Volmax Rygge

For byggherren Cognia Eiendom, har Betonmast Østfold bygget Volmax sitt storbilverksted på Rygge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Fakta

Sted: Rygge

Prosjekttype: Næringsbygg

Byggherre: Cognia Eiendom

Totalentreprenør: Betonmast Østfold

Kontraktsum eks. mva.: 60 millioner kroner

BTA: 3.200 kvadratmeter

Arkitekt: IT-Tek (tegnet bygg og søkt fram til ramme), Bjørnstad Prosjektering

Rådgivere: RIB, RIBfy og LARK: Bjørnstad Prosjektering l RIBr: B-KS l RIA: Brekke & Strand Akustikk lRIG: Multiconsult l RIEn: Rejlers l RIE, RIV vent: Structor lRIVA: Svendsen & Co l RIV rør: WSP Teknikk, Armaturjonsson l

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Jørgen Karstensen l Betongarbeider: Engebretsen Betong & Mur l Stål, tak- og fasade og prefab: Straye l Tømrerarbeid, systemvegger og dørmontasje: Modulvegger Østfold l Port: Port-Service Øst l Lås og beslag: Lexow l Trapp og rekkverk: Torsnes Industriservice l Glass og aluminium: Moss glass og fasade l Maler, gulvbelegg og fliser: Smådahl l Branntetting, ståldører: Firesafe l Rørlegger: Larmerud Rørservice l Ventilasjon: Hamstad l Elektro: GK Elektro l Løfteplattform: TKS Heis l Røykluker: Jet Bramo l Solskjerming: Kvint Blendex l Automatikk: KlimaControl l Landmåling: Geomatikk Survey l Tømrer: TK Bygg l Verkstedutstyr: Automateriell, Demanor l Gulvvarme og div. VVS-utstyr: Armaturjonsson

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Selve byggearbeidet startet i månedsskiftet juni/juli i 2020, og i skrivende stund har Betonmast Østfold deloverlevert lagerdelen av bygget. Kontordelen ble overlevert den 15.6, mens prosjektet leveres i sin helhet den 30. juni.

– Vi kom til en ferdig opparbeidet kvalitetsfylling, som var gjort i et tidligere byggetrinn. Vi måtte gjøre ytterligere geotekniske grunnundersøkelser, før vi begynte å støpe plate på mark, sier prosjektleder Lars Erik Bieltvedt til Byggeindustrien.

Leveringsvanskeligheter

Han forteller at de største utfordringene i prosjektet, har knyttet seg til leveringsvanskeligheter av prefabrikkerte smøregraver fra den tyske leverandøren på grunn av Covid 19.

– Dette gjorde at vi måtte endre litt på rekkefølgen i betongarbeidet for at vi ikke skulle forsinke fremdriften i prosjektet i vesentlig grad. Alt verkstedteknisk utstyr har brukeren Volmax stått for selv, sier Bieltvedt.

Robust

Bygget er satt opp med stål- og sandwichelementer, og består av en kontordel, et lager og storbilverkstedet.

– Kontordelen har to etasjer, og har store, åpne flater i lys farge. Et av sporene i verksteddelen er tilpasset reparasjoner av ADR-kjøretøy. Det er et robust og slitesterkt verksted, som også inneholder en vaskehall. Hele verkstedet har sklisikkert epoxybelegg med gulvvarme, sier prosjektlederen, og tilføyer at gjennomføringen har gått veldig bra.

– Hektisk

– Det har til tider vært hektisk på grunn av Corona-situasjonen, men vi har hatt med oss dyktige aktører. Det har vært et godt samarbeid med byggherre, bygningsmyndigheter og brukeren Volmax, der sistnevnte også har hat en stor medvirkning i designen av bygget. Vi er også stolte av å kunne meddele byggherre at han overtar et bygg som tilfredsstiller energimerket A. Det har ikke vært et krav i prosjektet, men gjennom kvalitetsbevisste underentreprenører og grundig oppfølging av utførelsen, kan bygget overleveres til energikarakteren A, sier Bieltvedt.

– Utmerket gjennomføring

Teknisk sjef i Cognia Eiendom, Ronny Stensrud, sier til Byggeindustrien at de er svært tilfreds med hvordan Betonmast Østfold har løst oppgaven.

– De har klart å holde fremdriften hele veien, og ligger sågar foran skjemaet nå i sluttfasen. Den tekniske gjennomføringen har Betonmast Østfold gjort utmerket, og bygget har fått romslige og innovative løsninger. De moderne kontorfasilitetene er også et stort pluss, sier Stensrud.

Powered by Labrador CMS