi har lyktes, men vi har tro på at hvis vi gjør ting med kvalitet i alle ledd, vil vi lykkes, sier han.
Ubostad forteller at undervannsrestauranten ble født som Lyngdal-sambygding Sigurd Otterbecks idé om å bygge et undervannshotell. Etter en kopp kaffe sammen med brødrene Gaute og Stig Ubostad, landet de på at en restaurant var mer gjennomførbart. Det har likevel ikke vært enkelt.
– Det har vært utfordringer i de fleste faser av prosjektet, og de største utfordringene var knyttet til grunnforholdene under havbunnen. Det har også vært en sammensatt entrepriseform med mange forskjellige firmaer og kompetanser, men det har gått greit å sjonglere, forteller han.