E6 Østfold
E6 Svingenskogen – Åsgård
Årum - Alvim
Hovedelementet i denne strekningen har vært byggingen av ny to felts Sandesund bru parallelt med eksisterende bru. Den nye betongbrua er på 1521 meter. Eksiterende bru er også oppgradert med blant annet nytt rekkverk og asfaltdekke. Bilfinger Berger vant brukontrakten i konkurranse med Veidekke og Skanska. Kontrakten ble signert i januar 2006 og anleggsstart var i februar. Veidekke Entreprenør har i en egen entreprise utført forberedende arbeider i kryssområdene Årum og Alvim på begge sider av den nye Sandesundbrua.
Kostnad: 640 millioner kroner
Lengde: Cirka 2 kilometer
Hovedkonsulenter: Bru: Johs. Holt - Vei: Rambøll
Hovedentreprenør: Bilfinger Berger
Alvim - Åsgård
En av hovedoppgavene ved denne strekningen har vært drivingen av et nytt tunnelløp gjennom Eidetfjellet. Eidettunnelens nye tofeltsløp er 850 meter langt og tar hånd om den nordgående trafikken mot Oslo. Tunellen ble drevet av Mesta.
Kostnad: 770 millioner kroner
Lengde: 13 kilometer
Hovedkonsulent: Asplan Viak (Alvim – Solli) og Statens vegvesen (Solli – Åsgård)
Hovedentreprenør: Alvim – Åsgård ble delt opp i to kontrakter. Mesta har vært hovedentreprenør på parsellen Alvim – Solli, som utgjør cirka 10 kilometer av strekningen og Råde Graveservice har vært hovedentreprenør for parsellen Solli – Åsgård.
Svingenskogen - Årum
Strekningen ble delt opp i to hovedkontrakter som begge gikk til Mesta. Parsellen Solberg – Årum utgjør 6,3 kilometer og ble åpnet som firefeltsvei i sommer. Parsellen Svingenskogen – Solberg har en lengde på 11,7 kilometer og ble i likhet med strekningene Alvim – Åsgård og Årum – Alvim åpnet 28. november.
Kostnad: 1090 millioner kroner
Lengde: 18 kilometer
Hovedkonsulent: Dr. ing A. Aas-Jakobsen
Hovedentreprenør: Mesta
Byggingen av de siste 33 kilometerne av firefelts E6 gjennom Østfold ble unnagjort på mindre enn tre år.
Utbyggingen av strekningen mellom Svingenskogen og Åsgård ble en verdig avslutning på firefelts-prosjektet gjennom Østfold. På mindre enn tre år har 33 kilometer E6 blitt utvidet fra to til fire felt. Prisen for Svingenskogen-Åsgård er estimert til cirka 2,5 milliarder kroner.
– Utvidelsen av E6 gjennom Østfold har en estimert sluttkostnad på 4555 millioner kroner, noe som er rundt 110 millioner under tildelt økonomisk ramme. Vi har hatt stort fokus på fremdrift og økonomi i hele prosjektperioden, så dette er vi veldig fornøyd med, sa Erik Gressløs, prosjektleder i Statens vegvesen i forbindelse med åpningen av veien 28. november.
Ferdig sju år før planlagt
Utbyggingen av E6 gjennom Østfold har vært gjennom tre forseringer. I februar 2000 var 2015 året firefeltsveien skulle stå ferdig. I 2002 vedtok Stortinget at prosjektet skulle ferdigstilles i 2011 og året etter ble det vedtatt at prosjektet skulle forseres ytterligere. Som besluttet ble komplett firefeltsvei gjennom Østfold åpnet i november i år.
En solid innstats fra både Statens vegvesen, rådgivere og entreprenører har vært avgjørende for å få ferdigstilt firefeltsveien sju år tidligere enn opprinnelig planlagt. E6-utbyggingen gjennom Østfold er imidlertid også et eksempel på hva forutsigbare bevilgninger kan gjøre med kontinuiteten i veiprosjekter.
En sikrere vei
Statens vegvesens hovedmålsetting med E6-utbyggingen har vært å skape en sikrere E6 gjennom Østfold. Dette er det fort gjort å glemme når man nå suser gjennom fylket i 100 kilometer i timen, med motgående trafikk trygt plassert på andre siden av en bred midtdeler.
Som de fleste vet var E6 gjennom Østfold en strekning preget av alt for mange alvorlige trafikkulykker. Tall fra Statens vegvesen viser at det i perioden 1995-2005 døde 71 personer i ulykker på E6 gjennom Østfold.
En stor prosentandel av disse dødsulykkene var møteulykker. De siste årene har det blitt satt trafikk på den ene firefeltsparsellen etter den andre og det har til de grader slått positivt ut på dødstallene. Ifølge Erik Gressløs har det så langt ikke vært noen dødsulykker på ferdig firefeltsvei i Østfold.
Mesta-dominans
Svingenskogen-Åsgård er altså den siste strekningen som er blitt utbygd til fire felt. De drøye tre milene ble delt i fem hovedentreprisekontrakter.
Mesta har bygget parsellene Solberg-Årum (6,3 kilometer), Svingenskogen-Solberg (11,7 kilometer) og Alvim-Solli (10 kilometer). Parsellen Solli-Åsgård (3 kilometer) er det Råde Graveservice som har utført og Bilfinger Berger har som kjent vært hovedentreprenør for Sande-sundbrua.
Kjapp hoderegning viser at Mesta har stått for 28 av de siste 33 kilometerne. Tidligere har Mesta også vært hovedentreprenør for E6-parsellene Åsgård-Råde/Rygge grense og Halmstad-Patterød. Mesta har en gang uttalt til Byggeindustrien at de hadde en strategi om å markere seg ved E6-utbyggingen i Østfold. Det kan man vel si at de har lykkes med.
Tekst og foto: Ådne Homleid. Foto: Mesta/Gaute Iversen og Håkon Aurlien/Statens vegvesen.