Fact Box title
Sted: Spongdal
Prosjekt: Skole og idrettshall
Areal:
9.500 kvm (70/30 skole/idrettshall)
Totalkostnad eks mva: 307 millioner kroner
Byggherre: Trondheim Kommune
Prosjektledelse: Utbyggingsenheten Trondheim Kommune
Arkitekt: Madsø Sveen arkitekter
Lark: Plan Arkitekter
Totalentrepenør: NCC Construction
Rådgivere: RIB: Norconsult l RIV/RIE og energirådgivning: Sweco l Geoteknikk: Multiconsult l VA/Veg: ViaNova l Brann/akustikk/bygningsfysikk: Cowi l Lås og beslag: Beslag og Sikkerhetsrådgiveren
Underentreprenører/leverandører: Prefab: Spenncon l Elektro: Fjeldseth l Rør: K.Lund l Ventilasjon og automatikk: GK l Utomhus/VVA: Teknobygg Anlegg l Taktekking: Icopal Tak l Glass og fasade: Glassbygg l Maling/gulvbelegg: Bråten og Berge l Byggevarer: Optimera
Spongdal har knapt 500 innbyggere, mens omkring 2.500 bor innenfor Byneset, en halvøy som utgjør den vestlige delen av Trondheim kommune.
«Alle» i lokalmiljøet føler etter kort tid eierskap til skole-anlegget. Flere arrange-menter har allerede funnet sted på skolen. I tillegg til skolebygget og idrettshallen, består anlegget av store utearealer og en kunst-gressbane for 7-er fotball.
Det lave, delvis to-etasjers skolebygget glir fint inn i landskapet. Skolen ruver likevel bra med sine 9.500 kvm (pluss utearealer) i det lille tettstedet som ellers er preget av småskalabebyg-gelse.
Skolen ligger som en «rygg» mot hovedveien langs nordsiden. Hovedinngangen er vendt ut mot denne veien og Spongdal sentrum med Byneset helse- og velferds-senter, nærbutikk og boliger. Mot sør grenser skolen til kulturlandskap. I vest skiller et lite, nybygget boligfelt skolen fra Byneset Golfbane.
Idrettshallen, som heter Byneshallen, utgjør skoleanleggets østre fløy, nederst på den ganske flate tomta. Hallen er senket en etasje, med lager og garderober i kjeller. Etter skoletid disponerer lokale idrettslag hallen. Hallen er unik, i alle fall på en måte: Ytterveggene har kunstneren Trond Hugo Haugen utsmykket med tegninger som flere av skolens elever har laget.
Spongdal ligger i et område på Byneset som er kjent for store kvikkleireforekomster, og flere dokumenterte leirrastilfeller. Det siste i 2012. En geotekniker har derfor vært knyttet til prosjektet med analyser i forkant, og tett oppfølging underveis i bygge-prosessen. Samtidig med anleggsarbeidene på skoletomta, måtte det etableres en støttefylling på golfbanen på den andre sida av fylkesveien. Tomtearbeidene for selve skolen/idretts-
hallen kom aldri i direkte kontakt med kvikkleirelaget som ligger 6-10 meter under terrengoverflaten på tomta.
Måtte starte opp på ny etter konkurs
Byggestart var i april 2012 med planlagt ferdigstilling årsskiftet 2013/14. Teknobygg Entreprenør ble valgt som totalentreprenør etter en pris- og idékonkurranse. Byggingen opplevde bråstopp allerede i november 2012 da Teknobygg Entreprenør gikk konkurs. Det førte til at det ferdige betongråbygget ble stående gjennom noen vintermåneder, og ble påført noen frost- og teleskader. Etter en ny anbudskonkurranse, med flere interesserte aktører, fikk NCC våren 2013 oppdraget med å ferdigstille prosjektet.
– En utfordrende oppgave, men bygningsmessig egentlig et gunstig tidspunkt å overta prosjektet på, sier distriktssjef Tom Utvik i NCC Construction i Trondheim. NCC valgte å involvere/ reengasjere alle leverandører som hadde jobbet med skolen fram til Teknobygg-konkursen. Et heldig valg og grep, mener Utvik.
Den opprinnelige kontrakten med Teknobygg Entreprenør, som ble terminert på konkurstidspunktet, var på 142,3 millioner kroner (eks mva). Den senere kontrakten med NCC var på 128,6 millioner kroner (eks mva). Den totale økonomiske rammen for prosjektet var opprinnelig 290 millioner kroner, inkludert tomt og inventar. Med endringer/tillegg og prisvekst, vil prosjektet ende på ca. 307 millioner kroner.
Prosjektleder Hilde Bendiksen Grunnan i Utbyggingsenheten i Trondheim kommune, legger ikke skjul på at konkursen skapte en krevende situasjon både i forhold til økonomi og framdrift. Det var en hendelse de gjerne skulle vært foruten og ga noen dyrkjøpte erfaringer. Hun mener at situasjonen ble håndtert på en ryddig måte, og er meget fornøyd med NCCs inntreden og gjennomføring av prosjektet.
– Å starte «på nytt» igjen midt inne i et prosjekt har vært en ny erfaring både for dem og oss, og vi har opplevd NCC som en ryddig kontraktspart. Sammen med sine underentreprenører og rådgivere har de bidratt til å overholde den overordnede målsettinga, å ferdigstille et skoleanlegg med høy kvalitet og som er tilrettelagt både for den daglige bruk og drift, sier hun.
– Meget kort kan de ytre konsekvensene av konkursen sammenfattes til at skoledriften kom i gang et drøyt halvår senere enn opprinnelig planlagt, sier Hilde Bendiksen Grunnan.
Skolen kan karakteriseres som halvåpen. Fleksible areal/ romløsninger muliggjør variert undervisning og størrelser på elevgrupper. Bruk av glassfelter i innerveggene åpner opp og slipper dagslys langt inn i bygget.
Inngangspartiet og nærmiljøsenteret (skolens aula/festplass) danner et åpent areal mellom idrettshall og skole. Aulaen fyller flere funksjoner som kantine, oppholdsrom og arena for forestillinger og konserter. Aulaen kan lukkes mot resten av skolen med flyttbar vegg.
Skolen er organisert langs en «gate» som binder sammen skolens og nærmiljøanleggets forskjellige arealer og funksjoner; fra idrettshallen via vestibyle med aula, administrasjon, fellesarealer og spesialrom til de forskjellig årstrinnene og SFO. Gata er også tenkt som skolens pulsåre og er velegnet til utstillinger og pauseområder.
Barneskolen og ungdomsskolen er bygget som egne fløyer på sørsiden av gata. Hvert klassetrinn har egen desentralisert elevinngang, med tilknyttet garderobe og toalett, fra skoleplassen i sør. Skolegården er inndelt i flere soner for ulike aktiviteter med en rekke sittegrupper, leke/klatreapparater og streetbasketbaner.
Nøkternt - men solid
Det er valgt nøkterne, men solide materialer.
Skolen er kledd med royalimpregnerte trespiler/paneler. Bruk av forskjellige paneltyper, fra glatt låvepanel til grov lektepanel, skaper visuell variasjon. Inntrukne veggpartier har fått friske farger. Vinduene har aluminiums kledning.
Hovedinngang/vestibyle har en transparent fasade av glass og aluminium. Den samme fasaden er benyttet i aulaens yttervegg mot sør mot skolegården og utearealene. Der er det lagt inn maksimal solavskjerming og lystette gardiner gir mulighet for blending.
Skolen har parkeringsplass for drøyt 50 biler, og fire ladepunkt for el-bil.
Blåseisolasjon
Bygningskroppen er tradisjonell med utprøvd byggeteknikk. Det mest spesielle er trolig bruken av blåsisolasjon. Både skole og idrettshall er direkte fundamentert. Konstruksjonssytemet består av plasstøpte fundamenter og banketter, samt kjellervegger og heissjakter. Det øvrige bæresystemet er en kombinasjon av stål og prefabrikkerte betongelementer. Innvendige bærelinjer av betongsøyler og -bjelker gir stor fleksibilitet ved eventuell endrede behov for romdeling. Idrettshallen har DT-elementer i tak og bærende sandwich-elementer i ytterveggene. Hallveggen mot skolen er ekstra lydisolert.
Oppvarming skjer fra nye Spongdal varmesentral som drives av Nord Energi AS.