Hommelvik Sjøside

Hommelvik Sjøside

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Hommelvik Sjøside

Sted: Hommelvik, Sør-Trøndelag

Prosjekttype: Leiligheter

Byggherre: Hommelvik Sjøside Bolig

BRA: 8.385 kvm

Entreprenør: Maja Eiendom/ Teknobygg Anlegg

Kontraktssum eks. mva:
170 millioner kroner

Arkitekt: Skibnes Arkitektkontor

LARK: Plan Arkitekter

Rådgivere: Byggherreombud: Bjoda Rådgivning - Prosjekteringsledelse og RIBr: Cowi - RIB: Harboe og Leganger - RIGeo/Miljø: NGI - RIE: Istad Tekniske - RIV vent: Hamstad - RIV rør: Bravida - RIVA: Asplan Viak

Underentreprenører/leverandører: Ventilasjon: Hamstad og Trønderblikk - Rør: Bravida - Elektro: Istad Tekniske - Stål: Trondheim Stål - Trapper/ rekkverk: Midthaug Trønde-
lag - Grunn, utomhus og betong: Teknobygg Anlegg - Tømrer: Byggmester Bugge - Blikkenslager: Brækstad - Lås/Beslag: Beslag-Consult - Kjøkken: HTH - Maler: Sverresborg Malerservice - Tak: Protan - Brannsikring: Seac - Murer: Trondheim Murerservice - Vinduer: Lian - Parkett: ABS Parkettgruppen - Innerdører: Jeld-Wen Swedoor - Byggevarer: Optimera - Trappe-
elementer/søyler; SCF Betong AB - Baderomskabiner: Part

Der den tidligere statsministeren, Johan Nygaardsvold (Ap) i sin ungdom bar plank og tjente til livets opphold på stedets store sagbruk, der nyter i dag Malvikfamilier ettermiddagskaffen på sine balkonger med utsikt over Trondheimsfjorden.

Etter mye over hundre års sagbruksdrift ble det slutt på å sage tømmer på det store industriområdet i Hommelvik i 2003. Daværende eier, Kjeldstad Sag i Selbu, fant det ikke lenger lønnsomt å drive det tradisjonelle sagbruket der en av landets statsministre i sin tid var ansatt. Hele industriområdet mellom jernbanen/riksveien og Trondheims-
fjorden var på over 100 dekar, og lå ypperlig til med jernbane, vei og tettbebyggelsen i Hommelvik som nærmeste nabo, og bare fem minutters biltur til Trondheim lufthavn Værnes.

Kjeldstad satte derfor i gang et omfattende plan- og reguleringsarbeid med tanke på å bygge en helt ny by i strandkanten bare to år etter at sagbruket var nedlagt. I 2008 ble reguleringsplanen godkjent av Malvik kommune, og utbyggingsselskapet Hommelvik Sjøside AS ble stiftet der Kjelstad Holding har 60 prosent og Sparebank1 SMN har 40 pst. I Kjeldstad Holding er i dag familien Tronstad med trelastkonsernet Inntre i Steinkjer og Maja

Eiendom i Trondheim de toneangivende på eiersiden.

Planer til 2020
For tre år siden var alle formaliteter og planer på plass, og salgsprosessen kunne starte. Hele utbyggingsprosjektet på den 100 dekar store tomten, har som mål å bygge 400 boliger og leiligheter, samt et næringsareal på 35.000 kvadratmeter som man med tiden håper på kan bebygges. Det hele skal stå ferdig innen 2022 hvis alt går etter planen.

Første byggetrinn med de 60 første leilighetene stod ferdig i november 2012 etter halvannet års bygging. Andre byggetrinn med 36 leiligheter var ferdig i september i år, og nå venter neste byggetrinn med 58 nye leiligheter fordelt på seks blokker. Her er det planlagt byggestart i løpet av høsten, med innflytting neste høst. Allerede nå er 25 av de 33 første leilighetene som er lagt ut for salg i dette byggetrinnet, solgt, opplyser daglig leder Oddstein Rygg i Hommelvik Sjøside. Det sier han seg godt fornøyd med.

Suksess
Dette store utbyggingsprosjektet, det største som noen gang er gjennomført i Trondheims nærmeste nabokommune, Malvik, har fra første stund vært en suksess. Interessen var overveldende da prosjektet ble presentert for publikum for to år siden. 60 av 96 leiligheter var solgt da spaden ble stukket i jorden i mai 2011.

De to første byggetrinnene består av fem blokker i en hesteskoform som mer eller mindre henger sammen. Blokkene er på fire etasjer med parkeringskjeller med plass til 105 biler til de 96 leiligheter. I kjeller-etasjen er det også boder, hver på fem kvadratmeter, for hver leilighet. Det er heis opp til alle etasjene slik at det er fullt mulig å gå tørrskodd fra leiligheten og ut til bilen, enten man går på egne ben eller er avhengig av rullestol.

Leilighetene varierer fra 45 til 170 kvadratmeter i størrelse og består av fra tre til fem rom. Som vanlig i slike nybygg er det standardiserte løsninger for bad – ferdig levert fra det svenske firmaet Part AB – kjøkken fra danske HTH utstyrt med oppvaskmaskin, komfyr og kombinert kjøle/fryseskap. Kjøperne har selv kunnet velge farge og kvalitet på badefliser, parkett og kjøkkenutrustning. Anleggsleder Rune Løfshus hos Maja Eiendom opplyser at det særlig er kjøkkeninnredningen hvor det har vært mange ulike individuelle ønsker. Alle leiligheter er også utstyrt med utvendig balkong.

Grunnarbeidet
Før selve byggeprosessen kunne starte, måtte flere tusen kubikkmeter med bark og sagflis fra det gamle sagbruket fjernes. Det ble brukt til fyllmasse en rekke steder i Trøndelag. Grunnen består av sandgrunn og leire, og det var fra 5 til 40 meter ned til fjellgrunn. Det ble derfor nødvendig med to typer peler, spissbærende peler der det var kortest avstand til fjell, og friksjonspeler nærmest sjøen der grunnfjellet stuper bratt ned mot 40 meter. Over pelene er det montert dragere i betong.

De bærende elementene består av en kombinasjon av stålsøyler og prefabrikkerte plattendekker. Dekket til svalganger og balkonger i betong er også prefabrikkert fra firma Byggmester Grande i Verdal. Fasaden i første byggetrinn er i prefabrikkert tre, mens trefasaden i andre byggetrinn er bygd på stedet.

Som maling er det brukt en standardisert hvit maling som er oppgradert med akrylmaling, og det er lagt på en slettduk for å gjøre overflatene mest mulig jevne. Når Hommelvik Sjøside går i gang med tredje og fjerne byggetrinn, vil leilighetene i sin helhet bygges i Estland, og komme sjøveien til Hommelvik der leilighetene blir ferdigmontert på stedet.

Energien til leilighetene kommer fra varmesentralen Homla Miljøenergi som ligger like i nærheten, og som eies i fellesskap av Malvik kommune og TrønderEnergi med en liten eierandel til Hommelvik Sjøside. Varmesentralen leverer vannbåren varme som i dag er basert på elektrisitet, men der planen er å gå over til bioenergi eller varme basert på sjøvann.

Til sammen har 65 personer vært engasjert i byggeperioden, og av disse har nær halvparten vært snekkere og tømrere.

Marerittet
Det var Trondheimsfirmaet Teknobygg Entreprenør som fikk totalentreprisen på denne utbyggingen. I fjor høst skjedde det som er enhver utbyggers verste mareritt: Hovedentreprenøren gikk konkurs, og over natten stanset alt byggearbeid.

– Det var virkelig en svart dag for oss, og det ble en hel måned med lite nattesøvn, men desto flere telefoner, forteller Oddstein Rygg som fikk hele konkursen i fanget som ansvarlig for utbyggingen.

Heldigvis lyktes det etter hvert å komme over krisen, takket være solid innsats fra Teknobyggs søsterselskap, Maja Eiendom og bostyret som så en egeninteresse i at byggearbeidene kom i gang så fort som mulig.

– Takket være en solid innsats fra alle hold, klarte vi å ta inn det tapte, og begge byggetrinn stod ferdig stort sett i henhold til den oppsatte planen, forteller Rygg.

Eierne av Maja Eiendom fikk omgjort eiendomsselskapet til et entreprenørselskap som kunne fortsette byggearbeidene. Nå er selskapet på nytt omgjort til Teknobygg Anlegg og skal ha ansvaret for de to neste byggetrinnene som Hommelvik Sjøside skal gå i gang med.

Utbyggeren har også vært nødt til å bruke betydelige midler også utenfor selve leilighetene. Rygg opplyser at de har brukt 30 millioner kroner til veier, en 700 meter lang asfaltert gangvei ut mot fjorden, en ny pumpestasjon, samt vann- og avløpsløsninger. Sammen med kommunen skal selskapet nå bygge en ny bru over elva Homla. Hommelvik Sjøside betaler halvparten av anleggskostnadene, mens kommunen bekoster den andre halvparten samt ansvaret og utgiftene med driften.

Tekst og foto: Arne Sellæg

Powered by Labrador CMS