Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Sandvika
Prosjekttype: Skolebygg
Bruttoareal: 2.750 kvadratmeter
Byggherre: Entra
Totalentreprenør: ØMF Asker Ringerike
Kontraktsum: 110 millioner eks. mva.
Arkitekt: Add arkitekter
Landskapsarkitekt: Østengen & Bergo
Primær leietaker: Akademiet videregående skole Sandvika
Rådgivere: RIBr, RIA, RIEn, RIM, RIBfy, BREEAM-NOR AP: Sweco l RIB:
Will Arentz l RIV rør: Protekno l RIV vent: Multiconsult l
RIE: Five Elektro l RIG: Arkimedum
Underentreprenører og leverandører: Grunn- og
utomhusarbeider: Borgen Entreprenør l Fundamentering: Brdr. Myhre l
Bæresystem: Norske Bæresystemer l Branntetting: Mr. Fug l Tømrer:
Tiveta l Betongarbeider: Tiveta Betong l Byggrenhold: Tiveta
Renhold l Glass/alu: H-Fasader l Vinduer: Nordvestvinduet l
Blikkenslager: HB Blikk l Utvendig kledning: Mur Direkte l
Solavskjerming: NerliGruppen l Glassvegger, systemvegger, himlinger:
Levante Innredninger l Lås og beslag, adgangskontroll og alarm: Certego l
Maling og flis: Bygg & Mal l Gulvbelegg: FB gulv l
Gulvavretting og sparkling: Gulventreprenøren l Taktekking: MBT l
Fallsikring: Høyden l Faste innredninger: Treprosjekt l Rekkverk,
håndlister, fendere: GBS Produkter l Rørlegger: RK Rør l
Ventilasjon: Vestfold Klima og Ventilasjon l Elektro: Five Elektro l
Automasjon: Johnson Controls l Heis: Schindler
For ett drøyt år siden var den 400 kvadratmeter store
tomten, Malmskriverveien 16 i Sandvika, et parkeringsanlegg.
Nå er det på samme tomt ført opp et skolebygg på 2.750
kvadratmeter, fordelt på åtte etasjer og to underetasjer.
Bygget har plass til 300 elever, og stod klart til
skolestart i august. Akademiet Realfagsgymnas har flyttet inn, og tegnet en
langsiktig leieavtale med byggeier Entra.
– Skolebygg bygges gjerne over store arealer med få etasjer.
Dette er derimot kompakt og høyt, så det er et ganske utradisjonelt skolebygg,
sier prosjektleder Magnus Blekastad i driftsselskapet ØMF Asker Ringerike, som
er totalentreprenør.
Vidstrakt utsikt
Bygget er inndelt med fellesområder i første etasje,
lærerarbeidsplasser i andre etasje, åpent læringsareal i tredje etasje og
undervisningsrom fra fjerde til sjuende etasje.
– I alle undervisningsetasjene er det også toaletter,
grupperom og egen arbeidsplass for lærerne. Det er også et eget laboratorium i
sjuende etasje, sier Blekastad.
I øverste etasje er det fellesområder med kjøkken, spisebord
og en stor takterrasse.
– Det er veldig fin utsikt fra takterrassen. Du ser utover
både lokalområdet, fjorden og helt til Holmenkollen, sier Blekastad.
Videre oppover, på taket, er det bygd et solcelleanlegg.
Bygget er også koblet til fjernvarme- og fjernkjølingsanlegg, tildelt
energimerke A og skal sertifiseres som Breeam Excellent.
– Det er et veldig energieffektivt bygg, med automatisert
ventilasjonsanlegg, store vinduer og egen værstasjon på taket som styrer
solskjermingen foran vindu-ene. Den vil automatisk gå ned når det er varmt og
mye sol, for å unngå å bruke energi på kjøling. Når det er kaldt vil den slippe
inn mer sol, for å unngå å bruke energi på varme, sier han.
Mer liv og farge
Blekastad sier det er brukt materialer av god kvalitet, og
at bygget har fått en spesiell arkitektonisk utforming. Første og åttende
etasje er inntrukket, mens etasjene imellom stikker lenger ut.
– Det har vært et mål å gi området litt mer liv og farge.
Det er derfor valgt rustrød skjermtegl på fasaden, og vi har åpnet opp
uteområdet foran og på siden av bygget. Der har vi lagd godt belyste
blomsterbed og sitteplasser, som kan benyttes av alle, sier han.
Blekastad påpeker samtidig at skjermtegl kan demonteres og
gjenbrukes, og at det dermed er lagt til rette for fremtidig ombruk.
Innendørs er det også valgt varme farger, med mye bruk av
tre i tillegg til betong og overflater av glass og tre.
– Det lagt stor vekt på å skape et godt inneklima for
elevene. På gulvet er det store flater med teppeflis, og i tak og vegger er det
lagt lydabsorbenter for å gi god lydkvalitet i arealene, sier han.
Ett års byggetid
Ø.M. Fjeld ble tildelt kontrakten for det nye skolebygget
våren 2023, og kom fort i gang med prosjektering og søknadsprosesser. De fikk
tillatelse til å starte rivearbeidene av det gamle parkeringsbygget på tomten
rett før fellesferien i 2023.
– Vi startet støpearbeidene og kom i gang med råbygget like
etter sommerferien. Deretter var det tett bygg rundt årsskiftet, og innvendige
arbeider startet opp i januar, sier han.
Neste milepæl var mekanisk ferdigstillelse første mai.
Deretter ble det utført testing av bygget, først av entreprenør og så av
byggherre ut juli. Bygget ble overlevert 5. august, slik at Akademiet rakk å
innrede bygget før skolestart.
– Akademiet har vært veldig delaktige. Vi har hatt tett
dialog om leietagertilpasninger og planløsninger. De virker veldig fornøyde med
resultatet, og det er moro, sier Blekastad.
Fossilfri byggeplass
Bygget er fundamentert til fjell, og prosjektlederen
forteller at de har benyttet seg av eksisterende fundamenter fra
parkeringsanlegget på tomten.
– Bærekonstruksjonene i bygget er i stål og hulldekker.
Ytterveggene er av tradisjonelt treverk, og innvendige er det brukt
systemvegger. Det er også brukt mye glass og vinduer, som gir en åpen
romfølelse og mye dagslys, sier han.
Blekastad forteller at arbeidene har gått som planlagt, og
at de gjennom hele byggeprosessen har hatt fossilfri byggeplass og -
høy sorteringsgrad.
– Det har ikke vært noen store overraskelser underveis, som
vi ikke har kunnet håndtere. Prosjektet har gått bra, og leveres innenfor
avtalte tids- og kostnadsrammer, sier han.
De totale prosjektkostnadene er estimert til 175 millioner
kroner.
Tett på jernbanen
– Hva har vært utfordringene i byggeprosessen?
– Det har vært kort byggetid og en trang tomt, så logistikk
og riggplas har vært en utfordring. Vi har bygd vegg i vegg med eksisterende
bebyggelse og rett ved siden av togstasjonen. Arbeidene har derfor krevd mye
planlegging. Det er tatt store hensyn til trafikk, naboer og forbipasserende,
sier Blekastad.
Han påpeker at prosjektet er innenfor det såkalte
30-metersbeltet til jernbanen.
– Det innebærer en egen søknadsprosess og jevnlige møter med
Bane Nor. Vi har hatt en tett dialog med vår tilstandskontrollør hos Bane Nor,
og samarbeidet har fungert bra. Vi har også hatt et veldig godt samarbeid med
byggherren, sier han,
Det bekrefter prosjektansvarlig Nina Eriksen i Entra.
– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med både Bærum
kommune, Ø.M. Fjeld og Akademiet, og synes resultatet er blitt veldig bra, sier
hun og legger til:
– Dette var en grå og kjedelig parkeringsplass, som har
blitt forvandlet til et aktivt skolebygg med mye bra ungdom. Vi er også veldig
fornøyde med byggeprosessen. Prosjekt har reist seg på kun ett år, så det har
tatt veldig kort tid.