Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken
Førdepakken

Førdepakken - Tiltak 14

Med Tiltak 14 i sentrale deler av Førde sentrum åpnet, er 13 av 20 tiltak i byfornyingsprosjektet Førdepakken ferdigstilt. Entreprenørservice er totalentreprenør for Tiltak 14 som inkluderer nye byrom og opprusting av E39.

Publisert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Førde i Sunnfjord

Prosjekttype: Opprusting av E39, gater og byrom med infrastruktur

Byggherre: Førdepakken (Statens vegvesen, Sunnfjord kommune, Vestland fylkeskommune)

Arkitekt: Norconsult

Totalentreprenør: Entreprenørservice

Prosjektbudsjett: Totalkostnad Tiltak 14 cirka 500 millioner kroner. 1,4 milliarder 2024-kroner eks. mva. brukt så langt av totalbudsjett på 3,5 milliarder.

Rådgivende ingeniører: RIB, RIV, RIE: Norconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid: Entreprenørservice, Maskinentreprenør Trygve Åsen, Sunnfjord Maskin l Elektro: Eltel l Strøm- og nett: BKK, Eviny l Fiber: Enivest l Oppmåling: Geo Pro Vest l Rørlegger: VB Florø rør l Asfalt: Veidekke Industri l Betongarbeid: HBV Betong l Rør, rørsystemer: West Team l Gartner- og steinarbeid: Gravdal skog og hageservice l Gjerder: Alt i gjerde l Steinkunstner: Magnhild Øen Nordahl l Maskiner og utstyr: Ramirent

Arbeidet så langt har kostet om lag 1,4 milliard 2024-kroner før moms. Total budsjettramme er på 3,5 milliarder. Tiltak 14 har en kostnad på rundt 500 millioner kroner etter dagens kronekurs.

Den såkalte Førdepakken er et samarbeid mellom staten i regi av Statens vegvesen, Sunnfjord kommune og Vestland fylkeskommune. 60 prosent av finansieringen kommer fra bompenger. De tre prosjekteierne finansierer 9,5 prosent hver, mens momsrefusjon dekker resten, ifølge informasjon på nettstedet til prosjektet. Bompengeinnkrevingen startet 3. oktober 2016.

Stor jobb med infrastruktur

I tillegg til det synlige arbeidet med byrom tilrettelagt for gående syklende, og nye bilveier med midtrabatter og grøntareal, er det gjort en stor jobb med infrastruktur under bakken.

– Dette må være det største infrastrukturtiltaket i Førde sentrum noen gang. Alt er nytt. Vi har bygget for et 70-årsperspektiv, sier Runar Rise Hallset, byggeleder for Statens vegvesen.

– Det er lagt ned 2,5 kilometer rør for vann- og avløp, 2,5 kilometer rør for overvannsanlegg, 250 kummer, 34.000 meter trekkerør for kabel, og cirka 3,5 kilometer rør for fjordvarme med fjernvarme og fjernkjøling. Totalt er det lagt 5.500 kvadratmeter steinheller, 2.500 kvadratmeter gatestein, 6,5 kilometer kantstein, det er plantet 2.500 planter, og det er lagt 15.000 kvadratmeter asfalt. Inkludert doble lag asfalt er det lagt 108.000 kvadratmeter asfalt, tilsvarende 16 fotballbaner, oppsummerer Thomas Østerbø, daglig leder i Entreprenørservice AS.

Kontrakt på 140 mill. kr.

Maskinentreprenørselskapet med rundt 70 ansatte og en årsomsetning på 300 millioner kroner i 2023, har base i Førde. Østerbø sier kontrakten deres som totalentreprenør på Tiltak 14 er på 140 millioner kroner før moms.

– Dette er en stor jobb for oss. Vi har produsert cirka 85.000 timeverk. Prosjektet har vært krevende fordi det er midt i en by og i en vei med rundt 14.000 kjøretøy i årsdøgntrafikk. Vi kunne ikke stenge veien mer enn et minutt om gangen. 130 grunneiere er berørt, vi måtte inn i hagene til folk. Da blir det komplisert, sier han.

– Vi startet arbeidet 20. februar 2022. På det meste har vi vært 40 arbeidere på prosjektet, alle fag inkludert. Snittet er på rundt 20 personer i arbeid, sier Østerbø.

Det er Tiltak 14 Entrepre-nørservice er totalentreprenør for. I de andre tiltakene som er gjennomført er ulike entreprenører involvert.

– Stolt

Ifølge Hallset i Statens vegvesen var det et krav før entreprenører fikk legge inn anbud på tiltaket at de la frem en tillitsvekkende plan for trafikkavviklingen.

– Det var en av grunnen til at Entreprenørservice fikk jobben, de la frem en god plan for arbeidet. De har delt arbeidet i seks ulike faser slik at de kunne flytte veien og fortsatt ha drift på anlegget, sier Hallset.

– Vi lander prosjektet på budsjett. Det er vi fornøyd med i en tid der kostnadene har økt mye. Og vi overleverer et prosjekt vi er stolt av. Dette kommer alle som er i Førde sentrum til nytte. Det er fine byrom tilrettelagt for myke trafikanter, og godt tilrettelagte veier for biler, både lokal- og gjennomgangstrafikk, sier Hallset.

Både han og Østerbø forteller at de bor i Førde selv og kommer til å benytte seg av de nye byrommene ofte.

– Ja, dette kommer jeg til å bruke mye selv, og tenke at her har vi gjort et arbeid vi kan være stolt av, sier Østerbø.

Når det gjelder økt trivsel for beboere og tilreisende, sikter han spesielt til Torgplassen i Hafstadvegen som grenser til kvartalet med rådhuset for Sunnfjord kommune. Her er det lagt steinheller i et åklemønster, inspirert av et historisk vevmønster fra regionen. Det er pyntet med steinkunst og planter. Her går hovedåren for sykkeltrafikk gjennom byen, og her er benker folk kan sitte på. Rundt plassen er det restauranter der det blir hyggelig å sitte ute på fine dager. Det var også her scenen var satt opp da Tiltak 14 i Førdepakken nylig ble åpnet med en fest tre dager til ende. Den offisielle åpningen var fredag 19. september.

Fornyer byen

Førdepakken er en del av en rivende byutvikling i Førde de siste årene, der en rekke nye bygg også er kommet opp. Det er brukt mange milliarder kroner på å modernisere og fornye en by som i hovedsak ble bygget opp til dagens størrelse på 1960-70-tallet, noe arkitektur og utforming også lenge bar preg av.

Enkelt fortalt er Tiltak 14 lokalisert til Hafstadvegen og Fjellvegen, i et 870 meter langt området mellom de to rundkjøringene på E39, der den ene ligger ved Førde Hotell og den andre ved bilforretningsområdet på Hafstad.

– Hafstadvegen var gjennomfartsåren forbi Førde til 1987 da Fjellvegen avløste den. Hafstadvegen ble da en bygate som vi nå har utviklet videre tilrettelagt for gående og syklende, som et byrom, sier Hallset.

I prosjektbeskrivelsen for Førdepakken heter det at det skal bygges nye gater, fortau og sykkelveier som skal danne grunnlaget for god byutvikling, der å gå og sykle skal være en foretrukket måte å komme seg frem i byen på. Målet er at Førdepakken skal løse utfordringer for biltrafikken, myke trafikanter, og bygge et Førde for fremtiden.

Alle de fire utbedringene av E39 gjennom byen i Førdepakken er nå ferdig.

Bygger videre i Angedalsvegen

Hallset mener prosjektet med ny E39 gjennom Hafstadfjellet, som ligger gryteklart i Nasjonal transportplan, vil styrke Førdepakken. Dette vil føre gjennomgangstrafikken utenfor sentrum.

– Av over 13.500 biler årsdøgntrafikk er cirka halvparten lokaltrafikk. Fjellvegen blir i stor grad brukt av beboerne i boligområdene i sør til transport til handel og arbeidsplasser nord i sentrum, så denne veien trengte oppgradering uavhengig av at Hafstadfjelltunnelen vil føre gjennomgangstrafikken utenfor sentrum, sier Hallset.

I Fjellvegen er nå de ulike kryssene utbedret, det er bygd ny midtrabatt, og rundkjøringen ved Førde Hotell er ombygd. Også langs Fjellvegen er det bygget gode gang- og sykkelveier, og områdene for kryssing av veien er tryggere enn før.

Østerbø i Entreprenørservice sier de nå venter på at Tiltak 15 og 19 i Angedalsvegen skal komme ut på anbud. Prosjektet med en kontraktsverdi på rundt 550 millioner kroner er i en prosjekteringsfase. Dette er det største prosjektet i Førdepakken. Tiltak 15 er fra Førdehuset til Prestefossbrua, en strekning på 1,4 km, mens Tiltak 19 er fra Prestefossbrua til Slåtten skole, en strekning på 400 meter. Det skal bygges 1,8 km sykkelvei med fortau, og dagens kjørevei blir utbedret og får 6,5 meter bredde.

Angedalsvegen er en viktig vei mellom sentrum, Sentral-sjukehuset i Førde med mange arbeidsplasser, og store boligområder. Veien er også skolevei for elever ved Førde barne- og ungdomsskule, for Slåttens skule, og Høgskulen på Vestlandet.

Powered by Labrador CMS