Den nye banen har en total lengde på 2.020 meter, og har en høydeforskjell på 768 meter. Foto: Erik Østlie
Hangurstoppen Restaurant får sitteplasser til 450 personer, og blir dermed den største på hele Voss. Her har man også møte- og konferansefasiliteter til rundt 50 personer. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Fra restaurantområdet i øvre stasjon. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Over 1.000 personer tok gondolbanen under åpningsdagen, og den store interessen har fortsatt utover sommeren. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Fra arbeidet på øvre stasjon sist vinter. Foto: Svein Ulvund
Foto: Jon Hunnålvatn Tøn

Voss Gondol

10. juli ble den første offisielle turen med Voss Gondol gjennomført fra Voss sentrum og 2.020 meter opp til Hangurstoppen, 820 meter over havet. Med det er den største investeringen som er gjort i en skidestinasjon nord for Alpene gjennomført.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Voss

Prosjekttype: Gondolbane

Prosjektkostnad: Cirka 330 millioner kroner, eks. mva.

Byggherre: Voss Gondol (Voss Resort AS 75 prosent/Grønahorgi AS 25 prosent)

Totalentreprenør: Backe Bergen

Baneleverandør av gondolen: Leitner Ropeways

Størrelse: Øvre/nedre stasjon: Cirka 4.600 kvadratmeter/lengde gondolbane: 2.020 meter

Arkitekt: HLM arkitektur

Prosjekteringsledelse: Smidt & Ingebrigtsen

Rådgivere: RIB: Smidt & Ingebrigtsen l RIG, RIByFy og RI konstruksjonssikkerhet: Node l RIE, RIV: Multiconsult l RIBr: Konsepta l RIG Taubane: Taubaneteknikk

Underentreprenører og leverandører Nedre Stasjon:

Elektro: Mølster Installasjon l Rørlegger: Stanghelle Rør l Ventilasjon: BOV l Glassfasader: John Holvik l Stålarbeider: Gjeraldsveit Mekaniske l Trapper og rekkverk: Montal l Maler: Malermester B A Urdal l Lås og beslag: Låssenteret l Gulvlegger: Øystein Tvedt l Blikkenslagerarbeider: Blikkenslager Flotve l Gulvstøp: Hummervoll l Heis: Thyssenkrupp l Branntetting: Firesafe l Taktekking: Fløysand Tak l Betongsaging: Mimax l Solskjerming: Solskjermingsgruppen l Skilting/reklame: Informativ l Tømrer: Flex Bygg og Atec Voss l Stillas: Voss Stillas l Maskiner og utstyr: Voss Liftutleie l Ferdigbetong: Nobi Voss l Fasadeplater: Vink Norway

Underentreprenører og leverandører Øvre Stasjon:

Elektro: Vangen Installasjon l Rørlegger: Stanghelle Rør l Ventilasjon: Simm l Glassfasader: John Holvik l Stålarbeider: Johs Sælen & Sønn l Trapper og rekkverk: Montal l Storkjøkken: Norrøna l Gulvlegger: Øystein Tvedt l Blikkenslagerarbeider: Os Blikk & Fasade l Gulvstøp: Hummervoll l Heis: Thyssenkrupp l Takkonstruksjon: Lett-Tak Systemer l Taktekking: Protan Entreprenør l Betongsaging: Måkestad Byggservice l Innvendige snekkerarbeider: Styve Møbelsnekkeri l Tømrer: Lindstad Bygg l Stillas: Voss Stillas l Murer: Atec Voss l Maskiner og utstyr: Voss Liftutleie l Ferdigbetong: Nobi Voss

Det har allerede vært stor interesse for den nyåpnede gondolbanen, som utbygger Voss Resort AS (75 prosent) og Grønahorgi AS (25 prosent) mener vil ta destinasjonen Voss til nye høyder.

Erstatter gammel gondolbane

Utbyggingen av en ny gondolbane er noe man har jobbet med gjennom mange år på Voss. Den nye banen erstatter den gamle Hangursbanen, med de to kjente vognene Dinglo og Danglo, men samtidig gir den nye banen også bygda en helt ny dimensjon.

Voss Resort mener den nye gondolbanen er den største og mest moderne i hele Nord-Europa – og er samtidig en stor investering for destinasjonen Voss. Målet er at den nye banen skal gi økt aktivitet på både vinters- og sommertid.

Den nye banen har en total lengde på 2.020 meter, og har en høydeforskjell på 768 meter. Turen opp tar seks minutter og 48 sekunder – som er langt raskere enn den gamle banen. Det er nå tatt i bruk ni kabiner, men anlegget har en total kapasitet på 13 kabiner. Banen har nå en kapasitet på 1.069 personer i timen, men ved å koble på 13 kabiner økes dette til 1.544 personer, hver vei.

Stor utbygging

Utbyggingen av Voss Gondol er en del av en omfattende utvikling av Voss sentrum.

I tillegg til utbyggingen av gondolbanen, med nedre og øvre stasjon, har Bane NOR bygget ut stasjonsområdet. Like ved gondolbygget og trafikkknutepunktet blir også det nye store konferansehotellet i regi av Bane NOR Eiendom og Odfjell Eiendom nå bygget ut. Det er Scandic som skal drifte dette, med åpning i starten av 2020. Hotellet vil doble kapasiteten på Voss, ha hele 215 rom og møtefasiliteter for 350 personer. I tillegg skal Bane NOR Eiendom også bygge et større næringsbygg like i området. Dessuten jobber Statens vegvesen med en større veiomlegging i forkant av hele stasjonsområdet. Dermed er det snakk om utbygginger for hele området på rundt 1,3 milliarder kroner – og dette skjer nærmest samtidig.

– Dette er uten tvil et enormt løft for hele Voss – og vil kunne tiltrekke seg mange nye besøkende, fra både inn- og utland, sier administrerende direktør i Voss Resort, Øyvind Wæhle. Han er stolt over utviklingen som på skjer i området, og ikke minst med hva man har fått til gjennom utviklingen av Voss Resort og Voss Gondol.

Lang prosess

Å få gondolbanen realisert har vært en omstendelig prosess.

– Det er en oppgave som har pågått i over ti år, fra ideen ble lagt frem i 2007. Som største aksjonær i Voss Gondol ser vi selvsagt på dette som en svært god investering, som vil få stor betydning for videre utvikling av Voss Resort, men vi tror også at dette vil ha positiv innvirkning for det øvrige reiseliv og næringsutvikling på Voss og i regionen generelt, mener Wæhle.

Turistattraksjon

Han er sikker på at den nye banen vil trekke flere turister til Voss, både på sommeren og vinteren.

– Vi tror at vintertrafikken vil øke med 30 prosent, og det vil skape ringvirkninger med hyttebygging og andre aktiviteter. Vi forventer også en stor økning på sommerstid, spesielt med tanke på cruisetrafikk. Gondolbanen gir mulighet for turgåing, sykling og for å se på eller være med på ekstremsport, sier han. Han peker på at man allerede nå også ser effekten av den universelle utbyggingen prosjektet er realisert etter.

– Med den nye gondolen skaper Voss Resort en storslått turistattraksjon for bygden, tilreisende og alle som ønsker lett tilgang til fjellet hele året. Årlig vil mer enn 1,5 millioner turister spasere rett forbi gondolen, og dette gir oss forretningsmuligheter som vi aldri før har hatt, legger Wæhle til.

Med den nye gondolbanen blir det mindre enn 100 meter å gå fra de tre store sentrumshotellene på Voss. Man kan dessuten komme med tog fra Bergen eller Oslo, gå tørrskodd inn i gondolbanen – ta banen opp til toppen – og være klar for å møte en skidestinasjonen med mange muligheter. Dersom du kommer fra Bergen stasjon, vil det ta deg 1,5 time fra du går om bord på toget i Bergen, til du er på Hanguren. Banen stopper der hvor ekspressheisen kommer opp fra skianlegget i Bavallen. Det tilbys også muligheter for å leie skiskap for hele familien på toppen av Hangurstoppen – slik at man ikke trenger ta med seg skiene hver gang man kommer.

I tillegg vil man også finne en helt ny restaurant på Hangurstoppen; Hangurstoppen Restaurant. Den får sitteplasser til 450 personer, og blir dermed den største på hele Voss. Her har man også møte- og konferansefasiliteter til rundt 50 personer.

Stor pågang

Voss Gondol er en såkalt 3S-bane, noe som betyr at den går på tre vaiere, to bæretau og et trekktau. Det gjør den stabil sammenlignet med gondoler som vanligvis henger på en kabel. Banen har et fritt spenn på 900 meter fra nedre stasjon til første masten av totalt tre master.

Wæhle kan fortelle om stor interesse for den nye gondolbanen – og mange har allerede benyttet muligheten til en topptur.

– Over 1.000 personer tok gondolbanen under åpningsdagen, og den store interessen har fortsatt utover sommeren. Rundt 700 personer har på daglig basis benyttet anlegget, noe vi er fornøyde med på nåværende tidspunkt, sier Wæhle.

Totalentreprise av Backe Bergen

Utbyggingen av øvre og nedre stasjon samt tre mastefundamenter på Voss Gondol er gjennomført i en totalentreprise av Backe Bergen. Deres kontrakt ble organisert som to prosjekter, en organisasjon for øvre stasjon samt mastefundamenter og en for nedre stasjon - men det har vært mange av de samme leverandørene. Selve gondolen er av typen Leitner Ropeways 3S - og denne er levert og montert av Leitner Ropeways i en egen entreprise under byggherren.

Backe Bergen har overlevert både øvre og nedre stasjon, men det gjenstår noen arbeider relatert til skiaktivitetene på øvre stasjon og noen kundetilpasninger i næringsdelen i nedre stasjon.

– Kontrakten til Backe Bergen har vært et stort og spesielt prosjekt for selskapet. Det var forskjellige utfordringer tilknyttet nedre og øvre stasjon som krevde god planlegging og prosjektering, koordinering og kommunikasjon. Nedre stasjon skulle bygges inn til, og delvis over jernbanestasjonen, hvor det var stor persontrafikk og blant annet høyspentledninger. Det var også trangt og vanskelig anleggsområde hvor man også måtte planlegge og koordinere byggeaktivitetene på det nye hotellet og Statens vegvesen sine arbeider med Knutepunkt Voss foran nedre stasjon og hotellet. På øvre stasjon var det værmessige utfordringer som blant annet snø og vind. Det måtte bygges anleggsvei opp til toppen og til mastefundamentene så logistikken tilknyttet leveranser av blant annet betong måtte planlegges godt. De tre mastefundamentene er støpt cirka fire meter ned i fjellet, mens fundamentet inne i øvre stasjon er bygget vel åtte meter ned i fjellet. Det var vanskelig å fremskaffe erfaringstall, da det ikke var bygget tilsvarende prosjekter med tilsvarende forskjellige problemstillinger i Norge. Men, god planlegging, god kommunikasjon og koordinering av alle involverte parter og godt samarbeid, ikke minst i prosjekteringsgruppen og med byggherre, har medført at vi har klart å levere den nye gondolbanen før avtalt tid. Prosjektet er også gjennomført uten noen fraværsskader, forteller en fornøyd Svein Eian, daglig leder i Backe Bergen AS.

Nedre stasjon

– Vi startet med grunnarbeidene i begynnelsen av 2017, og selv om det har vært en komplisert og på flere måter utfordrende oppgave, har vi kommet i havn med prosjektet på en god måte. Dette har vært utrolig spennende, og helt klart et once in a lifetime-prosjekt, forteller prosjektleder for nedre stasjon, Thor Morten Trolid i Backe Bergen. Han skryter av samarbeidet med både byggherre, brukerne og Leitner.

– Det er utvilsomt kommet frem mange gode løsninger underveis i prosessen, sier prosjektlederen. Nedre stasjon er på cirka 2.400 kvadratmeter, fordelt på fire etasjer. Dette bygget inneholder en næringsdel og andre servicefasiliteter rundt Voss Gondol, samt selve stasjonskonstruksjonen.

– Det er bygget opp en meget komplisert betongkonstruksjon, og det har gått med rundt 119 tonn armering og 1.000 kubikkmeter betong på nedre stasjon. Den største utfordringen har nok likevel vært en trang byggeplass, midt i et trafikknutepunkt – med utbygginger på nær sagt alle kanter. På slutten av perioden har vi kun hatt en 60 kvadratmeter stor riggplass tilgjengelig, noe som selvsagt er krevende, forteller Trolid.

Fremdriften har likevel vært god, og de har ikke hatt skader med fravær under utbyggingsperioden.

– Selve fundamentet til gondolbanen står fritt i forhold til resten av bygget – og hele denne delen av stasjonen er utført i betong. Resten av bygget består av en stålkonstruksjon kledd med fasadeplater. I forbindelse med stasjonen er det også etablert et 12 meter fritthengende overheng uten søylepunkt, som er utfordrende i seg selv, legger Trolid til.

Øvre stasjon, samt mastefundamenter

Også Claus Thorsen, som har vært prosjektleder for øvre stasjon, peker på utbyggingen som spesiell.

– Dette har vært en veldig spennende prosess – det er ikke ofte man får mulighet til å bygge ut gondolprosjekter, sier Thorsen. Byggeplassen til Thorsen ligger rundt 820 meter over havet – og selv om man her har hatt godt med plass å boltre seg på har det vært andre utfordringer.

– Heldigvis har vi hatt veldig mye bra vær, noe som har gitt oss en god fremdrift. Bygget er på rundt 2.200 kvadratmeter, og inneholder foruten øvre stasjon til gondolbanen, en stor restaurant, område for after-ski og ulike ski-fasiliteter, som skiutleie, oppbevaringsanlegg for ski samt områder for skiservice. Bygget har en hovedetasje med en stor mesanin. Dette omfatter også områder for konferanser og møter, og det er lagt opp til at ulike deler av lokalene kan deles opp med foldevegger, foreller han. Bygget omfatter en stor betongkonstruksjon for selve gondolanlegget samt stål og tømmer i ytterveggene.

– Vi har hatt tilgang til byggeplassen via veien i Voss Resort sitt hytteområde på sommerstid, men om vinteren har det ikke vært veiforbindelse opp hit – og vi har benyttet skiheisen til transport - noe som selvsagt har krevd god planlegging, legger Thorsen til.

Han forteller at selve utbyggingsarbeidene har gått som planlagt, og en god del av arbeidene er utført i egenregi. I tillegg har de benyttet seg en av en god del underleverandører – mange av dem med lokal tilknytning.

– Vi er godt fornøyd med jobben Backe Bergen har utført, sier en tilfreds Øyvind Wæhle.

– Dette er et unikt og sjeldent prosjekt i Norge og at byggherren viste oss tillit og hadde tro på at vi kunne gjennomføre et slikt prosjekt setter vi stor pris på. Da er det godt at vi klarer å levere og må innrømme at vi er både takknemlig og litt stolte, avslutter Svein Eian.

Powered by Labrador CMS