Hydrovegen 6
Sted: Porsgrunn
Byggherre: Hydrovegen Eiendom
Prosjekttype: Kontorbygg
Totalentreprenør: Seltor
Totalentreprisekostnad eks.mva: 65,7 millioner kroner
Prosjektstørrelse: 4.391 kvm
Arkitekt: Børve og Borchsenius
Rådgivere: RIB (fundamentering) RIBr: Sweco - RIV: Asplan Viak - RIG (fundamenteringsmetode): Norges Geotekniske Institutt
Underentreprenører/leverandør: Stikningsarbeider: Geotek - Grunn- og utomhusarbeider: Arne Olav Lund - Pelearbeider: Kynningsrud Fundamentering - Prefab. betongelementer: Loe Betongelementer - Gulvstøparbeider: Grønli & Sønn - Mur-, puss- og flisarbeider: Naturstein & Flis - Innrednings- og himlingsarbeider: Moelven Nordia - Stål- og blikkenslagerarbeider: Bø & Sauherad Produkter - Aluminuimsarbeider: H-Glass - Taktekking: Protan - Malerarbeider og gulvbelegg: Engvold & Sønn - Sanitær-, varme- og sprinkleranlegg: ORAS - Ventilasjon- og klimaanlegg: Teleklima - Elektro: Elektro4 - Heis: KONE - Vinduer: Lian - Branntettingsarbeider: Firesafe - Byggevarer: BM Aasland
På et deponi rett i utkanten av tungindustrien på Herøya i Porsgrunn har Norsk Jernbanedrifts (NJD) nye hovedkontor reist seg, og bygget skiller seg virkelig ut i industriparken.
Det nye bygget ligger på toppen av det deponiet som er lagt i Gunneklevfjorden. For å slippe å frakte forurenset avfall fra Porsgrunn til deponiet på Langøya, valgte Herøya Industripark å pakke inn masse og plassere det på andre siden av industriparken. På denne måten skaffet de seg også attraktive tomter, og den som huser Hydrovegen 6 er den første det har blitt bygget på.
Meningen er at det skal fylles på med masse på nesten hele den ene siden av Gunneklevfjorden. Også her skal det settes opp industribygg, men dette vil ligge på rene masser. Ved siden av å gjenvinne land, har massene også en annen funksjon. Det hindrer også innsig av annen forurenset masse fra Industriområdet på Herøya fra å havne i vannet.
Dyp peling
Deponiet med sprengstein over var etablert før entreprenøren Seltor startet på byggeprosjektet. Allikevel ga tall fra arbeidet med deponiet dem den største overraskelsen.
– Da vi skulle pele fikk vi beskjed om at fjellet lå på mellom 32 og 37 meter, men det viste seg at det dypere enn det. Vi pelet helt ned til fjellet på 62 meter, forteller Rune Jensen i Seltor.
– Ellers har hele prosjektet gått veldig greit, og vi har hatt god plass å bygge på, legger han til.
Det fireetasjers kontorbygget er fundamentert med spissbærende betongpeler til fjell. Bæresystemet består av søyler, bjelker og hulldekker i prefabrikkerte betongelementer. Takkonstruksjonen består av prefabrikkerte hulldekkeelementer, isolasjon og taktekking, mens ytterveggkonstruksjonen er 250 mm bindingsverksvegger med mineralullisolasjon.
Seltor har fått mange oppdrag i Herøya Industripark. De har blant annet satt opp den store fabrikken til REC/Scanwafer. Sånn sett føyer NJD seg inn i en fin rekke referanseprosjekt.
– Dette har blitt et veldig fint utstillingsvindu for oss, og kom på en tid da aktiviteten i byggenæringen var lav, sier Rune Jensen.
Vekstbedrift
Byggherren Hydrovegen Eiendom er også godt fornøyd. Bak eiendomsselskapet skjuler to av eierne av Norsk Jernbanedrift seg.
Per Liane og Ernst Terje Jakobsen var med å starte NJD etter at deres tidligere arbeidsgiver Jernbaneverket la ned sin driftsavdeling. Selskapet har hatt en rekordartet vekst siden starten i 2005. De omsatte for 7,5 millioner kroner det første halvåret i drift, og i 2011 passerte de 300 millioner kroner i omsetning.
– I våre gamle lokaler på Eidanger satt det nesten tre stykker på hvert kontor til slutt, så vi trengte større plass, sier administrerende direktør Ernst Terje Jakobsen i NJD.
– En annen viktig grunn til at vi flyttet hit er at det ligger jernbaneskinner rett ved bygget. Om noen år ser vi for oss et nytt byggetrinn med lagerbygg og verksted. Da kommer vi til å installere sporveksler og skinnegang til de byggene, sier markedssjef Per Liane i NJD. De ser også for seg at dette er spor bedriften kan bruke i sitt eget opplæringsprogram.
Sporet som ligger ved siden av bygget går rett inn i Herøya Industripark, men har ikke vært brukt på mange år. Eierne av industriparken ser for seg at de også kan begynne å bruke sporene igjen.
Sidesporet kommer til å slynge seg rundt bygget i en 120 graders kurve, den skarpeste på den norske jernbanen, og gå helt parallelt med den ene fasaden. Dette er bare et av flere særegne arkitektoniske trekk som gjør at bygget virkelig skiller seg ut på det som en gang var landets største industriarbeidsplass.
Flotte fasader
– Det nye bygget vårt ligger helt i randsonen av Porsgrunn by. Tomteeieren var klare på at de ikke ville ha et stålbygg som blikkfang, men vi ville legge enda litt mer i uttrykket. Derfor ba vi de som skulle bygge om å dra til Tjuvholmen for å hente inspirasjon, sier Jakobsen.
I likhet med entreprenøren er også arkitekten lokal, og de har boltret seg på industritomten.
– Omsluttende yttervegg mot vest og øst er i hovedsak tenkt som en skjerm, hvor det tas åpninger som horisontale bånd til vinduer. I yttervegg ved hovedinngang mot syd og mot adkomst til området i nord åpnes bygget opp med større glassflater og gis en endret materialkarakter, sier sivilarkitekt Kjersti Nordbotn i Børve og Borchsenius.
– Materialbruk og formuttrykk skal understreke tomtens tosidige karakter med en henvendelse både mot tungindustri og vei på den ene siden, og parkmessig karakter og sjø på den andre siden. Dette gjøres ved å kombinere tung og lett materialbruk, samt gjennom å differensiere åpninger i bygningsformen. Den tyngre materialbruken er karakterisert ved bruk av mørke fibersement fasadeplater, mens de åpnere delene av bygget er utformet med gylne trefinerte fasadeplater og åpne glassfelt, legger hun til.
Det er lagt ekstra vekt på overflater og utforming i forbindelse med hovedinngangsparti mot syd. Det gylne bygningsvolumet bekledd med trefiner er løftet opp fra bakken og bidrar til visuelt å tydeliggjøre hovedadkomsten til bygget.
Tekst og foto: Christian Aarhus