Volvo Maskin Norge
I begynnelsen av august 2023 startet A Bygg Entreprenør med byggingen av Volvo Maskin Norges nye bygg i Oslo Logistikkpark Drøbak.
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Oslo Logistikkpark Drøbak
Prosjekttype: Næring
Byggherre: Fabritius
Totalentreprenør: A Bygg
BTA: 11.800
kvadratmeter
Arkitekt: Arkitektene Astrup og Hellern
Landskapsarkitekt: Norconsult
Rådgivere: RIB: Stabil l RIBr: Homco l RIA:
Multiconsult l RIVA: Norconsult l RIEn: Agnalt & Holmen l
Breeam: Itech
Underentreprenører og leverandører: Heis: Orona l
Opp-måling: Anko l Grunnarbeider: Knut Bjerke l Betongarbeider:
Walan Maskin l Stål og hulldekke: Straye Stålbygg l Gulvstøp:
Primekss l Glass/alu: Moss Glass og Fasade l Solavskjerming:
Nerligruppen l Taktekking: Paul Messa l Porter og lastehus: Assa
Abloy l Tømrer: ATAM l Systemvegger: Bærum Byggmontering l
Gulvlegging: OTG l Mur- og malerarbeider: NK Entreprenør l
Branntetting: Firesafe l Lås og beslag: Lexow l Skyveamfi: Trysil
Byggprodukter l Rørlegger: Rørcompaniet l Sprinkler: RSC l
Ventilasjon: Randem & Hubert l Automatisering: Gratech l
Elektro: Xpert Installasjon l Gass-slukkeanlegg: Fire Eater l
Bom, gjerde: Scanmark Service
Bygget er direkte fundamentert på sprengsteinfylling med
plate på mark. Bygget ble overlevert byggherren Fabritius 1. oktober i år; en
måned før avtalt tid.
– Vi bygger fortsatt på tomta fordi vi fikk en
tilleggsbestilling på to lagerbygg i mai i år. Hvert av byggene er på 600
kvadratmeter, og disse overleveres nå i november, sier prosjektleder Karl Erik
Rønstad i A Bygg Entreprenør til Byggeindustrien.
– Store
krav til bæreevne
Volvo Maskin-bygget har bærekonstruksjoner i stål og
sandwichelementer – i tråd med det som er noe av konseptet til A Bygg
Entreprenør.
– Vi har vært veldig bevisste på at det her skal være veldig
store og tunge anleggsmaskiner, noe som stiller store krav til bæreevne både
inne i lokalene, men også på uteområdene. Tomta er grovplanert med
sprengsteinfylling, og det er viktig at den lagvise oppbyggingen av steinmasser
har riktig fraksjon og tykkelse, og at den blir komprimert riktig slik at
underlaget tåler vekten av maskinene. Det er helt essensielt at alle områder
der maskinene skal kjøres har plant underlag uten noen uregelmessigheter for å
hindre sprekkdannelser, sier Rønstad.
– Mangfoldig bygg
I henhold til Volvos filosofi, skal lokalitetene fremstå som
nøkterne og enkle, men med god kvalitet, ifølge prosjektlederen.
– Hovedbygget inneholder hovedkontoret til Volvo Maskin
Norge, et verksted på 3.000 kvadratmeter, delelager, undervisningslokaler,
testområder og showrom. Det er et ekstremt mangfoldig bygg med mange ulike
funksjoner, sier administrerende direktør Morten Raugstad i A Bygg Entreprenør.
Reduserte konstruksjonshøyden for å oppnå kommunekrav
I forkant av prosjektet hadde totalentreprenøren en
samspillsfase med byggherren med forbehold om å optimalisere bygget, for å
oppnå best mulig resultat til en lavest mulig pris. I tegningene hadde
arkitekten tegnet et normalt bygg med normalt bæresystem og høyde, men høyden
på bygget kom i konflikt med kommunal regulering om hvor høyt bygget kunne
ligge i terrenget.
– Den første løsningen var å fjerne 20.000 kubikkmeter masse
for å senke bygget. Men på grunn av maskinenes størrelse og tyngde, måtte i
tillegg hele uteområdet senkes, noe som hadde blitt ekstremt kostbart. Men
siden ingeniørene våre er eksperter på slike bygg, vurderte vi bæresystemet med
våre øyne. Ved å endre noe på bæresystemet, klarte vi å redusere
konstruksjonshøyden på gitterdragerne. Innvendig nettohøyde ble dermed
opprettholdt, mens den utvendige høyden av bygget ble lavere. Derfor unngikk vi
den gedigne jobben med å sprenge bort 20.000 kubikkmeter, sier Rønstad.
Volvo Maskin-sjefen: – En ny verden
Administrerende direktør Arne Knaben i Volvo Maskin Norge,
sier til Byggeindustrien at de er svært tilfredse med de nye lokalitetene i
Oslo Logistikkpark Drøbak.
– Det er blitt et flott anlegg med et veldig flott verksted.
Her er det godt med dagslys og varme i gulvet. Videre er det en god logistikk
med porter i begge ender, veldig effektiv inn- og utlasting av nye og brukte
maskiner, og enkel inn- og utkjøring til verkstedet. Utemekanikerne våre
kvitter seg med slitte deler, filter og olje fra uteservice i en miljøstasjon
som ligger under tak. Før de skal ut på nye serviceoppdrag, laster de nye deler
også under tak, så dette er blitt en flott fasilitet. Vi er kommet til en ny
storstue, sier Knaben.
Fornøyd byggherre
I en sms til Byggeindustrien, skriver prosjektsjef hos
byggherren Fabritius dette:
– Fabritius er veldig fornøyd med sluttresultatet, og et
godt samarbeid med både totalentreprenør A Bygg og leietaker Volvo Maskin.