Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Grane kommune i Nordland
Prosjekttype: Rundt 10 kilometer ny E6
fordelt på strekningene Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Lille Majavatn
Totalentreprise inkl. mva: 370 millioner
kroner (2022)
Byggherre: Statens vegvesen
Totalentreprenør: Johs J. Syltern
Rådgiver: AFRY
Underentreprenører og leverandører:
Asfalt: Peab Asfalt l Bergsprenging: Koren Sprengningsservice l Konstruksjoner: Mesta l
Betongvarer: Midt-Norsk Betong Mosjøen l VMT: Br. Dahl l Riving
konstruksjoner: SG Entreprenør l Fjellsikring: Nordisk Fjellsikring l
Sikringsgjerder: Garda l Rekkverk: Arvid Gjerde l Elektro:
Haaland Elektro l Automasjon: Swarco
I midten av oktober kunne Statens vegvesen
åpne ti kilometer ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille Majavatn. I praksis
har prosjektet bestått av to strekninger, Trøndelag grense-Majahaugen og
Flyum-Lille Majavatn, på hver sin side av parsellen Johs J. Syltern
ferdigstilte for 14 år siden.
– Ringen er på mange måter sluttet, sier
Bård Nyland, som kom inn som prosjektleder for E6 Helgeland i 2010. Samme året
ferdigstilte Johs J. Syltern E6 Majahaugen – Flyum, som det første prosjektet i
utbyggingen av 157 kilometer E6 på strekningen Trøndelag grense til Saltfjellet
i Nordland.
«Rett-frem prosjekt»
Det er cirka to år siden Statens vegvesen
og Johs J. Syltern signerte totalentreprisekontrakten til en verdi av 370
millioner kroner inklusive merverdiavgift.
– Enkelt forklart har byggingen bestått av
en masseforflyttingsjobb og to mindre brukonstruksjoner. De to veistrekningene
er i stor grad bygget langs eksisterende E6-trase, opplyser Nyland.
Han beskriver prosjektet som et «rett-frem
prosjekt» uten de største utfordringene.
– Det er heller ikke mange naboer vi har
måttet forholde oss til i dette prosjektet, men vi er derimot midt i et
reinbeitedistrikt. Vi lagde derfor en sekundærsamlingsplass for reinen, som har
gjort at vi har kunnet jobbe uforstyrret av reindriften og reindriften kunne
drive uforstyrret av oss, forteller Nyland.
Godt samarbeid
Vegvesenets prosjektleder er godt fornøyd
med både veianlegget og samarbeidet og dialogen byggherren har hatt med Johs J.
Syltern.
– Jeg føler at gjengen fra Syltern og
Statens vegvesens organisasjon har snakket samme språk. Det er en veldig flink
entreprenør med gode fagfolk, og de har hatt med AFRY som prosjekterende, som
vi også har hatt et godt samarbeid med, sier Nyland.
– Intensiv prosjektperiode
Prosjektleder Frank Syltern i Johs J.
Syltern er også fornøyd med prosjektet.
– Jeg synes vi fikk til et godt samarbeid
med byggherren i et prosjekt med en ganske intensiv prosjektperiode med korte
sesonger. Vi ble ferdig med veien som planlagt og er fornøyd, sier han.
Syltern støtter Bård Nyland i at det har
vært et prosjekt uten de store tekniske utfordringene.
– Det har vært et ganske kurant prosjekt
som er bygget i uberørt terreng, men den nye veien går i nærheten av jernbanen,
med alle hensyn det innebærer, sier han, og legger til at de i prosjektet har
revet to bruer over jernbanen og bygget opp igjen en ny.
Langt under styringsrammen
Statens vegvesen må også si seg godt
fornøyd med økonomien i prosjektet. Byggherrens styringsramme er på 676
millioner 2024-kroner, men ifølge Nyland ligger de an til å levere en
E6-strekning som ligger 100 millioner kroner under styringsrammen. Han kommer
med følgende forklaring på hvordan det er mulig.
– Kostnadsoverslagene var basert på kjente
prosjekter i nærområdet. Vi har brukt avklaringsmøter og forhandlinger til å
komme frem til de beste løsningene, og det har gjort at ting har blitt
rimeligere. I tillegg ble det laget et ganske godt grunnlag med lite tillegg og
endringer, forteller Nyland.
Åtte ulike hovedentreprenører
Med ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille
Majavatn på plass, er det kun én delstrekning som gjenstår ved gigantprosjektet
E6 Helgeland. Neste høst skal LNS være ferdig med ti kilometer ny vei mellom
Svenningelv og Lien. Da har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 kilometer ny
E6 fra Trøndelag grense i sør til Saltfjellet i nord. Utbyggingen er fordelt på
18 delstrekninger der 130 kilometer har fått 90-sone. Statens totale kostnad er
beregnet til 11,4 milliarder 2024-kroner.
E6-utbyggingen har involvert åtte ulike
hovedentreprenører fordelt på ni kontrakter:
E6 Majahaugen - Flyum (5 kilometer) - Johs
J. Syltern - åpnet i 2010
E6 Dunderlandsdalen (5 kilometer) - M3
Anlegg - åpnet i 2011
E6 Brenna - Kapskarmo (5 kilometer) -
Brødrene Brøndbo - åpnet i 2013
E6 Helgeland nord (62 kilometer) - Hæhre
Entreprenør - åpnet i 2019
E6 Kapskarmo - Svenningelv (12 kilometer)
- Bertelsen & Garpestad - åpnet i 2019
E6 Helgeland sør (48 kilometer) - Skanska
Norge - åpnet i 2020
E6 Trøndelag grense - Lille Majavatn (10
kilometer) - Johs J. Syltern - åpnet i 2024
E6 Svenningelv - Lien (10 kilometer) - LNS
- åpner i 2025
Vegutviklingskontrakt
I 2010 fikk E6 Helgeland oppgaven med å
utvikle en ny gjennomføringsmodell som skulle tas i bruk i prosjektet. Nyland
og co tok utgangspunkt i OPS-prosjektene og erfaringene fra disse, og utviklet
den såkalte vegutviklingskontrakten hvor entreprenør fikk ansvaret for både
prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av veianleggene.
– Oppgaven var å prøve noe som var helt
nytt. I dag bygger både Statens vegvesens og Nye Veiers gjennomføringsmodeller
på det vi utviklet og har testet ut ved E6 Helgeland, sier Nyland.
– God dialog fra starten
– Hva mener du kjennetegner måten dere
har opphandlet entreprenørene ved E6 Helgeland-prosjektet?
–– Jeg mener vi klarte å utvikle en modell
som skaper god dialog fra starten, og som vektlegger kunnskap om prosjektet som
gir en fin risikobalanse når entreprenør skal gi pris. I tillegg er det en
modell der både byggherre, total-entreprenør, prosjekterende og drift- og
vedlikehold hele veien utnytter hverandres kompetanse til å skape gode og
fremtidsrettede veiprosjekter, sier Nyland.
– Opp gjennom årene har vi utviklet
modellen i flere runder, men hele veien har vi brukt tildelingskriterier for å
honorere det som ga merverdi i prosjektene. Derfor er det ikke nødvendigvis
entreprenøren med laveste pris som har vunnet kontraktene ved E6 Helgeland,
tilføyer prosjektlederen.
– Alt er funksjonelt og driftsvennlig
– Hva hadde E6 Helgeland vært uten fokuset
på nytenkning rundt planlegging, bygging og drift og vedlikehold av
veistrekningene?
– En av fordelene var at vi fikk mulighet
til å bygge veien med færre grensesnitt. Det mener vi har gitt en raskere
utbygging. Jeg tror heller ikke vi hadde fått like mye E6 for pengene hvis
prosjektet hadde blitt delt i kortere strekninger og mindre kontrakter uten
tidliginvolvering av entreprenørene. Jeg
vil også trekke frem at vi har lyktes med å få til industrialisert veibygging
og enklere vedlikehold, gjennom å bygge like og standardiserte konstruksjoner.
Ved E6 Helgeland er det ingen signalkonstruksjoner. Alt er funksjonelt og
driftsvennlig, sier Nyland.
Har unngått rettstvister
Vegvesenets prosjektleder er også meget
fornøyd med at de i E6 Helgeland-prosjektet har klart å unngå tvistesaker som
har havnet i retten.
– Vi måtte i retten i forbindelse med den
mye omtalte konvolutt-saken, men den saken handlet om innlevering av tilbud.
Det har selvsagt vært mange diskusjoner og uenigheter underveis, men vi har
klart å komme i mål og har unngått rettssalen. En av årsakene til det tror jeg
er at vi under store deler av prosjektet har vært samlokalisert med
entreprenørene. Det er mye som kan løses ved å sette seg ned med en kopp kaffe,
sier Nyland.