Vollen Marina

Betonmast Asker og Bærum og Fjordservice AS har bygd 17 leiligheter og næringslokaler rett ved sjøkanten i Vollen utenfor Asker. – Beliggenheten er unik, sier prosjektleder Lars Erik Bøe Engen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fakta

Sted: Asker

Prosjekttype: Bolig- og næringsbygg

Bruttoareal: 2.300 kvadrameter (bolig) og 930 kvadratmeter (næring)

Byggherre: Fjordservice AS

Totalentreprenør: Betonmast Asker og Bærum

Kontraktsum eks. mva.: 123 millioner kroner

Arkitekt: Frost Arkitekter

Landskapsarkitekt: Lark Landskap

Rådgivere: RIB: Stabil l RIG: Multiconsult l RIA: WSP l RIBr: Fokus Rådgivning l RIBfy: Norconsult l RIVA: Rivier

Underentreprenører og leverandører: Brannisolering og -maling: Albanor l Grunnarbeider: Martin Rønning l Stikking: Solli & Hoff l Stillas: Renta l Peling: Aarsleff (Sør-Norsk Boring) l Betongarbeider: Stenseth & RS l Gulvavretting: Gulventreprenøren l Mur og flis: Brafas l Trapper: Engan Trapp l Solskjerming: Kvintblendex l Lås og beslag: Viken Lås og Sikkerhet l Taktekking: Tecta Tak l Blikkenslager: Walter Karppinen & Sønn l Metallarbeider: PKS l Glass: H-Fasader l Malerarbeider: Malermester Dema l Fast innredning: Drømmekjøkkenet l Riving: Øst-Riv l Rørlegger: Assemblin l Ventilasjon: Bryn Byggklima l Elektro: Krøderen Elektro l Heis: Starlift l Anleggsgartner: Asker og Bærum Grøntmiljø l Glasshus: Umbra l Innvendige tømrerarbeider: Østheim

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Betonmast Asker og Bærum har ført opp ni boligbygg i to rekker, med alt fra brygge og dykkersenter til gjestehavn og restaurant som nærmeste naboer.

Samlet boligareal er på cirka 2.300 kvadratmeter fordelt på 17 leiligheter mellom 36 og 173 kvadratmeter med ett til tre soverom.

Boligbyggene har en felles underetasje med garasjeplasser og boder i bakre del. I front mot havna er det rundt 900 kvadratmeter med næringsareal. Der har en kafé allerede åpnet dørene og om kort tid vil også en båtforretning flytte inn.

Foran næringsarealene er det opparbeidet et offentlig uteområde, kalt Erik Byes plass, med blant annet en byste av Erik Bye. Bakgrunnen er at Bye hadde båten sin Prøven på bryggen i Vollen.

Mellom boligene er det også opparbeidet et uteområde for beboerne, og på den ene siden av komplekset er det bygd en offentlig gangpassasje opp mot gangveien til Slemmestadveien. Målet er å knytte området ved marinaen til resten av Vollen sentrum, som er rundt tre minutters gåtur unna.

Høyt prisnivå

I alt er 13 av leilighetene solgt så langt. De fire gjenstående leilighet-ene er på 104 og 173 kvadratmeter, og ligger ut til slags for 13,5 og 19, 5 millioner kroner.

– Det er et høyt prisnivå, men beliggenheten rett ved sjøen er unik. Prosjektet har også høy kvalitet, fin utforming og mange store leiligheter. De fire største boligene strekker seg over to etasjer, og er større enn enkelte eneboliger. Samtlige leiligheter har også sjøutsikt og gode lyskvaliteter med store vinduer, sier prosjektleder Lars Erik Bøe Engen i Betonmast Asker og Bærum, som er totalentreprenør.

De inngikk kontrakt med byggherren Vollen Fjordservice i mars 2020. Gjennom samspill har de utviklet prosjektet siden området var ferdig regulert i mai 2020 og frem til rammesøknaden ble sendt inn september samme år.

– Vi fikk rammetillatelse på julaften i 2020, og kunne dermed starte riving av eksisterende bebyggelse på tomten i januar 2021. Deretter fikk vi igangsettingstillatelse for grunnarbeidene på palmesøndag, og begynte med arbeidene i påsken, sier Engen.

– Deretter var det tett bygg rundt januar 2022, og så fikk vi midlertidig brukstillatelse før sommeren. Prosjektet ble overlevert nå i uke 38, legger han til.

Utfordrende prosjekt

Engen sier at de største utfordringene i byggeprosessen har vært logistikk og lagringsplass, samt å prosjektere gode byggetekniske løsninger.

– Det har vært et utfordrende prosjekt å gjennomføre bygningsmessig. Alle leilighetene har ulik utforming, varierende størrelser og spesialtilpassede løsninger. Ingen bad er like for eksempel. Det har ført til behov for mye prosjektering, sier han.

– Samtidig har det vært en trang byggeplass, med lite lagringsplass. Det har krevd nøye planlegging og vi har blant annet brukt hjulbrakker til pause- og spiserom før det ble flyttet inn i nybygget, legger han til.

Engen påpeker at den naboliggende marinaen har vært i drift under byggetiden, og at de har delt tilkomstområdet med både store seilbåter og mindre båter som er heist på land for vedlikehold, marinaens vareleveringer og kunder.

– Det har vært litt logistikkutfordringer, og det har naturligvis også vært krevende for naboene å dele område med en byggeplass. Likevel opplever jeg at vi har hatt god dialog. Det har naturligvis vært mindre saker, men generelt har vi hatt godt samarbeid med nærmiljøet, sier han.

20 måneders byggetid

– Har pandemien og krigen i Ukraina ført til forsinkede vareleveranser eller andre utfordringer?

– Ja, det har i hovedsak ført til at vi har vært nødt til å planlegge og bestille varer så tidlig som mulig, slik at vi har unngått store forsinkelser. Ifølge kontrakten skulle prosjektet ferdigstilles 20 måneder etter igangsettingstillatelsen for grunnarbeidene. Det ville vært 30. november, så vi overleverer i god tid, sier Engen og legger til at de også leverer til avtalt pris.

– Hva slags byggematerialer har dere brukt?

– Vi har lagt vekt på å bruke mest mulig standardiserte byggematerialer. Det er har vært mange utfordrende løsninger i prosjektet, og derfor har vi ønsket å gjøre det enkelt der det har vært mulig. Vi har blant annet bygd med hulldekker, I-stendere, precut, blåseisolasjon og panel, sier han.

Engen skryter av samarbeidet med byggherren.

– Vi har hatt et godt og tillitsfullt forhold helt fra starten av, og vi har også hatt et godt samarbeid med underentreprenørene våre. De er en løsningsorientert og bra gjeng, sier han.

Omregulert i 2020

Prosjektleder Finn Audun Bostad i Fjordservice AS forteller at også de er svært godt fornøyde med både samarbeidet og resultatet.

– Det er veldig lite å sette fingeren på, og det som har vært er blitt utbedret uten diskusjon. Tilbakemeldingene fra beboerne har også vært veldig positive, sier han.

Tomten i Vollen bestod tidligere av langstrakte lagerhaller, hovedsakelig for vinteropplagring av båter. Etter flere års arbeid med å planlegge leilighetsprosjektet ble tomten omregulert i 2020.

– Den største utfordringen i prosjektet har vært å få godkjent reguleringsplanen. Vi startet arbeidet i 2015, men den nye reguleringsplanen ble først vedtatt i 2020. Det har vært en lang og detaljrik vei å gå, med mange meninger og utredninger. Derfor er det en fantastisk følelse å se prosjektet som nå står ferdig, sier han og legger til:

– Vollen er et satsingsområde i Asker, og det har vært en villet og naturlig utvikling å transformere denne tomten til bolig- og næringsarealer. Rundt 75 prosent av næringslokalene i prosjektet er nå leid ut, og vi er i dialog med interessenter om de gjenværende arealene. Et viktig poeng med utbyggingen er også å knytte området her nede ved havnen til resten av Vollen sentrum.

Powered by Labrador CMS