Fakta
Sted: Råholt
Prosjekttype: Leiligheter
Byggherre: Eidsvoll Verk Tomteselskap AS (BORI)
Totalentreprenør: Backe Romerike
Arkitekt: AT Plan & Arkitektur
Landskapsarkitekt: Norconsult
Størrelse: 3.400 kvadratmeter
Kontraktssum: 72 millioner kroner eks. mva.
Rådgivende ingeniører: RIB, RIG, RIVA: Norconsult l RIBr: Firesafe l RIA: Brekke & Strand l RIBfy: Rejlers l RIE: Bright, Hedengren (ledelys) l RIV vent: Bryn Byggklima l RIV rør: GK Rør
Underentreprenører og leverandører: Prefab betongelementer: UBAB l Plattendekker: Thomas Betong l Oppmåling: Geoplan 3D l Badekabiner: PB Badrum l Elektro: Romerike Elektro l Rørlegger: GK Rør l Ventilasjon: Bryn Byggklima l Heis: Orona l Grunn- og utomhusarbeider: Hulleberg & Bø l Stål: Byemark Stål l Taktekking: Protan Entreprenør l Innvendig tømrer: Gipsplatemontasje l Maler: Artea l Kjøkken og garderobe: Studio Sigdal l Parkett: Bo Andren l Blikkenslager: RS Blikk l Flis og mur: Mjøndalen Mur & Puss l Branntetting: Firesafe l Innglassing og rekkverk balkonger: Arqdesign l Ståltrapp og rekkverk: Jotne Ankers l Vinduer: Lian Vinduer l Betongarbeider: Bruvoll Bygg & Anlegg l Kjerneboring: Betongentreprenør l Himlinger: Modulvegger l Garasjeport: Crawford l Lås og beslag: Lås & Sikring l Alu-dører: H-fasader l Avfallsbehandling: Norsk Gjenvinning
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Utbyggingen av Grindatunet skjer i regi av Eidsvoll Verk Tomteselskap, som er eid av boligbyggelaget BORI. Dette er den andre blokken av totalt fem blokker som skal bygges ut av BORI på tomten, som ligger like ved Råholt Bad, ungdomsskolen og et kjøpesenter. Prosjektet ligger dermed sentralt på Råholt, med nærhet til det meste av fasiliteter. Like ved ligger også jernbanen, og det er dermed kort vei til Oslo med tog.
– Dette har nok også vært en avgjørende faktor for mange når de har kjøpt leilighet i dette prosjektet, mener Kjell Finøen, prosjektleder i Backe Romerike. Det er Backe Romerike som har satt opp begge de to første blokkene. Den første blokken sto ferdig i 2019, og nå starter innflyttingen også i Blokk B.
De aller fleste av leilighetene er solgt, kun tre står igjen.
– Vi har inntrykk av at salget har gått veldig bra, og at det har vært stor etterspørsel etter denne typen leiligheter i området, sier Finøen.
Tognavn
Utbyggingen har skjedd i et område som er i sterk fornying, og denne satsingen har fått navnet Stasjonsløkka, som ligger bare noen minutters gange fra Eidsvoll Verk Stasjon. Mens første trinn, bygg A, fikk navnet Lokstallen, er det nye trinnet kalt Stasjonen.
– Alle navn har en eller annen tilknytning til togdrift, påpeker Finøen i Backe Romerike.
De sikret seg totalentreprisekontrakten til en verdi av 72 millioner kroner, eksklusive merverdiavgift.
Blokken er nesten helt lik som den første blokken, og består av fem etasjer samt en kjelleretasje med parkeringsanlegg, boder og andre tekniske rom.
– Ved at vi kunne bygge denne blokken såpass lik som den forrige gjør at vi har funnet gode løsninger og mange erfaringer som vi kunne ta med oss til dette trinnet. Vi har nesten hatt med oss alle de samme samarbeidspartnerne i prosjektet også, noe som har gitt en god flyt. Alle har hatt god oversikt over hva som skal leveres og hvordan, legger Finøen til. Det betyr også at man har klart å fullføre prosjektet på kort tid.
– Arbeidet startet opp på byggeplassen 1. september i fjor og nå ganske nøyaktig ett år etter står bygget ferdig og klar til å ta imot de nye beboerne, sier prosjektlederen.
Han forteller at prosessen har gått veldig bra, der man ikke har møtt på noen spesielle utfordringer.
– Også under koronaperioden gikk det meste på skinner, sier han. På det meste var rundt 60 personer til stede på byggeplassen.
40 leiligheter
Totalt består blokken av 40 leiligheter som varierer fra cirka 40 til 78 kvadratmeter i størrelse.
Finøen sier at leilighetene holder en normal god standard, og at man kunne velge to- eller treromsleiligheter.
– Det har også vært mulig med enkelte tilvalg for kjøperne, legger Finøen til. Alle enhetene har egen balkong eller markterrasse, og man har kunnet kjøpe parkeringsplass i kjelleren, med direkte adkomst via heis eller trapp til de ulike etasjene.
Det er bygget en svalgangsløsning for tilgang til leilighetene, der hver etasje har en nøyaktig lik utforming.
Bygget står på sandgrunn, med det Finøen beskriver som meget gode forhold.
– Kjelleren, med parkeringsanlegget er plasstøpt. Vi valgte utfra en helhetsvurdering også å plasstøpe hele bygget, noe som har gitt en meget solid konstruksjon, sier prosjektlederen. Backe har utført mye av betongarbeidet i egenregi.
– Fasaden er bygget på stedet, og er kledd med teglstein, sementbaserte fasadeplater og ferdigbehandlet og værbestandig impregnert trepanel. Taket er tekket med membran, sier han. Badene er heist plass som ferdige baderomskabiner. Svalgangsløsningene og trappene er levert som elementer.
Utvendig er det etablert et eget fellesområde med plen og belegningsstein for beboerne, samt at det er satt opp et anlegg for sykkelparkering og postkasser. Blokken er tilknyttet et nedgravd anlegg for søppelhåndtering.
– God prosess
Finøen forteller at utbyggingen har gått helt etter planen, og han er meget godt fornøyd med samarbeidet med underleverandørene og hvordan man har kommet i mål med prosjektet.
– Det har vært en meget ryddig og god gjennomføringsprosess uten de store utfordringene. Alt har gått etter planen, påpeker Finøen.
Utbyggingen i området er derimot ikke ferdig med dette trinnet. Det gjenstår fortsatt tre blokker som suksessivt skal bygges ut i tiden som kommer.
– Det er foreløpig ikke kommet noen oppstartsdato for det neste trinnet, men vi er selvsagt også interessert i å kunne regne på denne jobben, og at vi kan fortsette arbeidene på Råholt, legger Finøen til.
Prosjektet er oppført uten fraværsskader.