Metro senter

Metro senter

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Metro senter

Sted: Lørenskog
Prosjekttype: Nybygg og rehab
Totalkostnad eks mva: 700 mill kroner
Bruttoareal: 68.000 kvm
Byggherre: Metro ANS
Byggherreombud/byggeleder/prosjektleder HMS: AEH Prosjekt
Totalentreprenør: NCC Construction
Byggeleder: Kåre Hagen Byggelederfirma
Arkitekt og interiørarkitekt: Narud Stokke Wiig
Landskapsarkitekt: Narud Stokke Wiig og Asplan Viak
Rådgivere: RIB: Kjell Ludvigsen - RIV: Ing. Petter Nome - RIE: Støltun - RIAku: BS-Akustikk - RIGeo og RIBy: Multiconsult - RIBr, RIS for byggherre og RI VVS for kulvert: Norconsult - RI infrastruktur i grunn: Hjellnes Consult - RI samferdsel: Asplan Viak

Underentreprenører og leverandører Rivning: Rivningsspesialisten - Sonde-boring: Brødrene Myhre - Grunnarbeider: Håkanes Maskin - Spunting og peling: Entreprenørservice - Forskaling: Peri Norga - Armering: Fundia Armering - Betongelementer: Contiga - Gulvstøp: Hære Gulvstøp - Påstøp/lydgulv/gulvsparkling: Eurogulv - Epoksy: Flowcrete Norway - Stålarbeider: Odd Aronsen Mek. Verksted - Taktekking: Icopal Tak Øst - Glassfasader: Flex Fasader - Maler: Malermester Buer - Gulvbelegg: Oslo Tapet & Gulvbelegg - Leveranse parkett: Sunds Parket - Parkett: Adecco - Flislegging og membrantetting: Viking Entreprenør - Granittgulv: Naturstein - Mur og puss: Fjeldheim & Knudsen - Systemhimlinger: Bærum Byggmontering - Blikkenslager: Icopal Metall - Rørlegger: A. Halvorsen & Sønn - Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon - Elektro: EDA Nils Nilsen - Brannisolering. Kaefer Isolering - Fuging: Askim Fugespesialist - Tredører: Daloc - Ståldører: Atlas Industri - Montasje ståldører: Kaefer - Karuselldør: Boon Edam Skauan - Løftelem: Bygg & Energi Systemer - Rullegitter: Haby Norske Sjalusier - Foldeport og leddheisporter: Hörmann - Heiser og rullebånd: Reber Schindler Heis - Rekkverksstolper: Haneborg Partner Sveis - Løfteutstyr: Hobas Scandinvia - Betongheller: Asak Miljøstein - Kopiering: Allkopi - Fjernvarme: Bio Varme Akershus - Bossuganlegg: Envac Norge - Avfallshåndtering: Norprodukter-Miljø

Metro senter er rehabilitert og utvidet. Det skal også bli en viktig del av et nytt sentrum i Lørenskog kommune.

I løpet av noen år vil Lørenskog sannsynligvis få bystatus. Da vil Lørenskog senter og omliggende områder bli et bysentrum.

Omfattende prosjekt
Prosjektleder Trond Dahl i NCC Construction forteller at rehabiliteringen og utbyggingen av senteret er omfattende. – Vi har rehabilitert 20.000 kvadratmeter og bygget 12.000 kvadratmeter nytt. Vi har også bygget et parkeringsanlegg på 36.000 kvadratmeter. Etter utbygging vil senteret ha 110 butikker.

Tiltakshaver er Metro ANS. Arbeidene er prosjektert av Narud Stokke Wiig AS og utføres av NCC i partneringkontrakt. Arbeidene har en totalpris på 700 millioner kroner. Byggestart var i februar 2006. Arbeidene fullføres trinnvis fra november 2007 til desember 2008. NCC skal også bygge kjelleren under det kommende nabobygget Lørenskog Hus. Denne skal være ferdig i mars 2009.

Stor grunnarbeidsjobb
Grunnarbeidene på Lørenskog senter har ifølge Dahl vært omfattende. – Vi har tatt ut cirka 35.000 kubikkmeter faste masser og 45.000 kubikkmeter løsmasser. Det ligger boliger tett inntil anleggsområdet, så støy var en utfordring. Vi har hatt et godt samarbeid med naboene. De fortjener ros for å ha vært meget tålmodige.

Både den eksisterende og den nye delen av Lørenskog senter har bærende konstruksjon i prefabrikkert betong. Den nye delen står dels på fjellgrunn eller på betongfundament som hviler på peler til fjell.

Taket på den nye delen er flatt, isolert og papptekket. Det er forberedt for oppføring av blokker med til sammen 250 leiligheter oppå taket.

Fasadene på den nye delen består av glass og lys, plasstøpt betong. Innvendig er det glassfronter, store åpninger for butikkene (som låses med rullegitter når butikkene er stengt), perforerte gipshimlinger med akustisk effekt og stavparkett. Som vanlig i nye kjøpesentre er det nesten ingen rette korridorer.

Størrelse og logistikk
Dahl sier at de største utfordringene i prosjektet har vært størrelsen, logistikken og det faktum at kjøpesenteret skulle være i drift i hele byggetiden. – Vi begynte rehabiliteringen i den ene enden og arbeidet oss mot midten av senteret. Vi har også lagt om mye av infrastrukturen i grunnen. Vi har blant annet bygget en 300 meter lang kulvert for vann/avløp og tele under det nye parkeringsanlegget. Dette har også vært krevende. Kontrakten omfattet også 1,2 kilometer ny firefelts vei som er en del av Solheimsveien med fem rundkjøringer. Veien går parallelt med kjøpesenteret. Den var det NCC Anlegg som bygget. Arbeidet var krevende siden veien måtte være i bruk i byggetiden, men det gikk fint. Den var ferdig sommeren 2007.

Rent bygg
Det ble praktisert rent bygg i byggeperioden. Kjøpesenteret har vannbåren oppvarming basert på fjernvarme fra et biovarmeanlegg. Oppvarming skjer med oppvarmet luft via ventilasjonsanleggene. Det er både kjøling og varmegjenvinning på de ventilasjonsanleggene. Alle eksisterende aggregater er bygget om. Det skal bygges et bossuganlegg som er koblet til et sentralt avfallsbehandlingsanlegg. Glassfasadene har solavskjerming i glasset. Senteret har mest tradisjonell belysning med energisparende pærer og noe spotbelysning. Hele senteret er sprinklet. Det er montert fiberkabler for bredbånd og et nytt SD-anlegg i bygget. Bygget har materialer som er lette å holde rene. Parkettgulvet er oljet og har eget vedlikeholdsprogram. Det er til sammen 1.800 parkeringsplasser i det underjordiske parkeringsanlegget og utenfor. De tre første timene er gratis.

300 med på topp
Dahl sier at NCC har hatt med 30 egne funksjonærer og 70 arbeidere. – Da byggeaktiviteten var på topp var cirka 300 personer med her. Sorteringsgraden på byggavfall var 85 prosent. Vi har lært mye om både logistikk i store prosjekter, partnering og det å arbeide tett med kunder i dette prosjektet.

Del av større helhet
Sivilarkitekt Ole Wiig i Narud Stokke Wiig AS sier at den største utfordringen i dette prosjektet har vært å skape et bysentrum med utgangspunkt i noen store, eksisterende bygg og samtidig få til en klar identitet. – Utbyggingen og rehabiliteringen av Lørenskog senter er en del av en større plan. Dette er et utviklingsarbeid vi har vært med på i 12 år.

Tekst: Ole Harald Dale. Foto: Ole Harald Dale og Trond Joelson.

Powered by Labrador CMS