Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Klæbu i Trondheim kommune
Prosjekttype: Fylkesvei 704 Tanem –
Tulluan
Lengde: 4,5 kilometer
Byggherre: Trøndelag fylkeskommune, på
vegne av Miljø-pakken
Hovedentreprenør: Søbstad
Kostnadsramme: 595 millioner kroner inkl.
mva. i 2021-kroner
Hovedentreprise: 358 millioner kroner
ekskl. mva.
Rådgivere: Prosjekteringsledelse,
ansvarlig søker, prosjektering vei, VA, skilt: Vianova l Konstruksjoner:
Aas-Jacobsen l Elektro, SRO, automasjon: Norconsult l Geoteknikk
og geologi: Sweco l Landskapsarkitekt: Selberg Arkitekter l
Tilstandsvurderinger bygg: Rambøll l Støy: Brekke & Strand l
Teknisk byggeleder vei og VA: OPAK l Teknisk byggeledelse konstruksjon, SHA-koordinator utførende: HRP
Underentreprenører og leverandører:
Aurstad Tunnel l AG Tunnel l Aventi l NordWest Keller l
Sirdal Vegbetong l Peab Asfalt l Ramlo Sandtak l Unicon l Leca l Loe
Rørprodukter l Brødrene Dahl l Heimdal Granitt og Betong l
Høgmo Fjell-sprenging l Celsa Steel Service l Vik Ørsta
Dessuten vil folk som skal stå på ski i
Vassfjellet vinterpark få en raskere og tryggere vei. Bilistene vil spare
mellom to og tre minutter på å ta den 4,5 kilometer lange strekningen.
Ifølge byggeleder Aleksander Kamperud i
Trøndelag fylkeskommune ble veiprosjektet plassert under Miljøpakkens
portefølje da kommunene Klæbu og Trondheim slo seg sammen i 2020. Miljøpakken
tar regningen.
Kamperud understreker at hovedmålet for
prosjektet er bedre trafikksikkerhet og miljø. Den nye strekningen er med på å
flytte tungbiltrafikken vekk fra boligområdene og ved skole og barnehage. Det
går en jevn strøm av lastebiler fra blant annet bedriften Forset Grus i Klæbu,
som frem til nå har måttet trafikkere boligstrøk.
Mer næring i Klæbu
Ved Tulluan pågår en storstilt utbygging
av ny næringsvirksomhet, som også vil føre til mye biltrafikk. Vassfjellet
vinterpark har planer om å utvide virksomheten til å bli et helårsanlegg, og
som kommer til å øke trafikken.
Det er de senere år gjort flere
utbedringer på fylkesvei 704. Veien går mellom Heimdal og Brøttem i Trondheim.
Den tar av fra E6 ved Kvenild i Heimdal og går sørøstover til Brøttem.
Etter at regionsreformen trådte i kraft
fra 2010 endret veien status fra riksvei til fylkesvei. I desember 2018 åpnet
en ny trasé mellom Røddekrysset og Tanem. I likhet med strekningen mellom Tanem
og Tulluan er Søbstad AS hovedentreprenør.
I nord begynner den nye traseen med en ny
arm i rundkjøringen på Tanem. Veien går raskt inn i en 963 meter lang tunnel
under Litjmyrberget, kalt Tanemstunnelen. Veien går deretter langs Vassfjellet
sørover på vestsiden av grustakene.
Gang- og sykkelvei
Den krysser i ei bru over Tullbekken –
Tullbekkbrua - ved Bromstadtrøa og går forbi det nye næringsområdet på
Tullusmyra. En ny vei er bygget like sør for Kloppstykket og knyttes til
Vassfjellveien i en rundkjøring og Brøttemsveien i et T-kryss. Veianlegget
avsluttes om lag 300 meter sør for T-krysset, som kobler ny vei til
Brøttemsveien.
I forbindelse med stabilisering av terreng
er det ifølge Kamperud brukt motfylling/avlastningsteknikk. Videre er dette et
modellbasert prosjekt med høy bruk av digitale verktøy i oppfølgingen i
byggefasen.
3.500 kjøretøy i døgnet
Kostnadsrammen er på 595 millioner kroner
inkludert merverdiavgift, mens hovedentreprisen er på 358 millioner kroner
eksklusive merverdiavgift.
Prosjektleder Kristian Søbstad i Søbstad
AS forteller at i prosjektet inngår også en 30 meter lang gang- og sykkelvei og
250 meter lang støyskjerming. Gjennomsnittlig trafikkmengde på Brøttemsveien
(fylkesvei 704) gjennom Tanem er på om lag 3.500 kjøretøy i døgnet. 16 prosent
av trafikken er tungtransport.
På Brøttemsveien lenger sør mot Tulluan
avtar trafikkmengden til rundt 1.500 kjøretøy i døgnet. Det meste av
gjennomgangstrafikk, nærings- og massetransport vil bli overført fra
Brøttemsveien til den nye veien. Den får 80 km/t som fartsgrense, bortsett fra
50-sone i nordenden.
Vel to års byggetid
Anleggsstart var i mai/juni 2022, og veien
sto ferdig i september 2024. Prosjektet er en del av en helhetlig utbygging av
fylkesvei 704 fra Sandmoen til Tulluan i Klæbu, der altså strekningen fra
Røddekrysset til Tanem sto ferdig i desember 2018.
Strekningen Tanem - Tulluan er ennå ikke
åpnet. Man venter på endelig godkjenning fra Vegdirektoratet. For veieier
Trøndelag fylkeskommune tok det litt lengre tid med papirarbeidet enn
forventet, og folkene på Vegtrafikksentralen skal ha fire ukers opplæringstid
på systemene i tunnelen. Men målet er at veien kan åpne for trafikk i løpet av
2024.
Dagens trasé blir kommunal. Om det i den
forbindelse kommer restriksjoner i form av lavere hastighet og fartshumper blir
opp til Trondheim kommune å avgjøre.
To tekniske bygg
På hver side av Tanemstunnelen er det ført
opp et teknisk bygg, som inneholder blant annet høyspent, radiosamband,
DAB-radio og styringssystemer av tunnelen. De to byggene betjener halve
tunnelløpet hver.
I forrige entreprise Rødde - Tanem ble
rundkjøringen ved innløpet til Tanemstunnelen på nordsiden bygget. Nå har
Søbstad bygget en rundkjøring ved Tulluan-krysset. Fra Tulluan er det 2,6
kilometer til Vassfjellet. Begge rundkjøringene er pent utformet med
beplantninger. Rundkjøringene er dimensjonert for modulvogntog i henhold til
gjeldende håndbøker.
For at ikke bilister skal fristes til å
kjøre nyveien før offisiell åpning er det satt opp stengsler. I og med at det
pågår opplæring av systemene i Tanemstunnlen fikk heller ikke Byggeindustrien
kjøre gjennom tunnelen.
Levert til rett tid
Prosjektleder Kristian Søbstad mener
Søbstad AS har levert et flott anlegg, der de har utnyttet alle bedriftens
interne fagfelt og levert prosjektet til riktig tid. Han legger til at som
hovedentreprenør inngikk også alle arbeider i tunnelen.
– Størsteparten av veien er bygget i
jomfruelig terreng, men i begge ender er veien koblet sammen med eksisterende
vei, og der er det bygget midlertidige veier i anleggsfasen for å ivareta
trafikantene, sier Søbstad.
Hovedtyngden av prosjektet besto av
masseflytting og sprenging i dagen, veibygging, tunnelarbeider, inkludert
tekniske anlegg og betongkonstruksjoner.
Ifølge Søbstad var en viktig del av
prosjektet å flytte minst mulig masse. Derfor ble det planlagt godt når det
gjaldt logistikk rundt flytting av massen. Fjellmasser fra linjen i dagen ble
sprengt, knust på plassen og brukt i byggingen av veien.
Bygget to bruer
– Vi har bygget flere
betongkonstruksjoner, som Tullbekkbrua med en lengde på 92 meter, Forsetbrua er
43 meter lang, to tunnelporter hver på 32 meter, to tekniske bygg, støttemur på
85 meter og høyde på 1,0 til 5,5 meter.
Søbstad forteller videre at det var delvis
utfordrende grunnforhold, og det ble gjort tiltak med peling for brufundament
og avlastning av terrengvekt for å bedre stabiliteten. De hadde tett dialog med
geotekniker i prosjektet.
– Gjennom prosjektet har vi hatt med oss
ulike underentreprenører, som har utført blant annet tunneldriving, vann- og
frostsikring i tunnel, elektroarbeider, peling og sprengningsarbeider i dagen.
Han legger til at det er lagt veidrens og
etablert avløpsledninger for sluk. Det er anlagt kulverter for bekkeløp under
veien. På nordsiden av tunnelen er det etablert fordrøyningsbasseng, vann-,
avløps- og overvannsledninger.