Disse fire har hatt lederoppgaver for ulike parter i utbyggingen. Frå venstre Jostein Løken (Xpro), Erland Reite (Wenaas Eftf.), Andreas Førde (Åsen & Øvrelid) og Ingar Norvik (Posten Eiendom).
Produksjonsleder Rene Ekroll Haugen (f.v.), byggforvalter og driftstekniker Kristoffer Rygg og rådgiver Anne Katrine Bruland Wiik har arbeidsplassen sin i den nye terminalen. Her i administrasjonsdelen av bygget.

Logistikksenter Førde

På grunn av stor vekst i netthandelen bygger Posten Norge opp flere logistikksentre landet rundt. Et av dem, på Moskog utenfor Førde, ble overlevert i juli.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Fakta

Sted: Sunnfjord Næringspark, Moskog ved Førde

Prosjekttype: Logistikksenter for Posten Norge

Byggherre: Moskog Næringspark AS (heleid av Digerneset Næringspark AS)

Hovedentreprenør: Åsen & Øvrelid

Prosjektleder for byggherre, byggherreombud: XPRO

Arkitekt: iVest Consult

Areal: Ca. 3.500 kvadratmeter

Entreprisekostnad: Ca. 64 millioner kroner eks. mva.

Rådgivende ingeniører: RIE: Caverion (egenprosjektering) l RIVA, RIBr: iVest Consult l RIV: Vb Tekniske l RIB: Elementpartner

Underentreprenører og leverandører: Innvendig rørlegger: Skår VVS l Elektro, SD, sikkerhetspakke: Caverion l Ventilasjon: Nordvest Miljø l Grunnentreprenør: Magne Hafstad l Porter og gjerde: Solheim Gjerdenett/Garda Sikring l Betongelement: Elementpartner l Q-dekke, Paroc, beslag: GH Prosjekt l Stål: Scancon l Utvendig VA: Mesta l Betonggulv: Tiller Vimek l Betongarbeider: Jan Solvik Mur og Puss l Vinduer og dører: H-Fasader l Taktekking: Protan Entreprenør l Lås og beslag: Låssenteret l Maler, gulvbelegg, flis: Maler Rune Skilbrei l Trafostasjon betongelement og utvendige betongrenner: Førde Sementvare l Utleie maskiner: Ramirent l Ferdigbetong: Sunnfjord Betong l UE Posten: Porter og lastehus: Hörmann l Pakkesorteringsanlegg: Hanter Ingenjørsteknik (SE) l Teleskoparm: Caljan (DK) l Analytiske instrumenter: Mettler Toledo (US)

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Den 3.500 kvadratmeter store postterminalen ligger i et nytt næringsområde kalt Sunnfjord Næringspark. Stedet er Moskog, elleve kilometer nord for Førde, ved E39. Bygget har om lag 3.000 kvadratmeter til produksjon, og 500 kvadratmeter til administrasjon.

Åsen & Øvrelid er hovedentreprenør for utbyggingen. Byggherre er selskapet Moskog Næringspark AS, heleid av Digerneset Næringspark AS, der største eiere er Wenaas Eftf. og Møller Eiendom. Dette selskapet har base på Digerneset øst for Ålesund, der Posten Norge var den første store aktøren som etablerte seg. Dette er første gang selskapet satser på næringsutleie i Førde.

Digernes-relasjon

– Grunnen til at vi satser her er relasjonen vår til Posten Norge fra Digerneset. Vi har et godt samarbeid, og tar dette videre hit, sier prosjektleder Erland Reite i Wenaas Eftf. Moskog Næringspark AS eier bygget og Posten Norge AS blir leietager.

Selv om logistikksenteret er det første store bygget i Sunnfjord Næringspark der det er mye ubebygd tomteareal, utelukker Reite en tilsvarende satsing i Førde som på Digerneset og på Nordfjordeid, der det er etablert en mindre versjon etter samme oppskrift.

– Det kan godt hende vi blir med på flere bygg her, men det blir i mindre omfang. Mange av tomtene her er allerede kjøpt av andre, så det ville også være vanskelig å få til en samlet satsing.

Wenaas Eftf. og Åsen & Øvrelid har gjennomført flere utbyggingsprosjekter sammen. Entreprenøren med hovedkontor i Førde har bygget alt i Eid Næringspark, og skal nå gå i gang med en utbygging i Volda der Rema 1000 og Europris skal inn.

– At vi samarbeider med Åsen & Øvrelid på flere prosjekter, betyr at det går bra, konkluderer Reite. En aktør som også går igjen på prosjektene deres, er ingeniørbedriften Xpro. Ålesundsbedriften har også vært prosjektleder og byggherreombud på logistikksenteret.

Energiklasse A

Andreas Førde er byggeplassansvarlig for Åsen & Øvrelid. Han sier bygget er reist etter typiske prinsipper for næringsbygg, men at det også har noen særpreg.

– Bærende konstruksjoner er betongelementer og stål. Det står på en Tek17 gulvkonstruksjon med ringmur og betonggulv. Bygget er i energiklasse A. For å oppnå den høyeste energiklassifiseringen har vi blant annet valgt utstyr med bestemte spesifikasjoner. Det har å gjøre med u-verdi på vinduer, og mengde isolasjon i gulv, tak og vegger. Oppvarmingen skjer med varmepumpe fra luft til luft i produksjonsdelen, og fra luft til vann i administrasjonsdelen, der det er lagt sløyfer i gulvet, sier byggeplasslederen. Han peker på teknisk rom som en spesiell detalj ved bygget.

– Mange tekniske løsninger har fått plass på lite areal i teknisk rom. Det er godt arbeid av Skår VVS.

Slår sammen fem avdelinger

Logistikksenter Førde blir en terminal for hele Sogn og Fjordane, nå en del av Vestland fylke. Terminalen skal distribuere og videresende brev, pakker, gods og gass. 23. august skal systemet være oppe og gå. Ifølge produksjonsleder René Ekroll Haugen vil bygget bli arbeidsplassen til opp mot 40 medarbeidere.

– Vi samler virksomhet som tidligere holdt til fem ulike steder. Det blir mer effektivt, vi får moderne lokaler og bedre plass. Det blir en ny tid, sier han.

Tomten er på 16 mål. Det er store asfalterte uteområder der lastebiler kan rygge rett inn til lastehus. Til sammen er det 31 lastehus med porter inn til hallen. Det er høy sikkerhet med gjerder og vaktsystemer rundt bygget. Inne i bygget er det moderne teknologi for mottak og videredistribusjon av post. En teleskoparm med 14 meter rekkevidde og rulleband kan kjøres ut gjennom porten og inn i lastebilen. Sensorer og vakuumløfter gjør at de tyngste pakkene kan ekspederes automatisk inn i hallen. Inne i hallen er det også avanserte systemer med sensorer hengende fra taket med mulighet for skanning og avlesing i fem ulike retninger. Gjennom hallen går det automatiske rulleband som gjør at jobben krever minst mulig menneskelig innsats. Pakkesorteringsanlegget er levert av svenske Hanter Ingenjörsteknik. Kapasiteten er på cirka 2.200 pakker i timen.

Ny markedssituasjon

Senior prosjektleder for utvikling i Posten Eiendom, Ingar Norvik, har prosjektlederansvaret fra leie- takerens side. Han bekrefter at utbyggingen skjer for å samle logostikkvirksomhetene i denne regionen og er blant annet et resultat av omstilling til en tid med mer netthandel.

– Det vi ser er at sending av pakker på grunn av netthandel øker, mens brev minker i volum. Dette er en del av tilpasningen til en ny markedssituasjon. Vi har totalt 18 gods- og pakketerminaler i Norge. Tilsvarende terminal i Tromsø er ferdig i oktober. Da gjenstår Kristiansand og Bergen før alle er modernisert. Kristiansand var faktisk den første vi samlokaliserte. Nå er ringen sluttet og ny fellesterminal i Kristiansand vil stå klar i mars 2022. Bergen er foreløpig mer uavklart.

Skal bli 100 prosent fornybar

Norvik forteller at terminalen på Moskog er lagt til rette for 100 prosent fornybar transport.

– I løpet av 2025 skal all transport i Posten Norge over på fornybar energi. Denne terminalen er forberedt på at alt skal over på fornybare drivlinjer med elektrisitet, hydrogen eller biogass. Vi vet foreløpig ikke helt hvordan løsningene blir, men Posten Norge har inne bestillinger både på hydrogendrevne Nikola-kjøretøy og på elektriske Tesla frem mot 2025. Teknologien er under utvikling, men foreløpig mangler det infrastruktur for både batterilading og hydrogen. Slik det er i dag, har vi ladbare varebiler med rekkevidde innen et visst område rundt hver terminal. Med lading på terminal fungerer dette til en del av transporten vår, men det er foreløpig ikke en løsning for langtransport.

Norvik sier terminalbyggene i Posten Norge-systemet er en miks av leie og eie.

– De største terminalbyggene eier vi selv. Men har vi mulighet til å inngå fornuftige leieavtaler slik tilfellet er her, kan vi gå inn som leietaker, sier Norvik.

Powered by Labrador CMS