Trucknor Rogaland
Trucknor Rogaland
Trucknor Rogaland
Sted: Orstad nord, Klepp
Prosjekttype:
Nybygg, verksted/kontor
Entreprisekostnad eks mva:
70 millioner kroner
Bruttoareal: 4.500 kvm
Tiltakshaver: Rasmussen Eiendom
Totalentreprenør: Lothe Bygg
Arkitekt: OG Arkitekter
Rådgivere: RIB: Prefab Design - RIV: Urd Klima - RIE: HS Vagle - RIBr: Norconsult - Utomhusplan: Dimensjon Rådgivning
Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: T Stangeland Maskin - Betongarbeider: Lura Forskaling - Betongelementer (hulldekker, søyler, dragere, vegger): Block Berge Bygg og Spenncon - Betongsaging: Leikvoll - Gulvstøp: Oltedal Golvstøp - Stål-
arbeid: Varhaug Bygg & Montasje - Taktekking: Protan Bygg & Tak - Vinduer og dører: Rubicon - System-
innredning: Stavanger Bygg - Maler: Vatland & Sønn - Parkett: Bo Andren - Rørlegger og elektro: HS Vagle - Ventilasjon: Urd Klima - Kran: Datek Løfteteknikk - Branntetting: Thermax - Heis: Thyssen Krupp Elevator - Porter: Crawford - Byggevarer: Neumann Bygg - Maskinutleie: Naboen - Byggvask/rent bygg: RHK
På Orstad nord i Klepp har Lothe Bygg ført opp et nybygg for salg av og service på tunge nyttekjøretøy fra Volvo og Renault.
Tiltakshaver er Rasmussen Eiendom AS. Bygget er tegnet av OG Arkitekter og ført opp som i totalentreprise. Det er på 6.940 kvadratmeter BRA og har en entreprisekostnad på 70 millioner kroner eks mva og verkstedsutstyr. Byggestart var i august 2012 og bygget ble overlevert 12. september i år.
Midtkjerne og sideskip
Prosjektleder Roar Eriksen i Lothe Bygg forteller at bygget har en midtkjerne med salgshall, kontorer, garderober, kantine og lager og to sideskip med servicehaller og verksteder for tunge kjøretøy.
Tomten på næringsområdet Orstad nord i Klepp kommune er på 24 mål og var slakt skrånende. Grunnen består av sand og hadde høyt grunnvannsnivå. Det er lagt radonduk under bygget og i tillegg radonrør under midtkjernen.
Bygget har tilnærmet rektangulær form. Midtkjernen er trukket et par meter lengre frem enn sideskipene. Det ble bygget en åpen vanntett kjeller der 27 meter lange smøregraver ble satt ned. Resten av kjelleren ble så fylt i og støpt igjen. Smøregravene kom på skip fra Tyskland til Risavika og fraktet på bil med politieskorte til byggeplassen.
Stål og betong
Det er bærende konstruksjon av betongelementer i midtkjernen og stål i sideskipene. Midtkjernen har buet tak som bæres av en stålkonstruksjon. Sideskipene har ståltak som er slakt skrånende. Alle takene er isolert og tekket med folie. Midtkjernen har fasader av slipte betongelementer. De kommer fra tre fabrikker i nærområdet og må kalles kortreiste. Sideskipene har vegger av Paroc-elementer.
Det er glassfasader i fronten av midtkjernen og store glassfelt på sideskipenes gavlvegger. Sideskipene har langsgående vindusfelt rett under gesimsen. Hele fronten av bygget skråner fremover, som brua på et skip.
Det er stålglattet betonggulv med vannglass (Lacro) på gulvet i sideskipene. I salgshallen er det epoksy på betonggulvet. Det er parkett på gulv i kontorer og kantine. Kontorene i midtkjernen har fleksible vegger og systemhimlinger. Verkstedene har brukshøyde på 8,5 meter. Bygget har til sammen 31 porter og man kan kjøre gjennom verkstedhallene. En hall er satt av til kjøretøy som frakter bensin eller gass. På grunn av eksplosjonsfare ligger denne hallen mot yttervegg og har vinduer som kan blåses ut ved eksplosjon. Den har armert betong i veggen inn mot resten av bygget og i taket, kalt ADR-løp. Det er bygget en langsgående kulvert langs baksiden av bygget der alle oljeslanger går. Uteområdene er asfaltert og kan romme inntil 70 tunge kjøretøy.
Varmepumpe
Det er 20 cm isolasjon i gulvet i sideskipene og 30 cm i midtkjernen. Paroc-elementene har 18 cm isolasjon, mens betongelementene i midtkjernen har 20 cm. Det er i snitt 30 cm isolasjon i taket over kontorene og 20 cm over lageret.
Oppvarming skjer med radiatorer i kontorene og med konvektorer i verkstedhallene. Energien kommer fra luft - til - vann varmepumpe og elektrisitet. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Det er brukt soldempende glass.
Roar Eriksen forteller at byggearbeidene gikk greit, til tross for en ekstrem vinter i år.
– Det høye grunnvannsnivået gjorde at vi måtte støpe kjelleren vanntett, men det gikk uten problemer. 70 personer var med på byggingen da aktiviteten var på topp. Bygget er ført opp uten fraværsskader. Dette har vært et givende og utfordrende prosjekt og vi tar med oss mye nyttige lærdom, sier Eriksen.
Positiv kommune
Sivilarkitekt Ulf Røstøen i OG Arkitekter forteller at det arkitektoniske hovedgrepet var å lage et meget rasjonelt bygg med fellesfunksjoner som administrasjon og lager i midten og verksteder på sidene.
– Vi valgte å markere den midte delen tydelig ved å gjøre den litt høyere. Bygget er litt uvant for et bilverksted og noe folk legger merke til. Vi hadde få utfordringer i dette prosjektet. Klepp kommune var meget positiv og velvillig innstilt, sier Røstøen.
Tekst og foto: Ole Harald Dale