Terminal Hanekleiva

Veidekke Logistikkbygg har satt opp den nye sorteringsterminalen til Postnord i Holmestrand kommune i Vestfold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fakta

Sted: Holmestrand

Prosjekttype: Næringsbygg

Byggherre: Postnord

Prosjektleder: Rambøll

Totalentreprise: Veidekke Bygg Buskerud /Veidekke Logistikkbygg

Kontraktsum eks. mva.: 167 millioner kroner

BTA: 14.800 kvadratmeter

Arkitekt: Brandsberg-Dahls Arkitekter

Rådgivere: RIB, RIBr: AFRY l ITB-koordinator: Protekno l RIBfy: Termoenergi Norge l RI Sprinkler: Structor

Underentreprenører og leverandører: Prefab betong og stål: Straye Stålbygg l Elektro: Alt installasjon l Rørlegger: Enwa l Brønnborer: Båsum Boring l Ventilasjon: Bryn byggklima l Sprinkel: Aqua-Tech l Trapper: Safe Exit l Grunnentreprenør: Kjeldaas l Porter og Lasthus: BES l Taktekker: Protan Entreprenør l Heis: Schindler l Solskjerming: Umbra Produkter l Lås og beslag: Certego l Sikkerhet: Securitas l Byggvask: Byggrent l Tømrer: BBM l Maling og belegg: Malermester Buer Drammen l Kjøkken: Studio Sigdal l Gulvstøp: Tiller Vimek l Landmåler: Ingeniør Service l Flisarbeider: Leon Bygg l Brannsikring: Firesafe l Armering: Armeringsservice

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Byggearbeidet startet i september 2021, og nå er den store terminalen nettopp ferdig.

– Bygget har et stort volum og areal. Byggetiden har vært kort, men vi kom i mål til avtalt tid, sier prosjektleder for Veidekke Logistikkbygg, Raymond Gulliksen, til Byggeindustrien.

Tre deler

Sorteringsterminalen er fundamentert på ringmur med gulv på grunn som er oppfylt med sprengstein på fjell. Stålbygget har sandwichelementer i fasadene og TRP-tak. I andre etasje av bygget er det kontorlokaler.

– Bygget består av tre deler; sorteringsanlegget, kontordelen og en del for sortering av returvarer, sier Gulliksen om det 230 meter lange og 72 meter brede bygget.

– Hektisk

Han opplyser ellers om at prosjektgjennomføringen har gått greit, og at arbeidet stort sett har vært skånet for sene leveranser på grunn av verdenssituasjonen.

– Det har vært en hektisk tid, der vi bare har hatt tiden og veien. Men vi har hele tiden hatt full kontroll, og er fornøyd med gjennomføringen, sier Gulliksen.

På utkikk etter tomt

Eiendomsdirektør i Postnord Norge, Ronny Grøtvedt, sier til Byggeindustrien at selskapet har sett etter en tomt i Drammens-regionen i lang tid, blant annet ved Hanekleiva i Holmestrand.

– Allerede i 2017 var vi på befaring før utviklingen av Hanekleiva Næringspark hadde startet. Vi fant ut at vi måtte utvikle terminalen vår på Langhus før vi kunne starte opp et nytt prosjekt i området rundt Drammen. I mellomtiden har vi også bygget en stor terminal i Bjørnafjorden kommune sør for Bergen, samt at vi har overtatt Posten og Bring sin terminal i Buråsen ved Sørlandsparken i Kristiansand, sier Grøtvedt, og legger til at Terminal Hanekleiva vil bli den nest største terminalen til Postnord etter Langhus.

Viktig logistikktriangel

– Triangelet mellom hovedkontoret vårt på Alnabru og terminalen på Langhus og ved Hanekleiva, vil bli svært viktig rent logistikkmessig og i forhold til å kunne avlaste hverandre rent produksjonsmessig. Vi øker produksjonskapasiteten vår vesentlig, fordi vi ønsker å ta en sterkere posisjon i det norske netthandelsmarkedet. Med dette viser vi at aktører i bransjen vår kan og må satse for å sikre fremtidens logistikkløsninger, sier Grøtvedt.

150.000 pakker i døgnet

Den nye terminalen ved Hanekleiva vil ha en kapasitet på 150.000 pakker i døgnet. Bygget får Breeam very good standard.

– Det er etablert en brønnpark med 16 brønner som hver er 300 meter dype, noe som til sammen blir 4.800 meter. Terminalen er også tilrettelagt for å etablere solcelleanlegg. Videre blir det etablert ladestasjoner til både varebiler og lastebiler på terminalområdet, sier Grøtvedt.

Powered by Labrador CMS