Prosjektleder Lars Seljebø hos Angvik Grytnes Entreprenør foran terminalbygget.

Terminal Veøy

– Vi startet de første betongarbeidene i januar i år og 1. september var det innflytting, så byggetiden har vært kort, forteller Lars Seljebø som har vært prosjektleder for entreprenøren Angvik Grytnes på det nye terminalanlegget til Veøy i Årødalen i Molde.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Fakta

Sted: Molde

Prosjekttype: Godsterminal med servicebygg

Byggherre: Veøy Holding

Areal: Terminal 1.350 kvadratmeter, servicebygg 300 kvadratmeter, carport 1.300 kvadratmeter

Totalentreprenør: Angvik Grytnes Entreprenør

Prosjektkostnad: Cirka 50 millioner kroner

Arkitekt: Angvik Prosjektering

Rådgivere: RIB: Norconsult l RIBr: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Hjelset Anlegg l Sandwich, taktekking og beslag: Kalstad Montering l Elektro og ventilasjon: Bratseth l Lås og adgangskontroll: Mifo l Systemvegger og himling: Moelven Modus l Fendring: Ferro l Alu glass og dører: Ove Straumsheim l Kulde og frys: Varme og Kulde l Rørlegger: Rørlegger1 Molde l Porter og ramper: Hörmann l Trapper og rekkverk: Midthaug l Hulldekker og betongelementer: Elementpartner l Bærende stålkonstruksjoner: DS Nor l Vaskeanlegg og trykkluftanlegg: Hydroscand l Drivstoffanlegg: YX l Heis: Heisplan

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Veøy AS er et av landets største privateide transportselskaper med 550 ansatte og kontorer elleve steder i Norge. Hovedkontoret er på Åndalsnes og selskapet har en stor virksomhet i Molde og Romsdalsregionen der de blant annet har kjøpt opp flere mindre lokale transportselskaper den siste tiden.

Effektivt anlegg

– Terminalen vi nå har bygd skal være et effektivt handling-anlegg. Målet er at terminalen skal være tom for gods tidlig på dag og varene rullere hurtig. Vi har faste ruter til Oslo, sørover Vestlandet og til Trondheim og et stort distribusjonsnett i Romsdal-regionen og på Nordmøre. På terminalen lastes varene om fra langrutene og til de lokale distribusjonsrutene, forklarer avdelingsleder Olav Erik Witzøe i Veøy.

Det nye terminalanlegget består foreløpig av to bygg mens et tredje påbegynnes i disse dager. Hovedbygget med en total bruksflate på 1.350 kvadratmeter inneholder terminalanlegg i første etasje og kontorer og sjåførfasiliteter i andre etasje. Rundt en tredel av første etasje og halvparten av andre etasje er utleid til kraftlinjeentreprenøren On Linje AS.

24 kontorplasser

Terminalbygget har totalt ti porter for inn- og utgående gods, sju av disse får løfteramper. Det er også en lagerdel med kjøl-, frys- og temperert sone.

I andre etasje er det totalt 24 kontorplasser fordelt på byggeier og leietaker. Her er også tre hvile- og overnattingsrom for sjåfører med bad, dusj, kjøkken og oppholdsrom. Denne delen av lokalene er selvbetjente med adgangskontroll slik det også er på resten av bygget. Totalt har Veøy Molde 50 medarbeidere med sjåfører og kontoransatte som er knyttet til det nye anlegget.

En separat servicehall inneholder drivstoffanlegg, vaskeanlegg, et lite lager for utstyr til bilene og muligheter for enklere vedlikehold. Også dette bygget er selvbetjent av sjåfører og andre ansatte.

Etter at disse to byggene er kommet opp er det også bestemt å utvide terminalanlegget med en 109 meter lang carport. Dette bygget skal i utgangspunktet ikke være parkering for biler, men en plass å lagre utstyr som containere og flak. En del av bygget blir også utleid. Tomtearbeidene til carporten er i full gang og selve byggingen starter om kort tid.

Plass til mer

– Hele tomten her er på 16 mål og det er god plass til flere bygg, eventuelt for utleie. Infrastrukturen er allerede forberedt på dette, forteller prosjektleder Lars Seljebø hos totalentreprenøren Angvik Grytnes Entreprenør, et selskap som fikk sin nåværende form etter en fusjon mellom Angvik Byggkompani og Grytnes Entreprenør i 2020.

Han legger til at det var omfattende grunnarbeider som måtte til før selve byggingen startet. Området inneholder stort sett myr der fire-fem meter dyp myrjord måtte fjernes før det ble fylt opp med sju-åtte meter med ny masse.

– Et terminalbygg som dette er vanligvis forholdsvis enkle bygg og her det stålbygg med en sandwich-konstruksjon. Men bygget inneholder flere tekniske installasjoner og er godt isolert for å tilpasse dagens krav. Ventilasjonen er godt dimensjonert, det er varmegjenvinning fra fryseanlegget og gulvvarme i servicebygget fra en luft/vann varmepumpe, forklarer Seljebø.

Også drivstoffanlegget som er satt opp i tilknytning til servicebygget har spesielle tekniske krav og alle byggene er sikret gjennom adgangskontroll på alle innganger.

Tett og god dialog

– Det som har vært viktig for huseieren er vareflyten og få et mest mulig effektivt bygg til formålet. Vi har hatt en tett og god dialog med byggherren underveis, noe som har gitt et godt sluttresultat. Veøy har vært en aktiv byggherre som vi har funnet gode løsninger sammen med slik at dette har blitt et praktisk og godt anlegg, sier Lars Seljebø i Angvik Grytnes Entreprenør.

Selv om bygget er enkelt i utformingen peker han på noen detaljer som skal gi god trivsel for de ansatte. Blant annet er fargene på overflatene i kontordelen tilpasset Veøy sine logofarger, og modulglassvegger fra Moelven gir et lyst og lett miljø for de som har sine arbeidsplasser i kontorene.

Powered by Labrador CMS