Clarion Hotel Ernst
Clarion Hotel Ernst
Clarion Hotel Ernst
Sted: Kristiansand
Prosjekttype: Rehab
Kontraktssum eks mva:
92 mill. kroner
Bruttoareal: 4.500 kvm
Byggherre: Choice Hotels
Totalentreprenør: PK Entreprenør
Arkitekt: Ole Dolva
Rådgivere: RIB: Rambøll Norge - RIV: Agder Ventilasjon - RIRør: Steinar Holbæk - RIE: Avitell - RIAku: Sinus - RIBr: BSR
Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: Martin Sørli - Betongelementer (nødtrapp): Nor Element - Stålkonstruksjoner: OSR (Vågsbygd Industrier) - Taktekking: Icopal Tak - Glassfasade og vinduer: Sverre Kjær - Blikkenslager: Helge Ulstein - Himlinger: HMI - Maling og tepper: Malco - Parkett: Proff Parkett - Fliser: Modena - Baderomskabiner: Part - Rørlegger: Steinar Holbæk - Elektro: Avitell - Ventilasjon: Agder Ventilasjon - Branntetting: Thermax - Dører og lås og beslag: Norlock - Heiser: HK Service - Byggevarer: Optimera og Byggmakker Eftevåg
PK Entreprenør AS har bygget en ny fløy med 64 rom og utvidet konferanseavdelingen på Clarion Hotel Ernst i Kristiansand sentrum. Den nye fløyen ligger mot Tollbodgata og Vestre Strandgate i Kvadraturen. Den er det andre byggetrinnet som PK Entreprenør har utført på Clarion Hotel Ernst.
Tidligere har entreprenørselskapet rehabilitert den eksisterende delen av hotellet.
92 millioner kroner
Etter utbygging har Clarion Hotel Ernst 199 rom og er dermed et av de største hotellene på Sørlandet. Tiltakshaver er Grønningen Invest. Utbyggingen er tegnet av sivilarkitekt Ole Dolva.
PK Entreprenørs kontraktssum er på 92 millioner kroner eks mva. Arbeidene er utført i totalentreprise.
Prosjektleder Åge Hausvik, PK Entreprenør beskriver standarden på den nye fløyen som høy. Den har en stor suite over to etasjer og en juniorsuite. Den nye fløyen har universell utforming.
Jetpeler
Tomten har sandgrunn. Åge Hausvik i forteller at siden sjøvann kommer inn i byggegropen kunne man merke flo og fjære der.
– Vi har beholdt de verneverdige fasadene på det bygget som stod på tomten tidligere. For å unngå skader på dem valgte vi å bruke jetpeler i stedet for tradisjonelle peler i grunnen. Den eksisterende fasaden ble stemplet opp og stabilisert med stål. Etter at all innredning og alle etasjeskillere var borte satte vi ned 63 jetpeler som går ned til minus 15 meter. Fløyen har kjeller som er støpt vanntett. Så førte vi opp et nytt bygg innefor fasadene.
Prosjektutvikler Jan Ånund Wiig sier at de eksisterende fasadene har fått nye vinduer og teglforblending.
– Vi har satt inn nye lyddempende vinduer, lagt på ny teglforblending på tredje og fjerde etasje og malt fløyen med pustende silikatmaling. Tårnet som står på taket på hjørnet mellom Tollbodgata og Vestre Strandgate ble tatt ned og kjørt til verkstedet vårt i Søgne. Her laget håndverkerne våre så en nøyaktig kopi som nå står på bygget.
To nye etasjer
Fløyen er rektangulær og er på 4.500 kvm. Den har seks etasjer over bakken og en under. Øverste etasje er inntrukket. Bærende konstruksjon og noen skallvegger er i plasstøpt betong.
Taket er delvis flatt og delvis skrått og bæres av en tømmerkonstruksjon og er tekket med glaserte taksteiner. Fra gatenivå er det vanskelig å se de to øverste etasjene.
Baderommene ble levert som baderomskabiner, men unntak av suiten. Det er parkett på rommene og tepper i korridorene. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Konstruksjonen ble tørket ut med byggvarme og rotoravfuktere.
Doble vinduer
Den nye fløyen har vannbåren oppvarming med radiatorer. De eksisterende ytterveggene er foret på med 15 cm isolasjon. Det er 30 cm isolasjon i taket. Vinduene har U-verdi på 1,0 og har solstoppglass. For å oppnå god støydemping er det noen steder brukt doble vinduer.
Ventilasjonsanlegget er balansert og har kjøling og varmegjenvinning. Fløyen er fullsprinklet og har sentral driftskontroll.
Kontorrigg i luften
Åge Hausvik forteller at liten riggplass var den største utfordringen i prosjektet.
– Fløyen ligger inntil to av Kristiansands mest trafikkerte gater og har bygg på de to andre sidene. Vi valgte å lage en kontorrigg som hang over veien. Det har ikke vært gjort her i byen tidligere. Grunnforholdene var også krevende. Jeg tror dette er første gang noen har benyttet jetpeler i Kristiansand. Det var full drift i nabobyggene, så vi kunne ikke bore før kl 08.00 om morgenen og etter kl 19.00 om kvelden.
– I snitt var det 30 håndverkere i aktivitet på byggeplassen. På pølsefesten etter at bygget var fullført var 65 personer til stede. Byggearbeidene er utført uten fraværskader. Vi tar med oss kompetanse i bruk av jetpeler, i vanskelige grunnforhold og i å føre opp hotellbygg med avanserte tekniske anlegg fra dette prosjektet.
Gode overganger viktig
Sivilarkitekt Ole Dolva har tegnet den nye fløyen. Han baserte seg på et skisseprosjekt som White Arkitekter utførte.
Dolva sier at det arkitektoniske hovedgrepet var å få gode overganger mellom den eksisterende delen av hotellet og den nye delen.
– Teglfasaden var en stor utfordring. En annen utfordring var å skaffe komponenter til et hotell der byggherren ønsker spesielle overflater. Jeg synes den nye hotellfløyen er godt utført.
Tekst og foto: Ole Harald Dale