Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Førde i Sunnfjord
Prosjekttype: Opprusting av E39, gater og
byrom med infrastruktur
Byggherre: Førdepakken (Statens vegvesen,
Sunnfjord kommune, Vestland fylkeskommune)
Arkitekt: Norconsult
Totalentreprenør: Entreprenørservice
Prosjektbudsjett: Totalkostnad Tiltak 14
cirka 500 millioner kroner. 1,4 milliarder 2024-kroner eks. mva. brukt så langt
av totalbudsjett på 3,5 milliarder.
Rådgivende ingeniører: RIB, RIV, RIE:
Norconsult
Underentreprenører og leverandører:
Grunnarbeid: Entreprenørservice, Maskinentreprenør Trygve Åsen, Sunnfjord
Maskin l Elektro: Eltel l Strøm- og nett: BKK, Eviny l
Fiber: Enivest l Oppmåling: Geo Pro Vest l Rørlegger: VB Florø
rør l Asfalt: Veidekke Industri l Betongarbeid: HBV Betong l
Rør, rørsystemer: West Team l Gartner- og steinarbeid: Gravdal skog og
hageservice l Gjerder: Alt i gjerde l Steinkunstner: Magnhild Øen
Nordahl l Maskiner og utstyr: Ramirent
Arbeidet så langt har kostet om lag 1,4
milliard 2024-kroner før moms. Total budsjettramme er på 3,5 milliarder. Tiltak
14 har en kostnad på rundt 500 millioner kroner etter dagens kronekurs.
Den såkalte Førdepakken er et samarbeid
mellom staten i regi av Statens vegvesen, Sunnfjord kommune og Vestland
fylkeskommune. 60 prosent av finansieringen kommer fra bompenger. De tre
prosjekteierne finansierer 9,5 prosent hver, mens momsrefusjon dekker resten,
ifølge informasjon på nettstedet til prosjektet. Bompengeinnkrevingen startet
3. oktober 2016.
Stor jobb med infrastruktur
I tillegg til det synlige arbeidet med
byrom tilrettelagt for gående syklende, og nye bilveier med midtrabatter og
grøntareal, er det gjort en stor jobb med infrastruktur under bakken.
– Dette må være det største
infrastrukturtiltaket i Førde sentrum noen gang. Alt er nytt. Vi har bygget for
et 70-årsperspektiv, sier Runar Rise Hallset, byggeleder for Statens vegvesen.
– Det er lagt ned 2,5 kilometer rør for
vann- og avløp, 2,5 kilometer rør for overvannsanlegg, 250 kummer, 34.000 meter
trekkerør for kabel, og cirka 3,5 kilometer rør for fjordvarme med fjernvarme
og fjernkjøling. Totalt er det lagt 5.500 kvadratmeter steinheller, 2.500
kvadratmeter gatestein, 6,5 kilometer kantstein, det er plantet 2.500 planter,
og det er lagt 15.000 kvadratmeter asfalt. Inkludert doble lag asfalt er det
lagt 108.000 kvadratmeter asfalt, tilsvarende 16 fotballbaner, oppsummerer
Thomas Østerbø, daglig leder i Entreprenørservice AS.
Kontrakt på 140 mill. kr.
Maskinentreprenørselskapet med rundt 70
ansatte og en årsomsetning på 300 millioner kroner i 2023, har base i Førde.
Østerbø sier kontrakten deres som totalentreprenør på Tiltak 14 er på 140
millioner kroner før moms.
– Dette er en stor jobb for oss. Vi har
produsert cirka 85.000 timeverk. Prosjektet har vært krevende fordi det er midt
i en by og i en vei med rundt 14.000 kjøretøy i årsdøgntrafikk. Vi kunne ikke
stenge veien mer enn et minutt om gangen. 130 grunneiere er berørt, vi måtte
inn i hagene til folk. Da blir det komplisert, sier han.
– Vi startet arbeidet 20. februar 2022. På
det meste har vi vært 40 arbeidere på prosjektet, alle fag inkludert. Snittet
er på rundt 20 personer i arbeid, sier Østerbø.
Det er Tiltak 14 Entrepre-nørservice er
totalentreprenør for. I de andre tiltakene som er gjennomført er ulike
entreprenører involvert.
– Stolt
Ifølge Hallset i Statens vegvesen var det
et krav før entreprenører fikk legge inn anbud på tiltaket at de la frem en
tillitsvekkende plan for trafikkavviklingen.
– Det var en av grunnen til at
Entreprenørservice fikk jobben, de la frem en god plan for arbeidet. De har
delt arbeidet i seks ulike faser slik at de kunne flytte veien og fortsatt ha
drift på anlegget, sier Hallset.
– Vi lander prosjektet på budsjett. Det er
vi fornøyd med i en tid der kostnadene har økt mye. Og vi overleverer et
prosjekt vi er stolt av. Dette kommer alle som er i Førde sentrum til nytte.
Det er fine byrom tilrettelagt for myke trafikanter, og godt tilrettelagte
veier for biler, både lokal- og gjennomgangstrafikk, sier Hallset.
Både han og Østerbø forteller at de bor i
Førde selv og kommer til å benytte seg av de nye byrommene ofte.
– Ja, dette kommer jeg til å bruke mye
selv, og tenke at her har vi gjort et arbeid vi kan være stolt av, sier
Østerbø.
Når det gjelder økt trivsel for beboere og
tilreisende, sikter han spesielt til Torgplassen i Hafstadvegen som grenser til
kvartalet med rådhuset for Sunnfjord kommune. Her er det lagt steinheller i et
åklemønster, inspirert av et historisk vevmønster fra regionen. Det er pyntet
med steinkunst og planter. Her går hovedåren for sykkeltrafikk gjennom byen, og
her er benker folk kan sitte på. Rundt plassen er det restauranter der det blir
hyggelig å sitte ute på fine dager. Det var også her scenen var satt opp da
Tiltak 14 i Førdepakken nylig ble åpnet med en fest tre dager til ende. Den
offisielle åpningen var fredag 19. september.
Fornyer byen
Førdepakken er en del av en rivende
byutvikling i Førde de siste årene, der en rekke nye bygg også er kommet opp.
Det er brukt mange milliarder kroner på å modernisere og fornye en by som i
hovedsak ble bygget opp til dagens størrelse på 1960-70-tallet, noe arkitektur
og utforming også lenge bar preg av.
Enkelt fortalt er Tiltak 14 lokalisert til
Hafstadvegen og Fjellvegen, i et 870 meter langt området mellom de to
rundkjøringene på E39, der den ene ligger ved Førde Hotell og den andre ved
bilforretningsområdet på Hafstad.
– Hafstadvegen var gjennomfartsåren forbi
Førde til 1987 da Fjellvegen avløste den. Hafstadvegen ble da en bygate som vi
nå har utviklet videre tilrettelagt for gående og syklende, som et byrom, sier
Hallset.
I prosjektbeskrivelsen for Førdepakken
heter det at det skal bygges nye gater, fortau og sykkelveier som skal danne
grunnlaget for god byutvikling, der å gå og sykle skal være en foretrukket måte
å komme seg frem i byen på. Målet er at Førdepakken skal løse utfordringer for
biltrafikken, myke trafikanter, og bygge et Førde for fremtiden.
Alle de fire utbedringene av E39 gjennom
byen i Førdepakken er nå ferdig.
Bygger videre i Angedalsvegen
Hallset mener prosjektet med ny E39
gjennom Hafstadfjellet, som ligger gryteklart i Nasjonal transportplan, vil
styrke Førdepakken. Dette vil føre gjennomgangstrafikken utenfor sentrum.
– Av over 13.500 biler årsdøgntrafikk er
cirka halvparten lokaltrafikk. Fjellvegen blir i stor grad brukt av beboerne i
boligområdene i sør til transport til handel og arbeidsplasser nord i sentrum,
så denne veien trengte oppgradering uavhengig av at Hafstadfjelltunnelen vil
føre gjennomgangstrafikken utenfor sentrum, sier Hallset.
I Fjellvegen er nå de ulike kryssene
utbedret, det er bygd ny midtrabatt, og rundkjøringen ved Førde Hotell er
ombygd. Også langs Fjellvegen er det bygget gode gang- og sykkelveier, og
områdene for kryssing av veien er tryggere enn før.
Østerbø i Entreprenørservice sier de nå
venter på at Tiltak 15 og 19 i Angedalsvegen skal komme ut på anbud. Prosjektet
med en kontraktsverdi på rundt 550 millioner kroner er i en prosjekteringsfase.
Dette er det største prosjektet i Førdepakken. Tiltak 15 er fra Førdehuset til
Prestefossbrua, en strekning på 1,4 km, mens Tiltak 19 er fra Prestefossbrua
til Slåtten skole, en strekning på 400 meter. Det skal bygges 1,8 km sykkelvei
med fortau, og dagens kjørevei blir utbedret og får 6,5 meter bredde.
Angedalsvegen er en viktig vei mellom
sentrum, Sentral-sjukehuset i Førde med mange arbeidsplasser, og store
boligområder. Veien er også skolevei for elever ved Førde barne- og
ungdomsskule, for Slåttens skule, og Høgskulen på Vestlandet.