Bilhuset Forus
Block Berge Bygg har ført opp et bilanlegg på 29.000 kvadratmeter med fem nybilforretninger og flere verksteder på Vestre Svanholmen på Forus.
Bilhuset Forus
Sted: Vestre Svanholmen, Forus
Prosjekttype: Nybygg, bilanlegg
Kontraktssum eks mva: 337 mill
Bruttoareal: 29.000 kvm
Tiltakshaver: Kverneland Eiendom/Svanholmen Panorama
Tiltakshaverrepr: Svanholmen Panorama
Byggherreombud: Novaform
Totalentreprenør: Block Berge Bygg
Teknisk totalentreprenør: DNF
Arkitekt: Plank Arkitekter
Rådgivere: RIB: Prefab Design | RIAku: Multiconsult | RIGeo: GrunnTeknikk | RIBr: BrannCon
Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider og oppmåling: Stangeland Maskin | Peling: Seabrokers Entreprenørservice | Betongelementer: Block Berge Bygg | Betongsaging: Sørvest Betongsaging | Stålarbeid: SL Mekaniske | Taktekking: Protan | Alu/glass fasade: Hubro Trapper og rekkverk: Trappeteknikk | Innredning: Moelven Modus | Maler, belegg og tepper: Jæren Gulv | Flislegger: Waldeland & Dubland | Heiser: TKS | Branntetting: Thermax | Lås og beslag: Optimera Sikring & Lås | Porter: Portteknikk | Tårnkran: Kranor | Mobilkran: Nordic Crane | Byggevarer: Optimera | Maskinutleie: Ramirent | Byggutvask: ISS | Transport og mottak byggavfall: Westco
Tiltakshaver er Svanholmen Panorama AS som er eid av Kverneland Eiendom AS. Anlegget er tegnet av Plank Arkitekter og ført opp i hovedentreprise. Block Berge Byggs kontraktsum er 337 millioner kroner eks mva. Peling startet i november 2014, og Bilhuset ble overlevert 12. august i år.
– De fem bilmerkene Ford, Volvo, Mazda, Toyota og Lexus har nybilavdelinger, avdelinger for nyere bruktbiler og merkeverksteder på plan 2. På plan 1 er det dekkverksted/dekkhotell, bruktbilbutikk og verksteder for lakk og karosseri, glassreparasjoner og understellsbehandling, sier prosjektleder Rune Jørgensen i Block Berge Bygg.
Rundt bygget, og delvis inne i bygget, er det kundeparkering. Der er cirka 200 arbeidsplasser i Bilhuset.
– Byggingen har gått greit. Hvert bilmerke har sin designmanual som skulle følges og det ble mange ulike krav. Men med tett samarbeid med byggherren gikk det fint, sier Jørgensen.
Utnyttet tomten
Partner og markedsansvarlig Thor Grashei i Plank Arkitekter forteller at bygget har form etter tomten og at tomten er fullt utnyttet.
– Ideen var å utnytte tomten slik at vi fikk plass til fem bilforretninger. Bilforretningene ligger på et plan sju meter over det første planet, i praksis på en ny tomt. Her er det plass til fem bilbygg som følger merkenes designmanualer og et administrasjonsbygg. Den største utfordringen i et slikt prosjekt var å skape god logistikk, blant annet for vareleveranser. Leveransene skjer i hovedsak på plan 1, sier Thor Grashei.
På skinner
Bjørn Kjetil Frøyland, fagleder for rør i DNF, forteller at selskapet har utført alle tekniske fag. Han sier at den eneste utfordringen i prosjektet var størrelsen.
– Alt har gått på skinner og vi leverte før tiden, sier Frøyland.
Tomten på Vestre Svanholmen er på 19 mål og har grunn av fast fjell, morene og leire. Ifølge Rune Jørgensen står bygget på cirka 1.500 betongpeler med snittlengde på 25 meter.
Bilhuset er langstrakt og vinklet. For å spare tid er gulv på grunn laget av hulldekker. Første etasje har bærende konstruksjon av betongelementer. De seks byggene på plan 2 er ført opp i lette konstruksjoner (stål, sandwichelementer og korrugerte stålplater med isolasjon og tekking).
Plan 1 har fasader av slipte betongelementer, mens byggene på plan 2 har fasader av glass og sandwichelementer. Samlet vekt på betongelementene og plasstøpte konstruksjoner er cirka 30.000 tonn.
I verkstedene er det akrylbelegg på gulvene. Salgshallene har keramiske fliser. Kontorer og personalområder har tepper, vinylbelegg, flis eller gummibelegg. Det er dels systemvegger og dels sparklete og malte betongvegger i bygget. Noen steder er det systemhimlinger, andre steder har åpne himlinger med akustiske absorbenter. Det er 17 cm isolasjon i veggelementene og i snitt 30 cm i taket. Vinduer og glassfasader har en U-verdi på 0,8. Drøyt ti trykktester er utført. Luftvekslingen varierte fra 0,3 til 0,6 per time. Det ble praktisert rent tørt bygg under oppføringen. Bilhuset har universell utforming. Hele bygget er sprinklet. I tillegg er det skumanlegg i dekkhotellet. Sorteringsgrad for byggavfall er 82 prosent. I snitt har det vært 100 personer på byggeplassen. Totalt har 350 personer vært med på å føre opp Bilhuset.
Adiabatisk kjøling
Bilhuset er prosjektert og ført opp etter Tek10. Oppvarming skjer med radiatorer og gulvvarme, basert på fjernvarme. Det er energibesparende adiabatisk kjøling i bilforretningene og administrasjonsbygget. Bilhuset er i energiklasse B. Det er desentraliserte tekniske anlegg for hver enkelt leietaker.