Fakta
Sted: Volda
Prosjekttype: Butikkbygg
Byggherre: Retail2 AS
Totalentreprenør: Åsen & Øvrelid
Prosjektledelse for byggherre: XPRO
Arkitekt: Plot Arkitekter
Landskapsarkitekt: Flataker Landskap
Areal: Cirka 3.000 kvadratmeter
Entreprisekostnad: Cirka 40 millioner kroner eks. mva.
Rådgivere: RIB, RIBr: Multiconsult l RIG: Sunnfjord Geo Center l RIE: Henden Elektro l RIV vent: Nordvest Miljø l RIV rør: Vest-Consult Sunnfjord
Underentreprenører og leverandører: Tømrer: Åsen & Øvrelid l Elektro, brannvarsling: Henden Elektro l Rørlegger: Fjordpipe l Ventilasjon: Nordvest Miljø l Grunnarbeid: Volda Maskin l Betongarbeid: Stryn Eiendom Entreprenør l Stålkonstruksjoner, sandwichelement leveranse og montering: GH Prosjekt l Taktekking: Protan Entreprenør l Maler: Øvrebø Fargehandel l Glass-/aluminiumsarbeid: H-fasader l Lås: Låssenteret l Asfalt: Veidekke l Porter: Windsor l Flislegger: Brødr. Olsen Mur & Bygg l Betongelement: Førde Sementvare avd. Stryn Betongelement l Gulvstøp: Tiller Vimek l Dører: Daloc
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Selskapet Retail2 AS som står bak utbyggingen øst for E39 like etter at du ankommer Volda via Kvivsvegen, er et selskap eid 70 prosent av Retail Eiendom og 30 prosent av lokale Gjelsvik Eigedom. Sistnevnte er et eiendomsselskap med far og sønn Jon Einar Gjelsvik og Andreas Ose Gjelsvik.
Retail Eiendom er eid 50 prosent av Rema Etablering Nordre Vestland og 45 prosent av Wenaas Eftf.Dette selskapet står også for utbyggingen av et liknende prosjekt i Eid Næringspark som Byggeindustrien har omtalt tidligere.
Konseptet er å finne sentrumsnære tomter med mye trafikk forbi, og legge til rette for plasskrevende handel. Wenaas Eftf. er kjent for utviklingen av næringsområdet på Digerneset utenfor Ålesund. Dette er blitt et stort område med mange aktører og næringer samlet. Utbyggingene i Volda og på Nordfjordeid er etter samme mønster, men i mindre målestokk.
Burger, bygg og rørlegger
I Volda fortsetter de nå utviklingen med bygging av lokaler for hurtigmatkjeden Burger King og bensinstasjonen Uno-X med vaskehall. Også lokale Brændes Rørleggerforretning skal sette opp nybygg for butikk og lager. Tesla og Eviny (BKK) skal sette opp til sammen 26 ladepunkter. På nabotomten østover har Coop Obs Bygg planer om etablering. Dette er i Coops egen regi, men satsingen vil styrke handelsområdet som helhet. Ifølge Andreas Ose Gjelsvik er det også interesse fra andre aktører, uten at han kan gi detaljer.
– For vår del startet dette med at jeg kjøpte en tomt her tilbake i 2001. Tomten var regulert til industri, og det var vanskelig for oss alene å få gjort noe med reguleringen. Da Retail kjøpte nabotomten, endte det med at vi slo oss sammen, noe som også utløste fortgang i omreguleringen. Vi har om lag 17 mål på denne siden av E39 og 15 mål på den andre siden. Eierdelen 70-30 er et resultat av hvor stor del av tomten hver part eide i utgangspunktet, forklarer Gjelsvik.
Utviklingsområde
Området ligger noen hundre meter bortenfor høgskoleområdet i Volda, like ved Volda stadion i vestenden av Rotevatnet. Kvivsvegen er en veistrekning som åpnet i 2012 som en ferjefri forbindelse på E39 mellom Søre Sunnmøre og Nordfjord. Det betyr at det er mye trafikk forbi, og kort vei til et større marked i Nordfjord.
– Kvivsvegen ble utløsende for satsingen, slår Gjelsvik fast.
Satsingen kan også sees i sammenheng med posisjoneringen i dagligvarehandelen. Rema 1000 satser på sin andre butikk i Volda, mens konkurrenten Kiwi er i ferd med å gjennomføre en stor satsing like ved i kombinasjon med boliger. Mye av utviklingen i Volda skjer nå i dette området ved høgskolen, som er et stykke ovenfor det gamle sentrum ved sjøen. Det er bygget for milliardsummer i området de siste årene. Flere av prosjektene er omtalt i Byggeindustrien tidligere, som Volda Campus Arena, mediebygget ved høgskolen og studentboliger på Heltne. Det foreligger videre planer som vil utløse nye milliardinvesteringer. Blant annet kommer tunnelinnslaget til videre tunnel på E39 mellom Volda og Ørsta noen hundre meter bortenfor. Og kommunen planlegger svømmeanlegg ved den nye idrettshallen.
Sentrumsdebatt
Som ved liknende utbygginger andre steder har det også her vært en politisk sentrumsdiskusjon. Det gamle sentrum har avgrensinger for plasskrevende detaljhandel. Et argument i diskusjonen er at det gamle sentrum risikerer å tape handel. Samtidig opplever Volda som handelssted hard konkurranse fra naboen Ørsta med sitt kjøpesenter. Så hva gjør man? Retail2 har fått gjennomslag for sin «masterplan» på Øvre Rotset, og ifølge Gjelsvik er reguleringen avklart for tomteområdet på cirka 30 mål.
Diskusjonen politisk har blant annet gått på sentrumsoner, hva som er sentrum.
– Etter min mening er Volda sentrum fra tunnelåpningen her og til ferjekaia. Det bør være en sone. Vi trenger et område for slik plasskrevende handel, ellers forsvinner handelen andre steder. Dette er med på å skape mange arbeidsplasser, sier Gjelsvik.
Butikksjef Roy Arne Løvlid hos Europris sier den butikken alene har ti ansatte, inkludert ringevikarer. Han er strålende fornøyd med nybygget.
– Det er blitt kjempebra. Ofte tenker man kanskje at noe burde være annerledes når man har flyttet inn i et nytt bygg. Men her kan jeg ikke se noe som burde vært annerledes. Vi har økt fra 900 til 1.179 kvadratmeter butikk med mye luftigere takhøyde enn i den gamle butikken. Vi har gode lagerfasiliteter, sosialt rom med kjøkken, og garderobe med dusj, sier Løvlid.
Bekymret for prisstigning
Også Gjelsvik i eierselskapet sier seg godt fornøyd med bygget.
– Det er veldig bra utført arbeid av Åsen & Øvrelid. Vi har gått gjennom bygget med dem ved ferdigstillelse, og det var knapt nok noe å anmerke, sier Gjelsvik.
Det som bekymrer ham mest nå er økte byggekostnader for videre utbygging.
– Det har vært ekstrem prisstigning, uten at leieprisene henger med. Det tar tid før det tilpasser seg. Det er et problem, for inntekts- og utgiftssiden må henge sammen. Prisen her steg 30 prosent fra tilsvarende utbygging på Nordfjordeid.
Klassisk næringsbygg
Prosjektleder Sverre Hatlestad i Åsen & Øvrelid sier bygget er et klassisk næringsbygg med stålkonstruksjon og sandwichpaneler, og at det likner bygget med Rema 1000 og Europris de satte opp for samme oppdragsgiver i Eid Næringspark.
– Rema 1000-butikken er tilnærmet identisk, bortsett fra inngangspartiet. Rema og Europris har egne maler for hvordan butikkene skal se ut, og de har vi bygget etter. Den eneste forskjellen her og på Nordfjordeid er at her er et mindre lokale midt i med mulighet for en tredje leietager. Dette ligger foreløpig som et råbygg siden det ennå ikke er utleid.
Bygget har cirka 3.000 kvadratmeter grunnflate, der Rema 1000-butikken har 1.000 kvadratmeter, Europris 1.700 kvadratmeter, og det ledige lokalet 300 kvadratmeter. Ved siden av butikkene inneholder bygget lager og kontor, pluss at hver av butikkene har sosiale soner med toalett for dame, herre og funksjonshemmede på cirka 60 kvadratmeter hver. Europris har også dusj og garderobe, i tillegg til et kaldtlager ute.
– Inne i butikkene er råbygget overflater på vegger og i tak. De sosiale sonene er skilt ut med reisverksvegger der det er malt gips på veggoverflater. Hele bygget har flislagt gulv.
Ti måneder byggetid
Ifølge Hatlestad var byggeperioden om lag ti måneder. Det er som normalt for slike bygg.
– Vi begynte i mai 2021, hadde frist for overlevering cirka 15. mars, og butikkene skulle åpnes 1. april. Tidsfristen holdt. Det var litt travelt, men det var passelig travelt, sier prosjektlederen.
– Vi kom til en ferdig planert tomt der Volda Maskin hadde utført grovplanering. Vi tok over grunnentreprenøren som dermed tok med seg tomten, noe som var gunstig.
Selv har han hatt prosjektbase på hovedkontoret til Åsen & Øvrelid i Førde, og reist til prosjektet i Volda en til to dager hver fjortende dag. Åsen & Øvrelid har hatt en gruppe på tre-fire egne ansatte tømrere på prosjektet. Disse har ukependlet til Sunnfjord. Ellers har GH Prosjekt levert og montert bærekonstruksjoner i stål og sandwichpaneler. Alle fag samlet sier prosjektlederen at fem til ti personer har jobbet på prosjektet i byggefasen.