Prosjektleder i Skanska Bjørn-Wiggo Hansen (fra venstre) med Boreus Eiendoms prosjektledere Trond S. Tørdal og Preben Koch.

Bodø 360

Bodø har fått et nytt landemerke, og beboerne av 58 leiligheter har fått en unik 360 graders utsikt over Nordlandhovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Bodø

Prosjekttype: Nybygg bolig/næring

Bruttoareal: 14.760 kvadratmeter

Byggherre: Boreus Eiendom

Byggherrerepresentant: Rambøll

Totalentreprenør: Skanska Norge

Kontraktsum eks. mva.: 287 millioner kroner

ARK/LARK: Norconsult

Rådgivere: RIB/RIBr/RIVA/RIA: Norconsult l RIB Prefab: Nordland Teknikk l RIE: Elektro Bodø l RIByFy: Skanska Teknikk l RIV: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Elektro og ventilasjon: Elektro Bodø l Grunnarbeid/Utomhus: Alstad Maskin l Takhage: Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen l Innglassede balkonger: Balco l Plattendekker: BE Betongelement l Montering Stål/Hulldekker: Bergen Montering l Parkett: Bo Andrén Norge l Glass/Aluminium: Bodø Glass og Ramme l Lås og beslag: Bodø sikkerhet og lås l Betongtrapper: Burkle l Branndører: Firesafe l Spunt/Pel: Fundamentering l Blikkenslager: Haaland Nordluft l Sykkelstativ: Haniss l Hulldekker/Betongelementer: Helgeland Betong l Betong/Glidestøp: Interform l Dører: Swedoor l Himlinger/Systemvegger/Brannsikring: Lettbyggteknikk l Naturstein: Naturstein Montering l Rørlegger: Nilsson l Vinduer/Verandadører: Nordan l Kjøkken: HTH Bodø l Storkjøkken: Norrøna Storkjøkken l Oppmåling: Novatek l Baderomskabiner: Parmarine l Trapper/Rekkverk: PKS Industri l Parkeringssystem: P-plan l Taktekker: Protan Entreprenør l Maler: Sandå Stjørdal l Heis: Schindler l Flisarbeid/Avretting: Semcon Nord l Bæresystem i stål: Skanska Stålfabrikken l Hovedinngangsdør: Sollihøgda Trevare l Ytterveggselementer: Timbeco Construction l Solavskjerming: Vental l Betongarbeid: XTM Bygg l FDV-system: Cobuilder

Bolig- og næringsbygget Bodø 360 er et ambisiøst og moderne bygg som blander fem etasjer kontorlokaler med ti rene boligetasjer i den øverste delen av det totalt 57 meter høye bygget. Store vinduer i leilighetene og store åpne takhager gir beboerne en helt unik utsikt over byen.

– Vi er stolte av dette bygget. Vi synes både utformingen av bygget er bra og kvaliteten på utførelsen er bra. Vi håper folk i Bodø vil se på dette med stolthet, sier Preben Koch hos byggherre Boreus Eiendom.

– Målet er at det skal bidra til en positiv byutvikling i Bodø sentrum, som ett av fire signalbygg i byen, supplerer kollega Trond S. Tørdal.

Bygget er et av Bodøs høyeste bygg, og er det klart høyeste boligbygget i byen. De største leilighetene gir omtrent 165 kvadratmeter tumleplass og utsikt over by, land og havet på utsiden. Granittfasadene i bygget er brutt opp av store vinduer som går helt ned til gulvet i leilighetene og strekker seg nesten tre meter opp mot taket.

– Og alle leilighetene har innglassede balkonger. Det har stor betydning i en by som Bodø, påpeker Tørdal.

Værhardt

Den vindutsatte plasseringen som gjør innglassede balkonger nødvendige for beboerne, har også bydd på utfordringer for totalentreprenør Skanska. Prosjektleder Bjørn-Wiggo Hansen forteller at arbeid i høyden på en trang og forblåst byggetomt har tvunget dem til å følge godt med for å kunne jobbe sikkert på prosjektet.

– Jobbing på stillas kan være utfordrende i slike høyder som vi har her, og bare det å få opp stillaset kan være vanskelig. Vind og vær er en utfordring når du kommer opp i høyden, og spesielt i Bodø er dette krevende, forteller Hansen.

Arbeid ute på stillasene har flere ganger blitt utsatt eller stoppet på grunn av været, og byggekranen på prosjektet har hatt til sammen én måned med stopp på grunn av vind.

– Og vi har hatt knapp byggetid her, så vi har ikke kunnet planlegge for været heller, sier prosjektlederen.

Prosjektet har hatt stort fokus og involvering på HMS, opplyser Hansen. På grunn av risiko for fall og fallende gjenstander fra stor høyde, har sikkerhetsarbeidet hatt høy prioritet i prosjektet. Til tross for dette fokuset er det registrert tre skadetilfeller klassifisert som mindre alvorlige ved arbeider på bakkeplan.

Kabiner og kolonnekjøring

Været har ikke bare gjort det vanskelig for entreprenøren å bygge i høyden, men mange vinterstengte fjelloverganger i nord har også tvunget entreprenøren til å sikre seg mot at store deler av byggets leveranser skulle stå fast i snøen halvveis fremme til målet.

De iøynefallende granitt- og Prodema-fasadene som pryder bygget, har kommet sjøveien fra Kina, så her har ikke været skapt problemer, men for mange av de andre elementene i bygget, som for eksempel badekabinene fra Finland, har Skanska vært nødt til å finne lokal lagringsplass for å sikre fremdriften også om vinteren.

Den høye graden av prefabrikering på prosjektet er noe Skanska har vært nødt til å benytte for å holde den stramme fremdriften. Byggestart var januar 2017, og de første leilighetene ble overlevert rundt samme tid i 2019. Med trang byggeplass, tøffe værforhold og et ambisiøst bygg, har det vært en utfordring å komme i mål til tiden.

– Vi har valgt prefab for å korte ned byggetiden, og det har vi lyktes med. Fra vi begynte å bygge, har det stort sett gått som planlagt, forteller Bjørn-Wiggo Hansen.

Bodø kommune har også leid ut gateplassen rundt bygget til varelevering, lagring og heisekran.

– Kommunen har vært veldig pragmatisk, roser Trond S. Tørdal.

Hard start

Da Skanska kom til tomten i januar 2017, var det fra før av et kvartal av lave 50-tallshus på plassen. Riving bød ikke på noen særlige overraskelser, og forurenset masse i grunnen, antakelig bygningsrester fra bombingen av Bodø under andre verdenskrig, ble deponert. Omtrent 11.000 kubikkmeter med forurensede maser og leire er gravd ut for å få inn en parkeringskjeller i to etasjer under Bodø 360. Parkeringskjelleren omfatter boder til samtlige boliger, samt 52 parkeringsplasser i multiparking-anlegg. Her kan beboerne enkelt parkere i tre etasjes bevegelige parkeringsheiser.

Spuntingen i den faste leiregrunnen før bygging skulle dog vise seg å bli utfordrende.

– Siden vi har kjeller i to etasjer, måtte vi spunte rundt 20 meter ned. Valgt spuntløsning var ikke godt nok tilpasset de faktiske forholdene, forteller prosjektleder Bjørn-Wiggo Hansen.

– Vi måtte bare ta tiden til hjelp og bytte til tyngre spuntutstyr. Til sammen brukte vi nok åtte uker mer enn planlagt på spuntjobben. Selv med det nye utstyret var det utfordrende, fortsetter Hansen.

Som støpt

Prosjektet fikk en treg start, men effektiv bygging har hentet inn mye av forsinkelsen. Skanska har blant annet glidestøpt den omtrent 58 meter høye kjernen med heis- og trappesjakter i Bodø 360. Støpen har gått kontinuerlig over fire uker, og dette har gjort det mulig for entreprenøren å bygge bæresystem av stål, betong-elementer og hulldekker på samme tid, uten å måtte tenke på plasstøp.

Bodø 360 er sertifisert BREEAM-NOR-bygg med karakter «Good». Nærhet til bussvei, samt en rekke mindre tiltak i bygget har sikret miljøsertifiseringen for prosjektet.

– Vi har vært opptatte av at det skal være god kvalitet på dette prosjektet, og det føler vi også at vi har oppnådd, påpeker Trond S. Tørdal i Boreus Eiendom.

Arkitekt Jo S. Aastorp i Norconsult Bodø forteller at i både utformingen og materialvalgene på Bodø 360 er gjort på en måte som skal spille godt sammen med resten av byen. Plasseringen av boligtårnet i midten av bygget minsker vindturbulensen i det omkringliggende gatemiljøet i den værutsatte byen. Granittfasadene går godt sammen med andre steinfasader i Bodø.

– Vi har brutt ned elementene i bygget for å tilpasse oss byen mest mulig. Vi ønsket også å lage et inngangsparti og en gatefasade som var mest mulig åpen og skape god kontakt mellom fortauet og det som skjer innenfor. Vi er godt fornøyde med hvordan det har blitt, sier han.

Powered by Labrador CMS