Scandic St. Olavs plass
Prosjekttype: Møte- og konferansesenter + kontor (rehabilitering og ombygging)
Sted: Oslo
BRA: 2800 kvm BTA
Byggherre: St Olavs plass 1 AS
Totalentreprenør: Asker Entreprenør
Kontraktsum: 53 millioner kroner eks. mva (to entrepriser)
Arkitekter: Enerhaugen Arkitektkontor (byggherre), Krook og Tjäder (Scandic), Heggelund og Koxvold (tidligfase)
Rådgivere: RIB: Ingeniørene Seim & Hultgreen l RIBR: Øyvind Stokke l RIAku: Brekke og Strand l RIV rør: Engenius l RIV vent: SDV Klima l RIE: Moe Rådgivende Ingeniører l RIByFy: Hjellnes Consult
Underentreprenører og leverandører: Rør: Christiania Rørleggerbedrift l Ventilasjon: SDV Klima l Elektriker: Elektro-Term l Stålkonstruksjoner: Åkrene Mek Verksted l Riving: Øst-Riv l Sparkel og støp: Gauksås l Gulvbelegg: Oslo Tapet og Gulvbelegg l Tømrer- og snekkerarbeider: Trettsveen Bygg l Rekkverk og gelender: Rekkverkseksperten l Himlinger og modulvegger: Modulvegger l Innleid mannskap: Stolt AS l Dører: SSC og Skallevold l Lås og beslag: Kaba og Entry systems l Beslags-
arbeider: Eivind Haukjem Blikkenslagerverksted l Malerarbeider: Bygg og Mal l Lyd- og lysanlegg: Bright Norway og Lyskomponenter l Brannisolering og tetting: Firesafe l Gulv og vegger på kjøkken: Acrylion l Innredning kjøkken: Metos l Foldevegger: Saxi l Stillas: Brenden & Co
Scandic-hotellet, som inntil nylig het Scandic Edderkoppen, har gjennomgått en total oppussing og byttet navn til Scandic St. Olavs plass. Hotellet med sine 241 rom var ferdig oppusset før sommeren av SBA Entreprenør. I høst har også en ny konferanseavdeling inkludert Edderkoppen Scene og tilhørende fasiliteter med kjøkken, toaletter, garderobe, saler og møterom på 2500 kvadratmeter, samt et nytt kontorbygg på 300 kvadratmeter blitt ferdigstilt, i regi av Asker Entreprenør. Byggherre er St. Olavs plass 1 AS, som eies av Seff Holding. Scandic Hotels som leietaker har lagt klare føringer for interiør, lyd og lys.
Hotellet er nå Scandics største og mest moderne kurs- og konferansehotell i Oslo sentrum, med 15 møterom og stor konferansescene. Kapasiteten er utvidet fra 614 til 800 personer, og Edderkoppen Scene alene har 345 plasser. Byggearbeidene startet i januar 2015. Hotell- og konferansedelen hadde offisiell åpning mai 2016, mens kontorpåbygget er ferdigstilt ved inngangen til desember. Prosjektet har vært utført i to entrepriser.
– Vi overtok da innvendige lokaler var delvis revet av den forrige entreprenøren. Øst-Riv rev og demonterte resterende betong- og stålkonstruksjoner, forteller prosjektleder Lars Thomassen i Asker Entreprenør.
Utfordrende prosjekt
Prosjektet har involvert en total ombygging av den gamle teatersalen som tidligere hadde 13 meters takhøyde. Denne ble oppdelt i tre etasjer med nye etasjeskiller i stålkonstruksjon, noe som har resultert i en litt mindre sal med nye konferanselokaler, kjøkken og møterom over. Kjelleren er ombygget til møtelokaler og diverse tilleggsfunksjoner. I tillegg til interne endringer er bygget utvidet med to etasjer med nye kontorlokaler i 6. og 7. etasje, hvor Seff Holding selv skal holde hus.
Thomassen forteller at det var spesielt utfordrende å få inn de 14,5 meter lange gitterdragerne som skulle dele av hele teatersalen. – Vi måtte frakte alt av stålkonstruksjoner med spesialheisekraner, beltevogner og traller for å få det inn via bakgården. Det var trangt og litt av en jobb, både med tanke på HMS og logistikk, sier han.
Da kontordelen skulle bygges, måtte man ta i bruk en stor mobilkran som sto ute i gaten og løftet over hele hotellet. Prosjektlederen forteller at hotellet har vært i full drift under hele byggeperioden, noe som også har gitt visse utfordringer.
– Det har tidvis vært krevende, spesielt da Øst-Riv fjernet de innvendige balkongene i teatersalen. Det var 25 cm tjukk betong som skulle pigges vekk, og det var en omfattende jobb med mye støy. Det pågikk i to-tre måneder, og det er ikke til å legge skjul på at det var en del klaging fra hotellet i den perioden, sier han.
Varme og ventilasjon
Eksisterende ventilasjonsanlegg i konferansedelen er rehabilitert og utvidet, mens kontordelen har fått helt nytt anlegg. Oppvarming skjer via fjernvarmeanlegg. Sprinkleranlegg har blitt utvidet, og det er nytt opplegg for vann og avløp. På grunn av at kjøkkenet ble mer omfattende enn først planlagt, ble det også en del tilleggsarbeider på rør på grunn av vann og avløp, opplyser Thomassen.
– Det har også vært mye tilleggsarbeider på interiørsiden med et tyvetalls ulike farger, tapeter og flis, samt på elektro og belysning. Her ble det mye ekstra på grunn av spesialbelysning. På denne delen har Scandic selv vært byggherre. Interiørkontrakten alene er på 12 millioner kroner, opplyser han.
Det er lagt mye penger i lys- og lydanlegg, både til Edderkoppen Scene og til konferansesaler og møterom, noe som gjenspeiler den store satsningen mot konferansemarkedet.
Kurs- og konferansemaskin
Byggherre Seff Holding eier hele objektet Scandic St. Olavs plass og har hatt et langvarig samarbeid med Scandic Hotels. Allerede i 1999 skrev partene kontrakt, og hotelldriften kom i gang fra 2000.
– Etter 15 år har vi reforhandlet kontrakten, og hotellets foroverlente ledelse har sett muligheten for å drive teater i hotelldrift, samt kurs- og konferanse. Som byggherre er vi superfornøyd med det endelige resultatet. Vi har satt alle kluter til for å bygge en kurs- og konferansemaskin, og det synes vi at vi har vi fått til. Samarbeidet mellom oss som byggherre, Scandic, entreprenør og arkitekter har vært veldig bra, og vi mener vi har fått til et helhetlig og godt produkt, sier daglig leder Thomas Strøm i Seff Holding.
Og legger til: – For å lykkes med et slikt prosjekt er vi avhengige av at alle parter er enige om å gjennomføre. Her har det vært god prosjektledelse og gode fremdriftsplaner. Vi er klare for 15 nye år med hotell, teater og konferanse, sier en fornøyd byggherre.
Flere arkitekter
Det har vært flere arkitekter inne i prosjektet. Enerhaugen Arkitektkontor har vært ansvarlige for detaljprosjektering og oppfølging under utførelsen, mens det svenske arkitektkontoret Krook og Tjäder, som er en fast samarbeidspartner for Scandic Hotels, har hatt ansvar for utforming av interiør og overflater. Arkitektkontoret Heggelund og Koxvold har også vært involvert i prosjektet i tidligere fase.
– Utfordringene i prosjektet har vært å imøtekomme tekniske krav til publikumsbygg i et svært komplisert ombyggingsprosjekt. Scandic Hotels har med egen arkitekt og interiørarkitekt vært premissgivere for den arkitektoniske utformingen, og vår rolle som arkitekt og ansvarlig søker har vært av mer teknisk og samordnende karakter, sier sivilarkitekt Lars Gammelager i Enerhaugen Arkitektkontor.
Han forteller at Enerhaugen Arkitektkontor har hatt en sentral rolle i en tverrfaglig prosjekteringsprosess og hatt ansvar for å sikre at gjeldende tekniske krav er overholdt og at prosjektet fremstår som en helhet.