Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Hommersåkvågen, Sandnes kommune
Prosjekttype: Høyblokk med
leiligheter
Bruttoareal: 9.300 kvadratmeter
Byggherre: Ineo
Totalentreprenør: IGANG
Totalentreprenør
Kontraktssum: 180 millioner kroner
ekskl. mva.
Arkitekt og landskapsarkitekt: Aros
arkitekter
Rådgivere: RIB: Pilar Byggrådgivning l RIG: Multiconsult l RIV: Norconsult l RIA: Brekke & Strand l RIBr: Brannrådgiveren l RIE: Kreatel l RIVA: Vial
Underentreprenører og leverandører:
Betongarbeid: Skaarland & Vasvik l Tømrer: Sola Bygg l Flis: Murmester Heskje l Grunnarbeid: Undheim Maskin l Heis: Scan Heis l Maling: Malermester Peder E Vik l Elektro: Kreatel l Rør: Aase Rør l
Ventilasjon: Brødrene Aase l
Branntetting: Firesafe l Taktekking:
Sandnes Tak l Vinduer:
Nordan l Gulv,
parkett: Skau Gulv l Kjøkken:
Studio Sigdal
Det er Aros arkitekter som har formet
bygget tilpasset den krevende tomten.
Bydelen Hommersåk i Sandnes er
skjermet av to fjellrekker, og preges av lett tilgang til naturen. Historien
forteller at dette har vært et godt sted å bo, helt tilbake til steinalderen.
Det mest sentrale i bydelen er nok den idylliske vågen, som åpner seg mot nord.
Her har det i alle år vært tett bebyggelse på alle kanter. Nå har
totalentreprenør Igang, på oppdrag av byggherre Ineo, realisert en boligblokk
med 56 leiligheter, garasje og fellesarealer i området.
Moderne
Aros arkitektkontor i Sandnes har hatt
ansvaret for både bygget og uteområdet. Arkitektkontoret har utformet et
moderne prosjekt, som er stedstilpasset. Bygget ble overlevert og innflyttet i
mars. Nå er også uteområdet ferdigstilt. Bygget fremstår som en rekke med
sjøhus, men er i realiteten en boligblokk plassert på en støpt såle. I de fire
nederste etasjene er det 12 leiligheter per plan. I femte etasje er det ni
leiligheter. Disse går over to etasjer, og har saltak. I bakkanten er det to
eksterne trappeganger, og tilgang til leilighetene via svalganger. Alle
leilighetene har terrasser, endeleilighetene har to, og med utsikt til sjø.
Bygget på solid grunn
Arbeidet ble startet i november 2022.
Bygget står tett inn mot et fjell. Det er sprengt 25 - 35 meter inn i dette,
for å rydde plass til bygget. Hele 66.000 kubikkmeter faste masser er hentet
ut. Fra gulvet i parkeringskjelleren, som er det nederste punktet på
byggegropen, er fjellveggen 21 – 26 meter høy. Variasjonen skyldes at terrenget
på topp er noe kupert.
Parkeringskjelleren er sprengt ut
til under havnivået. Selve platen i garasjen ligger noe over kote null.
Parkeringsgarasjen er bygget som en vanntett konstruksjon, for å ivareta
hensynet til flo og havstigningsnivå. Av den grunn er det også helstøpt nedkjøringsrampe.
Sålen som høyblokken står på er støpt omtrent fire meter over havet, derfra er
det lagt inn en svak helling, ned mot sjøen.
Hentet inn forsinkelsen
En rolig solskinnsdag i mai preges
prosjektet av idyll. Selv om beboerne flyttet inn for bare få måneder siden,
oppleves det som om det har vært beboere her over tid. Men ren idyll var det
nok ikke under grunnarbeidene. Sprengingsjobben tok langt mer tid enn
forventet, derfor kom prosjektet skjevt ut i starten. Med såpass forsinket
oppstart på betongarbeidet, kunne ferdigstillelsen blitt krevende.
– Heldigvis hadde vi en vanvittig
god betongentreprenør med oss. De la inn ekstra innsats helt fra start, og
lyktes i å hjelpe oss til å hente inn hele forsinkelsen. Også entreprenørene
med ansvar for ytterveggene og innredningene arbeidet effektivt, og med høy
kvalitet på alt, forteller Igangs prosjektleder Espen Drange.
Da
betongarbeidene startet, var været langt fra på deres side. Det ble mye
ruskevær i det meste av støpeperioden. På den annen side lå byggegropen så
skjermet, at de kunne stå på og jobbe for fullt, når andre prosjekt måtte
pauses på grunn av varslet vind. Og da tømrerne endelig kom i gang, mot slutten
av første kvartal 2024, fikk de mye finvær.
Suksessfaktor i planleggingen
I tillegg til utfordringen knyttet til
sprengingen og fremdriften, var nærheten til båthavnen en utfordring. Det må
også den smale tilkomstveien ha vært. Riggplassen var ekstremt liten. En
nødløsning, for å unngå for mye gangtid, ble å etablere brakkeriggen for alt
personell i parkeringskjelleren.
– Dere kom skjevt ut i starten, har
hatt minimal riggplass og har realisert en krevende høyblokk på en helt
spesielt tomt, innen tidsfristen. Hvordan har dere klart dette?
– I taktplanleggingen har vi brukt
Lean, som har fungert virkelig godt. Jeg legger også innsats i å finne ut hva
som må til for de enkelte fagene, og tilpasser planene etter dette, om mulig.
Jeg pleier å bruke tid på å spørre og grave, fremfor å tvinge gjennom ting,
svarer prosjektlederen.
Så bekrefter han at det på forhånd
var flere som var urolige for om de ville lykkes i å bli ferdige på tiden. Men
han påpeker at alle som har deltatt, har levert på en god måte, og i etterkant
er alle fornøyd. Som totalentreprenør har de god grunn for å være fornøyd med
resultatet.
Innsats for lagbygging
IGang valgte ut alle underentreprenørene.
– Prosessen ble god for alle, tror
jeg. Dette viste også igjen i kvaliteten på sluttresultatet. Ved
forhåndsbefaringene og overtakelsene vil det alltid være noe å sette fingeren
på. Men i all hovedsak er kundene virkelig fornøyde, og vi får gode tilbakemeldinger,
sier Drange.
Selv bidro han med å innimellom dele
ut iskrem på varme dager. Totalentreprenøren inviterte også til spontan
pizzaspising på bryggekanten. I tillegg inviterte han alle basene og
byggelederne med en tur ut på byen, før oppstart.
– Både jeg selv og i organisasjonen
vår legger vi vekt på god dialog. Da skal meldingene være klare og tydelige, og
preget av gjensidig respekt. I dette prosjektet var vi nok også veldig heldige
med fagfolkene. Det vil alltid være noen som er litt mer kranglete enn andre.
Her har vi bare hatt med oss mennesker som i utgangspunktet evner å samarbeide,
så har vi jobbet for å forsterke lagspillet, forteller prosjektlederen fra
Igang.
Trygg overvannshåndtering
En kvalitet ved prosjektet er nærheten
til sjøen med båthavnen, og hvordan arkitekten har lyktes i å stedstilpasse
prosjektet. Leilighetene vender seg mot vest, i sommerhalvåret kommer
kveldsolen rett inn til alle.
Men nærheten til den høye
fjellveggen i bakkant kunne fort gitt et problem med søkk våt tomt. Under
regnvær renner det mye vann over fjellkanten. I tillegg samles det vann i
fjellet, dette drenerer så å si kontinuerlig ut i skjæringen. For å drenere ut
tilsiget til tomten er gode masser fra utsprengingen brukt til å fylle opp med.
I de harde flatene på fremsiden samles nedbør i slisserenner. Overvannet samles
i ledninger, og føres via sandfang før det slippes ut i sjøen.
Fire varmepumper henter ut energi
til oppvarming fra luft, varmen fordeles via vann til viftekonvektorer i
oppholdsrommene og varmekabler i badegulvene.
Solide materialer
Høyblokken som utvendig fremstår som
tradisjonelle trebygg, er en betongkonstruksjon, med innslag av tre.
Garasjegulvet, vegger og dekket er støpt betong. Oppover er konstruksjonen av
betongskillevegger og støpte dekker. Her ble det valgt spennarmering, fordi
spennene er litt lange. Ytterskallet er klimavegger med trekledning. Også
etasjeskillerne i de øverste leilighetene og takene over disse er bygget på
tradisjonelt vis, av tre.
Standard løsning innvendig er
gipsplater i tak og vegger, og eikeparkett på gulvene i alle værelsene,
bortsett fra i bad og toalett. Det ble lagt opp til stor grad av
tilvalgsmuligheter. Bortsett fra å røre bærekonstruksjonene har kunder valgt å
flytte på vegger, blant annet. Størrelsene på leilighetene varierer, fra cirka 50 kvadratmeter, til de
største, på omtrent 120 – 140 kvadratmeter.