Fakta
Sted: Hvitsten i Vestby i Akershus
Prosjekttype: Hotell, galleri og museum
Areal: Cirka 6.000 kvadratmeter
Byggherre: Ramme Eiendom Petter Olsen
Arkitekt: Enerhaugen Arkitektkontor
Landskapsarkitekt: Blå Landskapsarkitekter
Interiørarkitekt: Beate Ellingsen
Hovedentreprenør: Hersleth Entreprenør
Rådgivere: RIB: Stabil l RIE: AFRY l RIV, RI fjellsikring/rystelser: Multiconsult l RIBr: WSP l RIA: Brekke og Strand Akustikk l RIEn: Asplan Viak l Byggeledelse og RI kompletterende arbeider: Sweco
Sideentreprenører: Grunnarbeider: Antonsen Entreprenør l Løftebord: TKS Heis l Heis: TK Elevator l Beslag: Dormakaba l Innbruddshemmende dører: Pyrotec l Sikkerhetssluser: Boon Edam l Rørlegger: Østfold Rør lLuftbehandling: Østfold Enøk & Ventilasjon l Elektro: GK l Automatikk: Nordomatic
Underentreprenører og leverandører: Metallarbeider: Ivar Bråten Mekaniske l Utmurt bindingsverk og kubbegulv: Timber l Mur, puss og flis: Mjøndalen Mur & Puss, Murerfirma Roar Kristoffersen l Parkett: Byggaksess l Systemvegger og himlinger: Modulvegger l Branntetting og pussisolasjon: Byggimpuls l Maler: Malermester Studsrud l VA-anlegg: Sulzer l Gassanlegg: Propanservice l Belysning: Creative Technology Norway l Stikking, oppmåling: Ingeniørfirma BIG l Tømrer: TKS Bygg l Terrazzo: Respo l Sikringsanlegg: Stanley Security l Utomhusanlegg: Braathen landskapsentreprenør
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Ramme gård ligger utenfor Hvitsten i Vestby i Akershus, like ved Oslofjordens smaleste sund. Dette har vært Petter Olsens store livsprosjekt, helt siden han fikk gården av sin far tilbake i 1966.
I løpet av disse årene har gården vært gjennom en omfattende utvikling, der økologisk og allsidig gårdsdrift, miljø og kunst innpakket i en tradisjonsbasert arkitektonisk tankegang har stått sentralt. Det nyeste tilskuddet på gården er Ramme fjordhotell, som totalt teller 43 rom, serveringslokaler, en rekke møte- og konferanserom, og ikke minst store arealer under bakken. Disse fungerer også som bildegalleri og lokaler for selskaper og konserter. Her er det utstillinger med lokal kunst.
– Det er kun Øvre Rammes gamle gårdstun som var her den gang jeg tok over stedet i 1966. Da var jeg 18 år gammel, sier Petter Olsen. Han forteller engasjert om det omfattende arbeidet han har gjennomført på stedet, og hvordan hans planer og visjoner gjenspeiler seg i den lille landsbyen som nå står der og som er tilgjengelig for publikum. I tillegg til det nye hotellet omfatter anlegget blant annet Edvard Munchs villa og friluftsteater, Havlystparken, en kafé- og gårdsbutikk, besøksgård, museum, vognremisse samt Ramme kro og restaurant.
Petter Olsen har hatt visjonen og ledelsen i samarbeid med ansvarlige arkitekter, ingeniører og fagfolk.
– Jeg har vært formgiver og hatt regien på Ramme i stort og i smått. De fleste av bygningene er bygget i eldre arkitektonisk stil og oppført av meg i min tid. Det er gamle bygg som er flyttet hit, eller bygget etter forbilder, eksisterende eller tapte. Alle detaljer er nøyaktig overført fra bygninger fra datiden. Selv Riksantikvaren har trodd at det er gammelt. Vi kombinerer kanskje, for første gang, det antikvariske med gjeldende byggeforskrifter for nybygg. Alt dette er således nytt, men gammelt og tradisjonsbasert, beskriver Olsen.
Arkitekt Geir Helland og Olsen har arbeidet med det meste av arkitekturen i parken og på Ramme i over tretti år.
– Ved utbyggingen av hotellet har Enerhaugen Arkitektkontor vært hovedarkitekt. De har gjort en meget god jobb, legger Olsen til.
Han mener det spesielt er tre elementer som er viktig å dra frem med utbyggingen.
– Den er gjennomført i tradisjonsbasert stil med moderne løsninger, vi har hatt fokus på miljø og anlegget er bygget med omfattende sikkerhetstiltak, forteller Olsen.
Sivilarkitekt Solve Varslott Aalmo i Enerhaugen Arkitektkontor beskriver hele prosjektet som en soppkoloni med et felles rotsystem der det dukker opp med tre bygg på overflaten, og viser til at bygningene ligger rundt et tun og er knyttet sammen under terrenget med et galleri og servicefunksjoner for hotellet. Han forteller at prosjektet til sammen består av to underjordiske etasjer og opp til fem etasjer over bakkenivå, og at hotellet ligger rundt gårdsplassen i tre forskjellige bygningskropper.
– Alle bygningene har forskjellige historiske referanser inspirert av skandinavisk arkitektur. Det er lagt ned stor flid og kvalitet i materialer, håndverk og byggeteknikker. Denne kvaliteten gjenspeiler seg i både bygningenes eksteriører og interiører, sier Solve Varslott Aalmo i en kommentar.
Stor utbygging
Det siste store tilskuddet til landsbyen er altså et hotell- og museumsanlegg; Gildely som Olsen kaller det. Dette er bygget som en kongelig nordisk skysstasjon, og omfatter to bygg, Brenneriet og Herberget, i tillegg til Gildestallen som en del av helheten. Dessuten inngår et omfattende anlegg under bakken.
Utbyggingen startet tilbake i 2010 og prøvedriften ble ferdig-stilt og alle detaljer fullført høsten 2023.
To epoker
Herberget, som er bygget som skysstasjonens herberge, og har rom oppkalt etter lokale kunstnere, litterater fra gullalderen og Olsen-familien, med forbilder fra skandinaviske bygninger. Dette er en bindingsverksbygning, med mange håndverksmessige detaljer og en rød fasade. Herberget med sine 27 hotellrom har en stil fra 1750, men er «modernisert» i 1780 med tidsriktige antikke speil og møbler og håndtrykkete tapeter. Hvert rom er unikt.
Brenneriet er en teglsteinsbygning i 1880-talls fabrikkstil, som blant annet huser hotellets hovedinngang og resepsjon. Det er knyttet sammen med nabobygget Herberget via en bro.
Rommene er unike og bærer navnet til et Munch-maleri fra stedet. Fellesrommene har navn etter der Munch bodde. I tillegg til rom og resepsjonsområde med bar i salongen og møterom, inneholder bygningen fasiliteter som bibliotek, suite og utsiktstårn.
Gildestallen er også en viktig del av hotellet og rommer buffet, spisesal, salong, anleggets store festsal «Den Gilde Hallen», og møterom med Stallåven. Bygget er i sveitserstil. Her er hovedkjøkkenet og dagresepsjonen med toaletter og garderobe. Til gårdsplassen er det verksted og stall til 12 hester. Vis a vis, på den andre siden av stallgården finner man vogn- og bussremissen med en stor samling historiske vogner og sleder. To vogner og en slede har tilhørt Axel von Fersen. Her kan det arrangeres bankett med gustavianske møbler og servise. Hele Stallgården kan overdekkes med teltduk som henger klar mellom stolper. Her er det lokale til 400-500 personer.
Spesiell og sikker suite
Empiresuiten i fjerde etasje i Brenneriet skiller seg ut, både i utforming og med sine spesielle tekniske løsninger. Suiten utgjør en hel etasje alene, og er bygget med sikkerhetskrav til å kunne innlosjere statsledere. Her har man hatt inne konsulenter fra Forsvarsbygg for å kunne få på plass alle sikkerhetsmessige løsninger. Dette inkluderer kraftig forsterkede vegger, vinduer og dører, samt et tilstøtende rom for sikkerhetsvakter.
Suiten inneholder flere rom, samt blant annet en badstue, massasjerom og en privat terrasse med stamp, utepeis og fjordutsikt. Suiten har fokus på Napoleon, og du finner tre av hans stoler her.
Totalt teller hotellet 43 rom, inkludert en suite. Hotelldelen på Ramme gård driftes gjennom Classic Norway Hotels.
– Sikkerhet har vært et gjennomgående tema gjennom hele utbyggingen, og vi kan si anlegget både er et Fort Knox med tanke på verdiene som er stilt ut her og et Camp David for viktige møter, sier Olsen.
Under bakken
Under grunnen er det også gjennomført omfattende utbygginger. Her huses blant annet museumsbutikk, utstillingsarealer, selskaps- og, møterom, tekniske anlegg og diverse fasiliteter for hotellet.
Dette anlegget er utformet i betong, og inneholder en rekke ulike detaljer. Ikke minst er deler av fjellet synlig som vegger, utskåret med wiresag og polert. Slik vises grunnen med stedlig gneis.
– Utstillingsområdet har sikkerhets- og klimafunksjoner etter kravene man benytter på Nasjonalmuseet og Munchmuseet. Dette er selvsagt nødvendig for å kunne ta imot og stille ut kunsten vi ønsker å vise frem her, sier Olsen. Her står Munchs verker sentralt.
Sikkerhetskravene omfatter at både luftfuktighet og temperatur styres kontinuerlig.
– Den store overraskelsen under bakken er det store kvadratiske rommet på 16 x 16 meter med god takhøyde. Munchsalen (eks. Rammerommet) er vårt viktigste rom for utstillinger og funksjoner. Her møter vi samtiden. Vi får se kapiteler fra antikken, men sentralt bærer et teknisk kapitel med høyttalere, lyskastere og kameraer som utsmykningselementer hele volumet og vekten. Den flate kuppelen belyses av RBG LED-lys og gir en himlingseffekt, forteller Olsen. Det kan sitte 200 til bankett eller færre på konferanse i salen.
Det underjordiske anlegget omfatter også Aulasalen, som er tatt etter Universitetet i Oslos festsal, Aulaen og huser blant annet Munchs kunst også her. Her holdes klassiske konserter med for eksempel Oslo-filharmonien.
Nederst der nede i grunnen ligger det også tilfluktsrom godt egnet som små møterom i fredstid. Stilen her er bunker romantikk. Det er også funnet plass til en vinkjeller, som også kan leies og benyttes til måltid og møter, fremholder Olsen. Cognacfatet rommer 6.500 liter.
Byggeplass i ti år
Petter Olsen har gjennomført de siste utbyggingene gjennom selskapet Ramme Eiendom. De har benyttet flere ulike entreprenører i arbeidet, Hersleth Entreprenør har stått for hovedarbeidene av realiseringen av Herberget og Brenneriet, samt innredningen av underetasjen.
Grunnarbeidene ble utført i egenregi, og det var Betongbygg som gjennomførte det omfattende arbeidet med betongarbeidet i kjelleretasjen og råbygget.
Hersleth Entreprenør signerte kontrakten med Petter Olsen tilbake i 2012, og har kontinuerlig hatt arbeider i området siden 2013.
Administrerende direktør Reinert Hersleth i Hersleth Entreprenør sier dette har vært et helt spesielt prosjekt.
– Vi kom hit i 2012 og startet først på en hovedentreprise, som etter hvert gikk over i en samarbeidsentreprise, med fremdrifts-koordinering, som ble vellykket for begge parter. Det har vært et krevende prosjekt, der vi har skapt noe helt unikt. Vi har bygd opp nye og moderne tekniske bygg med gamle byggemetoder. Byggene er reist etter TEK10, noe som har krevd mange innovasjoner og smarte løsninger. Men sammen med en involvert og engasjert byggherre har vi fått det til, ved hele veien å komme opp med nye løsninger, sier en tydelig fornøyd Hersleth.
– Det har vært en omfattende oppgave som har krevd mye spesialkompetanse, ofte kunnskap som ikke er så lett tilgjengelig. Det betyr at mange aktører har vært inne på ulike spesialoppdrag, for eksempel malere, tømrere, stukkatører, dyktige murere og ikke minst innen tekniske fag, som IT, sikkerhet og brannsikring, legger Hersleth til. De har selv hatt egne fagarbeidere innen tømrerarbeider og byggeledelse for hele prosjektet. Andre tjenester en kommet til via underentreprenører og leverandører.
– Det har vært fantastiske fagfolk med i prosjektet, som er plukket fra øverste hylle. Det har vært en stor opplevelse å se prosjektet vokse frem, påpeker Olsen.
Thomas Thorkildsen har vært prosjektleder for Hersleth i utbyggingen.
– Det er unikt å bygge noe slikt. De som har jobbet her har fått utfordringer de aldri tidligere har hatt og kanskje aldri vil kunne få igjen, sier han.
Sikre konstruksjoner
Omfattende sikkerhetsløsninger har vært en sentral del i både planlegging og utbygging.
– Sikkerhetsaspektet har vært veldig spesielt. Vi har et eget VIP-område som er bygget med en ekstra sikkerhetsstandard. Dessuten har vi naturligvis strenge krav til lokalene hvor kunsten oppbevares og stilles ut, legger Hersleth til, som peker på at de har hatt prosjektledelse og folk på byggeplassen gjennom ti år.
Han beskriver dette som det mest unike prosjektet de har gjennomført.
– Vi har hatt mange flere spesielle prosjekter tidligere, som politihus, kirker og flere andre offentlige bygg, men dette tar kaka. Det er det ikke tvil om, sier Hersleth.
Han peker også på at de har bestilt utstyr og materialer fra hele verden.
– Vinduer og dører med riktige profiler og kjerneved av furu er spesialbestilte, og det er mye annet som er bygget etter skreddersøm, så dette er varer vi ikke kan dra på Byggmakker for å kjøpe, sier Hersleth.
Berømmer byggherren
Han berømmer en involverende byggherre for at det har gått så bra med en såpass kompleks utbygging.
– Petter er sterkt involvert og har vært arkitekt for de store linjene, godkjent alle detaljer og vært tungt med underveis slik at alt er blitt autentisk og optimalt. Det har vært både givende og krevende, og det er blitt et fantastisk prosjekt, legger Hersleth til.
Fokus på miljø og bærekraft
Under hele utbyggingen av Ramme gård har miljøaspektet stått sentralt, også i hotell- og kunstprosjektet.
– Dette er noe som har opptatt meg hele veien, både i måten vi jobber på her på gården, hvordan vi forvalter anlegget og hvordan de nye byggene bygges og driftes, sier Olsen. Dette vises blant annet i oppvarmingsanlegget man har gått for. Grunnlasten til oppvarmingen kommer fra 25 energibrønner som er 250 meter dype. Det benyttes en vann/vann-varmepumpe som en del av dette. Men det er også bygget opp et stort flisfyringsanlegg for å ta unna toppene når det er ekstra kaldt. Flisen kommer fra rydding av beitene hvor vi har gammelnorsk spælsau og fra skogen, og tørkes i et bygg med solfangere på taket om våren og sommeren. Det er dermed kortreiste varmekilder, og anlegget skal ha betalt seg ned i løpet av fire års drift i forhold til en ren elektrisk kjeledrift ifølge RIV og kalkyler, forteller Olsen.
Lars Sigurd Sandvik, senioringeniør VVS i Multiconsult, har vært sentral i utbyggingen av VVS-anlegget i prosjektet.
– VVS-anlegget ved Ramme gård var spennende å være med på. Dette er både en gård, museum for høyverdig kunst og hotell så det var flere utfordringer for å sy dette sammen, sier Sandvik.
– Det var flere ganger vi fikk utfordringen; «Kan vi få dette til?» Så da var det ikke første innskytelse om dette ser vanskelig ut som gjaldt, og det var det mye læring i. Dette er blitt mitt referanseprosjekt som jeg hele tiden søker tilbake til når jeg lurer på hvordan ting kan gjøres. Når jeg blir gammel kommer jeg til å huske og prate om tre ting, kona, militærtjenesten og Ramme-prosjektet, legger Sandvik til.
Håper på stor bruk
Nå håper Petter Olsen omgivelsene vil sette pris på denne nye reiselivs- og kulturdestinasjonen.
– Vi opplever at det er stor interesse og begeistring rundt Ramme, både fra nær og fjern, nasjonale og internasjonale medier, alt fra sosiale medier til Financial Times, sier Olsen.
Han har også mottatt anerkjennelse fra det mye omtalte Arkitekturopprøret, som i fjor ga Olsen hedersprisen for utbyggingen av Ramme fjordhotell.
Vil bygge mer
Selv om Olsen nå har realisert mye siden han overtok Ramme gård tilbake i 1966, er han kanskje ikke helt ferdig ennå.
– Planene ligger klare for å øke romkapasiteten med flere tilknyttede hotellbygg og dermed komme opp fra cirka 40 til cirka 110 rom, og slik få en bedre posisjon i markedet. Et næringsområde nummer to er klart til detaljregulering og ligger inne i kommuneplanen. Vi har i lengre tid arbeidet med å få på plass kommersielle partnere i dette prosjektet. Neste byggetrinn blir liggende på toppen av berget i vest, med fantastisk utsikt over Oslofjorden fra Færder til Asker, forteller Olsen.
Han er klar på at det har vært en flott reise.
– Det har vært utrolig spennende og interessant. Og kanskje viktig og riktig, sier Olsen.