Lysaker Torg

Lysaker Torg

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Lysaker Torg

Lysaker Torg 45
Sted: Lysaker
Prosjekttype: Kontorbygg
Entreprisekostnad: Ca 250 mill kroner
Bruttoareal: 16.000 kvm
Byggherre: NCC Property Development
Totalentreprenør: NCC Construction
Arkitekt: Arcasa Arkitekter
Landskapsarkitekt: Multiconsult avd. 13.3
Rådgivere: RIB: Norconsult - RIB råbygg: Siv. Ing. Knut Finseth - RIA: Cowi
- RIV: Sweco - RIBr: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Råbygg: Contiga - Ventilasjon: Blikra & Søderblom - Rør: Bærum Rørleggerbedrift - Elektro: Lysteknikk - Fasadekledning glass/glasstak: Flex Fasader - Fasadekledning naturstein: Naturstein - Heis: Kone - Brannisolering: Kaefer Isolering - Maling: ATG Håndverk - Utleie maskiner og utstyr: Bautas - Himlinger: Modulvegger - Sentralstøvsugeranlegg: Beam - Stillasutleie: Brenden & Co Stillasutleie - Byggevarer: Byggmakker Norløff - Montering av dører, utforinger og listverk: DB Montasje - Påstøp, avretting, utstøp trappetrinn: Euro Gulv - Minikjøkken: Norema Nybygg - Avfallsbehandling: FFF Hage og Miljø - Flisarbeider: Flispartner - Utomhusarbeider: ISS Landscaping - Interntrapper: Midthaug - Kjerneboring: Mimax - Verktøy: Motek - Låser og beslag: Møller Undall - Fasadevasksystem: Nor Acon - Aluminiumsdører: Norske Metallfasader - Membran: Nortekk - Parkett: ABS Parkettgruppen - Gips: Norgips - Taktekking: Protan Tak - Blikkenslager: Sigfred Bentzen & Sønn - Montasje av systemvegger: Sigmund Olsen Agentur - Dører: Swedoor - Solskjerming: Vental Solex

Med ferdigstillelsen av kontorbygget Lysaker Torg 45 er 15 års utbygging av Lysaker-lokket over E18 avsluttet.

NCC Property Development har vært byggherre for alle seks byggene som ligger på Lysaker-lokket. I tillegg har de vært utbygger for et kontorbygg som ligger rett ved siden av lokket. NCC Construction har naturligvis satt pris på NCC Property Developments utvikling av det som heter Lysaker Torg. Entreprenøren har til sammen bygd ca 60.000 kvadratmeter kontorer, 1.100 parkeringsplasser til en verdi over 2 milliarder kroner på den noe spesielle tomta over E18.

To bygg
Lysaker Torg 45 er tegnet av Arcasa Arkitekter og består av to bygg på seks og sju etasjer som er bundet sammen med en glassgård. Bygget, som har et areal på 16.000 kvadratmeter, er delvis fundamentert på eksisterende parkeringskjeller og delvis på en utvidelse av lokket. Utvidelsen av lokket ble for øvrig utført i en egen entreprise av anleggsdivisjonen i NCC Construction. - Eksisterende lokk var ikke tilpasset nybyggets laster slik den nye delen av lokket ble. Det skapte en del utfordringer, blant annet måtte vi inn i eksisterende kjeller og stålkjernepele, forteller Christian Hvass, prosjektteringsleder for NCC Construction.

Utfordrende råbygg
Nybygget på Lysaker har et råbygg bestående av stål og hulldekkeelementer levert av Contiga. Øystein Østermann, prosjektleder for NCC Construction legger ikke skjul på at det har krevd det lille ekstra å få på plass et prefab bæresystem, spesielt i forbindelse med byggets karakteristiske buede fasade. NCCs lederteam skryter av Siv. ing. Knut Finseth AS som har vært Contigas konsulent for råbygget.

- De har kommet med mange gode løsninger, sier Østermann. - Bæresystemet ble prosjektert og kontrollert på en måte som gjorde at det som i utgangspunktet kunne blitt et problem, ikke ble det, skyter Hvass inn.
Behovet for å begrense lastene på fundamentene oppgis som årsak for at plasstøpt råbygg aldri ble vurdert i prosjektet.

Hektisk sluttspurt
I dag er det ikke mange kvadratmeterne som står ledige i Lysaker Torg 45. De første leietakerne kom imidlertid ikke på plass før ved nyttår, og det var en del senere enn det som lå i prosjektplanene.

- Miksen av cellekontorer, åpent landskap og møterom endret seg drastisk da leietakeren kom på plass. Dette skapte utfordringer spesielt for de tekniske fagene, forteller Hvass. I løpet av sju-åtte hektiske måneder ble kontorlokalene tilpasset leietakernes ønsker og NCC Construction kunne overlevere bygget til avtalt tid i august.

Positivt med partnering
NCC Construction ender opp med en kontrakt i prosjektet på cirka 250 millioner kroner. Prosjektet er gjennomført med en partneringavtale og det mener Hvass og Østermann har vært positivt, ikke minst fordi det har vært en del endringer underveis.

- I og med at sluttbruker ikke var på plass, så ble heller ikke sluttproduktet definert i kontrakten. Da er det viktig med en kontraktsform som baserer seg på gjensidig tillitt, sier Hvass og fortsetter: - Når vi først kom opp i en ganske presset situasjon med sene bestillinger, så brettet alle opp ermene i stedet for å gå i skyttergravene, og det synes jeg er positivt.

Glass og granitt
Lysaker Torg 45 har fasader i kinesisk granitt, levert av Naturstein-AS og Schüco glassystem, levert av Flex Fasader. - Det er et anerkjent glassystem som arkitekt var veldig hissig på å bruke. Det har blitt bra og Flex Fasader har gjort en meget bra jobb, sier Østermann.

Av innvendige løsninger trekker Hvass og Østermann frem et kontorfrontsystem levert av det nederlandske firmaet Maars. Systemet er i stål og glass og har ifølge Hvass meget gode tekniske verdier. - Det fremstår som mer eksklusivt enn tre som var alternativet, sier Hvass.

Det er NCC selv som har importert kontorfrontsystemet fra Nederland. Innkjøpet er et eksempel på NCCs strategi om å øke andelen av internasjonale innkjøp. - Hadde vi valgt det billigste alternativet i Norge, kunne vi fått det noe rimeligere. Fordelen med dette systemet slik vi ser det, er at vi får en del høyere kvalitet med kun en liten prisøkning, sier Hvass.

Null skader
NCC Construction er fornøyd med HMS-arbeidet i prosjektet. Ingen alvorlige ulykker er så klart i tråd med entreprenørens HMS-ambisjoner. Det har imidlertid vært nok å ta hensyn til på Lysaker. Helt inntil og under lokket har det både vært stor bil- og busstrafikk, gangtrafikk og anleggsarbeider i forbindelse med Lysaker stasjon.

- Det blåser også en del på Lysaker. Derfor har vi passet ekstra godt på å sikre materialene hele veien. Å miste selv den minste ting ned på E18 kunne bli kritisk, men det har vi klart å unngå, sier Østermann.

Tekst og foto: Ådne Homleid

Powered by Labrador CMS