Anleggsleder Per Erik Backehag (til venstre) og prosjektsjef Eirik Prestmo i JM Norge.

Entreen

Sentralt på Lørenskog har JM utviklet og bygget et boligprosjekt i fem trinn over fem år. Med påkostede utomhusområder, takterrasser og blokker tegnet av tre forskjellige arkitekter gjør boligbyggeren en solid entré på området Skårersletta Sør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fakta

Sted: Lørenskog

Prosjekttype: Nybygg Bolig

Bruttoareal: 67.424 kvadratmeter

Byggherre: JM Norge

Totalentreprenør: JM Norge

Salgssum: Ca. 2.000 millioner kroner

ARK: Halvorsen & Reine (BT1), Derlick arkitekter (BT2-4), Stav arkitekter (BT5)

LARK: Multiconsult (BT1-4), TAG (BT5)

Rådgivere: Totalrådgiver BT1: Multiconsult l RIB og RIBr: Norconsult (BT2-5) l RIV: Rambøll (BT2-5) l RIE: Rejlers (BT2-5) l RIG: Multiconsult (BT2-5)

Underentreprenører og leverandører: Branntetting: Firesafe l Rørlegger: Østfold Rør (BT1,2,4,5)/Dpend (BT3) l Gravearbeider: Brødrene Dokken l Taktekker: Icopal Tak l Elektro: Strømmen El-installasjon l Ventilasjon: Solheim og Larsen Klima l Murer: Mjøndalen Mur & Puss l Råbygg: Thomas Betong l Fundamentering: Entreprenørservice l Landmåling: Asker Oppmåling l Balkongrekkverk: Sagstuen l Maler/Flislegger: Bygg & Mal l Heis: Kone l Parkett: Kahrs Norge l Fliser: Fagflis l Baderom: Svedbergs l Dører: Swedoor l Lås og beslag: Trioving (BT1)/Certego (BT2-5) l Vinduer/Terassedører: Norgesvinduet l Kjøkken: Marbodal l Terrazzo: Contiga (BT3-5) l Leverandør murprodukter: BMC Norge

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

465 av 467 boliger er solgt til en samlet salgssum på rundt to milliarder kroner. Entreen på Lørenskog har med andre ord blitt godt mottatt i markedet.

Prosjektsjef Eirik Prestmo i bolig-utvikler og entreprenør JM Norge er godt fornøyd med både mottakelsen, med byggeprosessen og med de ferdige byggene som nå er å finne sør på Skårersletta, like ved samlingspunktet Triaden på Lørenskog.

– Vi har fått veldig god respons fra kundene, og det er flere som har kjøpt i tidligere byggetrinn, som har kjøpt igjen i senere byggetrinn. Entreen er et prosjekt som vi kan være godt fornøyde med. Vi har solgt bra, og marginene er innenfor det som vi har forventet. Vi har holdt fremdriften hele veien, og det har blitt et flott prosjekt. Vi er spesielt fornøyde med utomhusanlegget, sier prosjektsjefen.

I tillegg til å fungere som grønne lunger og rekreasjonsområder for beboerne, bidrar utomhusanleggene til overvannsfordrøying i henhold til kommunens krav, såkalt blå/grønn struktur.

Knalltomt

JM kjøpte den 14 dekar store tomten ferdigregulert for boligformål i 2015, og begynte prosjekteringen med en gang. Først måtte utvikleren rive noen gamle industribygg, og i 2017 hadde JM byggestart på tomten.

Prestmo forteller at det var lite forurensing etter den tidligere driften på området, og det var ikke langt ned til grunnfjellet. Hele prosjektet står på peler til fjell med to store felles parkeringskjellere i to plan under bakken.

Kjelleretasjene er plasstøpt, og rommer til sammen parkeringsplasser til 584 biler.

– Det er et dekningskrav på 1,25 når det kommer til parkering i Lørenskog kommune. Vi har bedt om dispensasjon i dette prosjektet, men det ville ikke kommunen gi. Det er fortsatt ganske mange ledige plasser, sier Prestmo tørt.

Høy standard

Boligblokkene som utgjør Entreen, strekker seg på det meste ti etasjer over bakken, og byggene er reist med stor grad av prefabrikkering i bærekonstruksjonen. Byggene har i all hovedsak plattendekker i etasjeskillene, og disse er levert som ferdige elementer som har blitt støpt i overkant. Byggene består ellers av fylte skallvegger og prefabrikkerte yttervegger med bindingsverk.

I Rema-butikken på bakkeplan i det ene bygget har JM valgt å bruke hulldekker i etasjeskillene.

– Vi har en rekke prosjekteringsanvisninger og monteringsanvisninger som brukes som standard i JMs prosjekter. Det er snakk om gjentakende detaljer som vi gjen-bruker i mange prosjekter, og på den måten kan vi jobbe for å få en så rasjonell boligbygging som mulig. Alle badene er plassbygget, men også her har JM flere standardbad som vi kan benytte i prosjektene, forteller Prestmo.

Flerstemt uttrykk

Til tross for at JM har nytt godt av standardiserte løsninger og gjentakelseseffekt på Entreen, er de fem byggetrinnene også særegne prosjekter tegnet av tre forskjellige arkitekter.

Første byggetrinn er tegnet av Halvorsen & Reine, andre, tredje og fjerde byggetrinn er tegnet av Derlick arkitekter, og femte byggetrinn er tegnet av Stav arkitekter.

– Det har satt forskjellig preg på prosjektet, og kanskje mest når det kommer til fasadeuttrykket. Jeg synes det er positivt at vi har fått til variasjon i uttrykket både utvendig og innvendig, sier Prestmo.

Alle blokkene er kledd med teglstein, men det er forskjellig type stein som preger de forskjellige byggene. På enkelte veggflater og på veggene bak balkongene brukes også trepanel som ytterveggskledning.

Svanemerket

Alle byggene skal levere på en 25 prosents reduksjon i energibruk til oppvarming sammenlignet med teknisk forskrift, noe som er standard i JM Norges prosjekter. Det femte og siste byggetrinnet i Entreen er også sertifisert med Svanemerket.

– Det legger klare føringer på hvilke byggevarer som er brukt i prosjektet, men vi har fått god hjelp fra våre interne eksperter i JM, samt fra Svanemerket. Det har vært essensielt å få med seg underentreprenørene og leverandørene, noe vi har lykkes med uten å behøve å forsterke prosjektorganisasjonen, og godkjenningen gikk helt fint, forteller prosjektsjefen.

Femte byggetrinn har også flere fellestilbud, som sykkelbod med parkering og vask på bakkeplan og treningsfasiliteter med stativer og mykt sportsgulv på takterrassen i det ene bygget som inngår i byggetrinnet.

Femte byggetrinn inkluderer også en miljøgate mellom dette byggetrinnet og de foregående som er levert på bestilling fra Lørenskog kommune.

Prosjektet har en sorteringsgrad på over 90 prosent, og Prestmo forteller at de har en avfallsproduksjon på cirka 20 kilo bruttoavfall per kvadratmeter.

– Og vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss og på nye returordninger, legger han til.

Utfordrende tid

Over fem år og fem byggetrinn har prosjektet hatt en fallulykke som regnes som alvorlig, men prosjektsjefen forteller at det har gått bra med arbeideren som falt.

– Vi hadde svært god riggplass i de første byggetrinnene, men det har blitt trangere etter hvert som tomten ble bygget ut. I siste byggetrinn måtte vi også flytte brakkeriggen og leie et industrilokale. Det fungerte bra, og vi fikk gjort gode pandemitiltak i de lokalene, forteller Prestmo.

I og med at JM har hatt produksjon på Entreen over fem år, har prosjektorganisasjonen nytt god effekt av en erfaren og stabil administrasjon.

– Det har vi hatt stor effekt av, selv om det naturlig nok er både fordeler og ulemper av å ha et prosjekt som går over lang tid. Det kan for eksempel være utfordrende å holde fremdriften helt fra tidlig i prosjektet, men det har vi fått til bra. Kostnadsbildet har også utviklet seg veldig, men vi har håndtert det på en god måte, sier Prestmo.

Powered by Labrador CMS