Zitty
Zitty
Sted: Drammen
Prosjektkostnad inkl mva: 100 millioner kroner
Prosjekttype: Boligblokker med 75 leiligheter
BRAS: 4.375 kvm
Byggherre: Peab Boligutvikling
Arkitekt: Finn Kleiva Sivilarkitekt
Prosjektledelse boliger: Moelven ByggModul
Rådgivere: RIE: Moelven Elektro - RI VVS: ORAS - RIB: Siv. Ing. Stener Sørensen - RIBR: NEAS Brannconsult - Anleggsleder garasjeanlegg: Willy Smedberg - Anleggsledelse boliger: Moelven ByggModul
Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid: Lier Maskin - Montasje: STILBYGG Jacob Gran - Elektro: Moelven Elektro - Rørlegger: ORAS Buskerud - Taktekking: Protan Tak - Ventilasjon: Gunnar Jensen - Blikkenslager: Eiker Blikk DA og Tofte Blikk - Stillas: Bautas - Svalganger/balkonger i massivtre: Moelven MassivTre - Utomhusgartner: Kåre Mortensen - Ventilasjon næringsdel: Trømborg Ventilasjonspartnere - Hulldekker: Spenncon - Innv. vegger: Con-Form - Maler og flis: Nordin Maling og Tapetsering - Vinduer: NorDan - Kjøkken/bad/garderobe: Sigdal Kjøkken - Rekkverk: Huseby Glass
Modulbyggeriet i tre dekker et helt kvartal midt i Drammen. Gjennom dette pilotprosjektet er Peab blant de store boligutviklerne som har tatt i bruk moduler fra Moelven.
Peabs egenutviklede boligprosjekt ligger helt sentralt på Strømsøsiden, med kort vei til offentlig kommunikasjon og med hele byens spekter av servicetilbud umiddelbart i nærheten. Zitty skiller seg ut ved å være et byggeri bestående av moduler i tre. Det skal ha sine klare fordeler for bygg på inntil fire etasjer.
Dårlige grunnforhold
De gamle byggene som sto på tomta viste seg ved riving å være bygget på flåter, noe som skyldes siltgrunnen som finnes langs Drammenselva. Ved oppføring av tunge konstruksjoner ville peling være nødvendig. Tomta er nå stripefundamentert, som holdt for Peabs planer om å bygge et rent modulbygg i tre. Vekten av dette er selvfølgelig vesentlig lettere enn for en konstruksjon i betong og stål. Garasjeanlegget er en betongkonstruksjon, også dekket over dette. Alt herfra og opp består av moduler fra Moelven ByggModul.
Modulfrelst arkitekt
- Det er ikke lett å utvikle et modulbyggeri som skal plasseres oppå et garasjeanlegg med bestemte krav til bredder og lengder. Modulene er jo ferdige bokser, med største bredde 4 meter på grunn av transporten. Innenfor disse fire meterne skal man løse gode boligplaner. Modulene har ferdige tekniske sjakter når de stables oppå hverandre, og man må ha tilkomst til disse for en rask og effektiv sammenkobling, sier arkitekt Finn Kleiva som har jobbet med moduler også tidligere. Han regner seg som modulfrelst og ble kontaktet av Peab og spurt om han kunne tenke seg å være med på et modulbygg i Drammen. Han lot ikke sjansen gå fra seg.
Peab har stått for og koordinert alle delentrepriser til og med betongdekket over garasjeanlegget. Moelven ByggModul har stått for prosjektering og utførelse av leilighetene, med unntak av rekkverkene.
Logistikk og koordinering
Zitty består av fem blokker som danner et gårdsrom. Bortsett fra en blokk på tre etasjer har de andre blokkene fire etasjer over garasjeanlegget. Det er totalt 75 leiligheter, alle med balkonger. I tillegg til garasjeanlegget i første etasje er det også satt av et mindre areal til næring. Men kvartalsutbygging med moduler i byer er også en eksamen i logistikk og koordinering. - Fra Moelven kom det hver natt en spesialtransport med åtte trailere eskortert av politi med fulle blålys. Det var problemer med plassen, trailerne måtte stå parkert på tomta til heisingen av modulene begynte i grålysningen. Bilene returnerte etter hvert som de ble tømt, og ble lastet med nye moduler for montering neste dag, forteller prosjektleder hos Peab Kurt Erik Restad.
Monteringen gikk fort. Hver transport besto av en etasje, som ble montert på en dag. En blokk ble altså satt opp på mindre enn en uke. Enkelte ganger klarte ikke stillasjemontørene som skulle bygge etter og sikre å bygge fort nok.
- Norge har en historisk trehusproduksjon, men norske boligprodusenter har vært litt tilbakeholdne til bygging av moduler i tre. Det er fremtidens byggeri. Håndverkeren er på vei ut, både pga arbeidskraft og at det er en slitsom jobb. Han eller hun vil erstattes av roboter som i bilindustri. På byggeplassen overtar montørene, sier arkitekt Kleiva, som har fått enda mer sans for modulbyggeri.
Unngår fukt
Moelven har levert moduler til flere boligprosjekter tidligere, blant de større boligutviklere finner vi Veidekke, Skanska, Sandum og OBOS. I Zittyprosjektet har flere av konsernets bedrifter vært delaktige. Søyler og bjelker er levert av Moelven Limtre, mens dekket på balkonger og svalganger er en leveranse fra Moelven MassivTre.
- Vårt inntrykk er at vi selger på kvalitet. I byggenæringen har fuktproblemer vært et tema i flere sammenhenger, mens vi leverer tørre, rene og solide bygg. Modulene er jo fullstendig tette når de kjøres ut fra fabrikken, forteller adm. dir. Hans Erik Stadshaug i Moelven Bygg.
Argumentene fra tilhengere og produsenter av moduler er mange. For det første at man unngår fuktskader på byggeplassen. Forsinkelser på grunn av dårlig vær vil bli minimert, og avfallsproblematikken reduseres ved at produksjonen foregår i kontrollerte former i en fabrikk.
- Dette er et pilotprosjekt for oss, det første Peab bygger med moduler. Det har gitt oss god og nyttig erfaring, sier Restad.
Tekst og foto: Trond Joelson