Fakta
Sted: Larsnes i Sande kommune
Prosjekttype: Skipshall
Byggherre: Larsnes Mek. Verksted
Prosjektledelse: BV Consult
Entreprenør bygg: Robertson Nordisk
Entreprenør betongarbeider og kaianlegg: A. Våge
Areal: Cirka 7.120 kvadratmeter
Entreprise for hallbygget: Cirka 97 millioner kroner ekskl. mva.
Rådgivende ingeniører: Prosjektering betongarbeider hall og kaianlegg samt fjellforankring hall: Ingeniør L. Nes l RIE: HG Elektro l RIV: Rørservice Ulsteinvik, Caverion l RIB dokkport: Marin Teknikk l RIB stål: Ipoa
Underentreprenører og leverandører: Stålkonstruksjoner: Ipoa l Taktekking: Protan Entreprenør l Vinduer: Norske Metallfasader l Porter: Assa Abloy l Montasje: RN Byggmontasje l Sandwichelement: Ruukki l Brønnpumper: Xylem l Puter: Servie l Mudring: Sjøentreprenøren l Undervannsarbeider: Tommy Solheim l Grunnentreprenør, sprenging, utomhus: Aurvoll & Furesund l Ventilasjon: Caverion l Elektro: HG Elektro l Ferdigbetong: Ulstein Betong l Traverskraner: Konecranes l Kranarbeider: Sunnmøre Kranservice
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Bård Bjerksetmyr, daglig leder i den Trondheim-baserte industrihalleverandøren Robertson Nordisk forteller at de har prosjektert og bygget hallen, mens byggherre Larsnes Mek. Verksted selv har organisert andre entreprenører.
– Selve rammeverket er stålkonstruksjoner med skrudde forbindelser og sandwichelement til vegger. Hallen er isolert med 160 millimeter isolasjon. På taket er det TRP-plater med tekking på toppen. Byggets lengde er 142 meter og bredden er på 40 meter. Sidebygget er 90 x 16 meter. Samlet areal blir da på 7.120 kvadratmeter, sier Bjerksetmyr.
– Vi har administrert våre egne underleverandører. Ipoa har levert stål og Assa Abloy porter, mens sandwichen er fra Ruukki, sier Bjerksetmyr.
Entreprenør for betongarbeider og kaianlegg er A. Våge AS.
15.000 prosjekter
Ifølge Robertson Nordisks eget nettsted har de vært med på cirka 15.000 prosjekter med stål og stålplatekledninger siden de var først i landet med å innføre stålplatekledninger til bygg i 1957. Fordeler med skipshall i stål er at stål som materiale er robust, krever lite vedlikehold, er billig, lett å frakte, enkelt å tilpasse og utvide, tåler det meste av vind og vær, og blir ikke utsatt for fukt, mugg og råte. Uten indre søyler kan du utnytte optimalt med areal. Byggetiden er kort. Ifølge Bjerksetmyr begynte de med stillaset sommeren 2022, 90 prosent av bygget var oppe til jul samme år.
– Litt arbeid med dokken og betongarbeid med porten ved sjøen gjenstod. Første halvdel av februar var det meste klart fra vår side, sier Bjerksetmyr.
Robertson leverer også forretningsbygg, landbruksbygg, idrettsbygg, og industri- og lagerbygg. De har blant annet levert stålbygg for Maxbo, Kiwi, Rema 1000, Toyota, Statoil, IKEA og SAS.
Gleder seg til å komme under tak
Verftsdirektør Jarle Gunnarstein gleder seg til å komme under tak med verftsarbeidet.
– Vi kommer under tak, og det blir miljømessig mer gunstig i forhold til støy. Inndokkingsdybden er cirka 11 meter. Vi har puter på 1,8 meter, det vil si at inndokkingen er 9,2 meter. Fra bunnen av dokken til taket er det 45 meter. Det blir som et flytende naust. Når vi senker ned portene og pumper ut vannet, blir det tørrdokk. Ellers kan skipet ligge å flyte rundt, forklarer Gunnarstein.
Han forteller at de har lagt vekt på å nytte lokale bedrifter i prosjektet. Store aktører fra lokalområdet er Aurvoll & Furesund som har utført grunnarbeid, sprengning og utomhus, VVS Teknikk på ventilasjon, HG Elektro og Rørservice Ulsteinvik.
Da vi var og så på hallen, var brønnbåten Ro Fjord inne til vedlikehold. I bunnen av dokken var det helt tørt. Båten ble holdt på plass av kraftige støtter mot veggen.
– Klart vi er fornøyde med hallen. Dokken tørker på fire timer når vi pumper ut vannet. Det er naturlig ventilasjon. Dette er en av få tørrdokker med hall i landet. Det er til sammen syv-åtte stykker. I tillegg til oss er det Ulstein Verft, Havyard Leirvik, Westcon i Florø, Moen Marin i Rørvik, Skarvik og noen flere i Svolvær, oppsummerer Gunnarstein.
Hallen er utstyrt med to 40-tonns traverskraner i taket.
350 millioner totalt
Gunnarstein sier de begynte planleggingen i 2018 og at planene ble lagt frem for kommunestyret tidlig i 2020. I slutten av 2020 begynte arbeidet med tomten.
– I tillegg til skipshallen har vi et sidebygg med plateverksted, maskinverksted og lager. Bygget er blitt veldig bra og er ferdig på tid, sier verftsdirektøren.
13. september ble første dokking gjennomført da Robas fikk æren av å teste ut den nye dokken. Larsnes Mek. Verksted AS ble etablert i mars 1981 på Larsnes i Sande kommune. Det er et skipsverft innen fiskeri og brønnbåter i Norge med 75-100 ansatte alt etter sesong. I 2014 fikk de ny hovedeier da rederiet Rostein kjøpte seg opp til 68,75 prosent av aksjene. Rostein er et familieeid rederi med hovedkontor på Harøy. Odd Einar Sandøy, administrerende direktør i Rostein, bekrefter i et intervju med IntraFish.no at hele investeringen med skipshallen er på 350 millioner kroner.
Drømt om hall i 30 år
Sandøy sier til IntraFish at de i 30 år har drømt om å få en hall for vedlikehold av brønnbåter året rundt. De har 19 båter som skal vedlikeholdes årlig, og det er en ukes stopp for hver båt. Innendørs drift vil effektivisere vedlikeholdet, og redusere antall dager på verksted med 20-30 prosent, anslår han overfor avisen.
Tidligere måtte de ansatte jobbe med sveising og maling ute i storm, snø og regn.
– Byggingen av båter kommer til å skje utendørs fortsatt, det er i første rekke service vi tenker å bruke hallen til, sier Jarle Gunnarstein.