Fakta
Sted: Trondheim
Prosjekttype: Næringsbygg
Bruttoareal: 9.800 kvadratmeter
Byggherre: Dora
Byggherreombud: Byggherrerådgiveren
Totalentreprenør: Trym Bygg
Kontraktsum: 250 millioner kroner inkl. mva.
Arkitekt, landskapsarkitekt: Henning Larsen
Interiørarkitekt: Heat Arkitekter
Rådgiver: Rambøll
Underentreprenører og leverandører: Grunn- og utomhusarbeid: Arne Hernes l Rør, elektro, ventilasjon, automatikk: Bravida l Taktekking: Trondheim Tak l Systeminnredning: Valtec l Kjøkken: HTH l Kantine og resepsjon: Senab Eikeland l Heis: Schindler l Lås og beslag: Beslag Consult l Innerdører: RH Prosjekt l Fasade: Glassbygg l Maling og teppeflis: Malerkompaniet l Flislegger: Sandvold l Stålkonstruksjoner: Skanska Stålfabrikken l Prefab betongtrapper: NOBI l Smed: Stål og Glass l Tømrer og fasadekledning: TFS Entreprenør l Tynnavretting: RS Gulv l Solskjerming: Vental l Stikking: Nidaros Oppmåling l Spunt: NW Fundamentering l Riving: R3 Entreprenør l Porter: Assa Abloy l Mobildekning: Dekningspatruljen l Taktil merking: Plenum l Spennkabler: CCL Norway l Byggvask/RTB: NRS Norge l Blomstertak: Sedum l Blikkenslager: Olaf Hansen l Branngardiner: BVS l Brannsikring: Axuda
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Tidligere lå en bensinstasjon og en parkeringsplass på tomta sør for Dora I. Så ble det bygd et moderne arkivsenter, knyttet til de digre magasinene i bunkeren. I 2017 kom første byggetrinn av prosjektet Kobbes gate 2, og 23. oktober i år ble andre og siste byggetrinn overlevert av Trym Bygg AS, som har vært totalentreprenør. Byggherre er Dora AS.
Havn i endring
Nyhavna ligger i forlengelsen av Nedre Elvehavn, mellom Lademoen, Ladehammeren og øst for utløpet for Nidelva. I 2016 ble bydelen omregulert fra havn og industri til bolig, næring og sentrumsfunksjoner.
Havneområdet blir det største byutviklingsprosjektet i Trondheim i mange år fremover. Kommunen har høye ambisjoner. Ifølge et kvalitetsprogram skal dette bli en bydel det er godt å bo i, kulturminnene skal løftes frem og brukes, kunst og kultur vil prege bydelen og transporttilbudet blir fremtidsrettet. Nyhavna skal bli et foregangseksempel for fremtidens nullutslippssamfunn, heter det.
Utnytter datavarme
Dora Eiendom legger også lista høyt.
– Vi ønsker å holde CO2-avtrykket så lite som mulig. Hele tiden ser vi etter tiltak som kan bidra til at vi som huseiere og leie-
takerne kan bli mer bærekraftige, sier Kristian Hogstad Lund, utviklingsdirektør i Dora Eiendom.
Byggetrinn 2 tilfredsstiller kravene til Breeam Outstanding, Paris Proof. 80 prosent av energibehovet dekkes av overskuddsvarme fra et datasenter som holder til i Dora I. Varmen ledes fra taket på ubåtbunkeren til varmepumper i kjelleren på kontorkomplekset og fordeles vannbåret ut til radiatorer i byggene. I tillegg har byggetrinn 2 solcelleanlegg på taket som leverer 68 000 kWt årlig. For å håndtere de kaldeste dagene er Kobbes gate 2 knyttet til fjernvarmenettet i Trondheim.
I tråd med sertifiseringskravene har det vært fossilfri byggeplass, med bruk av biodiesel.
Krevende med lavkarbonbetong
Grunnforholdene på Nyhavna er ikke ideelle, og kontorbyggene står på ei 80 centimeter tykk bunnplate i betong. Ellers er bæresystemet plasstøpt betong, med etterspente dekker.
– Trym har etter hvert mye erfaring med å bygge i tråd med Breeam-standardene, men dette var vår første befatning med lavkarbonbetong, sier prosjektleder Simon Klevan i Trym Bygg.
– Som ventet bød et nytt byggemateriale på nye erfaringer og utfordringer. Uten mulighet til å bruke herdemiddel, var vi enda mer avhengig av været enn med vanlig betong. Dekkene kunne ikke spennes opp før de hadde nådd tilfredsstillende fasthet. På vinterstid i Trondheim betød det at vi fikk en del uforutsette avbrudd som forsinket oss, forteller Klevan.
Fornøyde parter
Selv om overleveringen skjedde tre uker etter opprinnelig plan, var det i overensstemmelse med byggherren.
– Vi synes vi har fått et veldig bra produkt. Samarbeidet med entreprenøren har vært godt, og vi har løst utfordringene underveis, sier byggherreombud Ulf Rian i Byggherrerådgiveren.
Simon Klevan i Trym Bygg er også godt fornøyd:
– Med bratt prisstigning og leveransetrøbbel som følge av koronaen har det vært en krevende byggeperiode, men samarbeidet med byggherren har fungert bra. I sluttfasen har samarbeidet vært meget godt, vil jeg si.
Knekk på midten
Byggetrinn 2 består av to lange, parallelle, fem- og seksetasjers bygningskropper som står ganske tett. Byggene har en «knekk» på midten for å bidra til mer lys-
innslipp. Fasadene består for det meste av aluminium og glass, med bruk av treverk i øverste etasje.
Åpen for publikum
I første etasje i byggetrinn to er det garderober og en kaffebar, i tillegg til møterom og kontorer. Dora kaffebar har egen inngangsdør på gateplan og blir åpen for publikum. Fra andre etasje og opp til sjette er det kontorlokaler, med åpne arealer i begge ender og møterom og cellekontor midt i byggene. Alle etasjer har sitt eget kjøkken. I sjette er det utgang til en stor takterrasse med utsikt mot Trondheimsfjorden.
Nesten alt utleid
96 prosent av lokalene i trinn to er utleid. Trondheim kommune med IT og økonomiavdeling skal holde til i første og andre etasje. Den største leietakeren er trondheimsavdelingen av BDO som har fjerde, femte og sjette etasje for seg selv.
Under hele Kobbes gate 2 er det en sammenhengende parkeringskjeller. Til sammen har den 66 plasser for bil og 248 for sykkel. Kjellernivået rommer også tekniske rom og diverse lagerrom.
På bakkenivå er første og andre byggetrinn knyttet sammen av et felles inngangsparti. Kantinen er også felles og ligger i første byggetrinn.
Ser fremover
Dora Eiendom eier en rekke andre næringsbygg i området, i tillegg kolossen Dora I fra krigens dager. Kristian Hogstad Lund er godt tilfreds med at utbyggingen sør for ubåtbunkeren nå er unnagjort.
– Vi ser frem til at potensialet for Nyhavna skal utløses i årene fremover, og er glad for at vi allerede i er i gang. Dora Eiendom er med i en rekke planlagte nye prosjekter i bydelen, i hovedsak er det snakk om boliger. Vi håper at vi kan komme i gang med salg av de første i senest i 2025, sier Lund.