Lysaker Nova

Lysaker Nova

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Lysaker Nova

Lysaker Nova
Sted: Lysaker
Prosjekttype: Kontorbygg
BRA: 7.500 kvm
Byggherre: NCC Property Development
Totalentreprenør: NCC Construction
Kontraktsum eks mva: 94 millioner kroner
Arkitekt: ProArk AS
Rådgivere: RIB: Bygg-Tek E18 - RIBR: Norconsult - RIG og rådgiver miljø: Multiconsult - RIE: ECT - RIV: Mek-Consult - Rådgiver utomhus: Sweco
Underentreprenører og leverandører: Lift og maskiner: Pilot Utleie - Stillas: Christiania Stillas - Vanntetting: Ing. B. Habberstad - Gysing/fjellsikring: Ge-Con - Forskaling: Doka Norge - Gravearbeider: Kongsberg Entreprenør - Sprenging: Norsk Fjellsprenging - Pele- og spuntarbeider: Seierstad Pelemaskiner - Prefab betongelementer: Spenncon - Stålarbeider: Skar Industriservice - Stålkonstruksjoner: Torstein Øiseth Montasje - Brannisolering/branntetting: Thermax - Rekkverk og utvend. rømningstrapp: Burmeister - Tekking: Protan Tak - Mur, puss, flisarbeid: Fjeldheim & Knudsen - Gulvstøp: Eurogulv - Tømrerarbeid: Noveta - Tømrerarbeid/ levering av materialer: Byggmakker Norløff - Parkett: ABS Parkettgruppen Norge - Glass-Fasader: AILE Grupa - Vinduer: NorDan - Listverk: Norgestre - Dør- og vindusmontasje: DB montasje - Dørleveranse: Daloc Norge - Glassdører: Oslo Glass & Vindu - Himling: Acusto - Montering av systemvegger: Sigmund Olsen Agentur - Blikkenslager: Blikkenslagermester Réne Hansen & Sønn - Gulvarbeider: Oslo Tapet & Gulvbelegg - Malerarbeid: ATG Håndverk - Støpeasfalt: NCC Roads - Kjerneboring: Mimax Asfalt & Betong - Rørlegger: Eriksen & Jensen - Elektro og Ventilasjon: YIT Building Systems - Avfallsbehandling: FFF Hage og Miljø

NCC Construction har bygget NEAS` nye hovedkontor, med unik profilering i bygg og lokalisering.

Det er nesten uvirkelig å tenke seg at den nå rolige blindveien Arnstein Arnebergs vei på Lysaker, en gang var sterkt trafikkbelastet. Akkurat der det nye kontorbygget Lysaker Nova nå står ferdig, krysset trafikken til Fornebu over E18 via den såkalte SAS-broen. Ved siden av bensinstasjonen som fantes der den gang lå også kontorbygget Alexandragården. Med sine karakteristiske røde teglfasader og forseggjorte betongdetaljer fra 1961 er Alexandragården stadig et landemerke for inn- og utfart av hovedstaden.

Mens selve Lysaker snart nærmer seg ferdig utbygget, rettes nå oppmerksomheten igjen mot det tidligere innfartsområdet til Snarøya. Lysaker Nova får snart selskap av flere byggeprosjekter, flere naboeiendommer er regulert til bolig- og næringsformål.

Åpen bok
Tomta ble i sin tid solgt fra eierne av Alexandragården, og var en gang regulert for hotellvirksomhet. Den ble imidlertid omregulert til næringseiendom. Eierne, NCC Property Development (PD), har brukt NCC Construction som entreprenør. Kontrakten er en totalentreprise med samarbeidsavtale, en åpen bokløsning med definert målpris. ProArk har vært arkitekter, etter at Dark Arkitekter tegnet utkastet.

En egen miljørapport lå til grunn for det første arbeidet på tomta. Før endelig undertegning, var det en egen kontrakt som lå til grunn for fjerning av sterkt forurenset masse på tomta. Bensinstasjonsdrift over flere tiår satte sitt preg på den omfattende saneringen av gamle drivstofftanker og av de forurensede massene. All kabling, spillvann og vannledninger ble lagt om, og tomta var friskmeldt og klar for bygging.

Bygget har hele tre parkeringsetasjer, og disse er kraget 1,2 meter lenger ut enn selve kontorbygget. En utfordring som måtte løses midlertidig var trang tomt og tilkomsten i hele byggeperioden for leietakere og biler til Alexandragården. Løsningen ble at det ble kraget ut stålplater, to meter utenfor spuntingen, som ble hengt opp på galger og sveiset fast i spunten. Resultatet ble en tilkomstvei for mindre biler og fotgjengere på stålplatene.

Høyt grunnvannstrykk
Byggegropen ble spuntet og sprengt og utgravet med sikte på oppstart av betongarbeider i oktober 2007. Grunnvannstrykket er høyt, opp til seks meter på vegg. Det er forankret med fjellbolter, med vanntett konstruksjon støpt med selvkomprimerende betong B35. Det er brukt Waparex tettesystem for støpeskjøter mellom veggene, og i overgang vegg/gulv på grunn. Vanntette granater til AZ stag er benyttet i hele veggens 10 meter høyde.

– Grunnarbeidene var tøffe. Det var en utfordring å bli ferdig innen råbygget skulle påbegynnes 1. februar. Men da betongarbeidene var unnagjorte, gikk råbyggfasen raskt. Alle dekkekonstruksjoner er hulldekkekonstruksjoner med stålsøyler og stål/ betongdragere i bæresystemet. Vi monterte alle dekker i fem etasjer pluss tre etasjer i kjeller på ni uker, forteller anleggsleder Ståle Ottestad i NCC Construction.

Alt betongarbeid er utført av NCC selv, som på det meste hadde 16 personer i arbeid på Lysaker Nova, i tillegg til en administrasjon på seks funksjonærer på det meste. Ting må ha fungert særdeles godt. Det er ikke registrert en eneste fraværsskade i byggeperioden.

Bygget har altså tre parkeringsplan for inntil 100 biler, med nedkjøring direkte fra blindveien. Byggets 7.000 kvm er fordelt på fem etasjer, der toppetasjen er inntrukket. Innredningen har en midtkjerne med stedbygde gipsvegger og betongkjerne rundt heis og trapperom. Øvrig innredning er en blanding mellom lukket og åpent landskap. Første etasje har resepsjon, kantinekjøkken og kantine, og felles møterom.

Eksponering
Yttervegger er klimavegger, med Curtain Wall fasade i øst. Halvparten av bygget er forblendet med Bratsberg Grafite, med farget mørtel i fugene. Den tunge fasaden vender mot E18 som går noen meter unna.

Plan 1 i vest har dobbel glassfasade, der det er lagt mye ressurser i tetting av klimaveggkonstruksjonene. Så er da også resultatet intet mindre enn imponerende. Inne kan Norges desidert mest trafikkerte vei ses, men ikke et sus fra ti tusenvis av biler i døgnet kan høres.

Med tanke på biltettheten langs E18 er det ikke mange tomter og næringsbygg som får anledning til å presentere seg selv og sine leietakere på samme måte som dette siste bygget på Lysaker. Lysaker Novas arkitektur og gjennomgående kvaliteter i materialvalg understreker en profil som ikke kan verdsettes nok i markedsføringssammenheng.

Innkjøp ute
Utformingen på glassfasadene har sandwichpaneler i bunn. NCCs kompetansesenter har sammen med produsent AILE Grupa i Latvia tilpasset glasskonstruksjonen, forteller Ottestad. NCC har med sitt innkjøpsapparat og sin erfaring på drift, gjort flere viktige innkjøp av varer internasjonalt til dette prosjektet.

– Vi får ofte annerledes produkter fra utenlandske produsenter, andre typer og annet utvalg, med bedre design og kvalitet enn vi er vant til. Noen av disse innkjøpene innbefatter ferdig montering, mens andre skal monteres av norske selskaper. Da er det viktig med riktig opplæring, påpeker Ottestad, som nevner glassfasader, kontorskillevegger og dører som eksempler på internasjonale innkjøp.

NCC Construction hadde nær sagt selvfølgelig nullfeil som mål.

– Ved overlevering var det kun registrert noen småfeil på malingsflekker og fuging. Allikevel ikke verst på et bygg på 7.000 kvm, sier Ottestad.

Klimatak
Det er etablert to ventilasjonsanlegg, ett i kjelleretasjen K1 og ett mindre i K2. Samtlige etasjer har YIT Klimatak, som er energibesparende, trekkfri og har tilnærmet lydløs ventilasjon/kjøling.

Med en stor fleksibilitet er det lett å tilpasse moduler innenfor hvert bygg, ved fjerning eller montering av innvendige vegger. Klimataket i himlingene har en blanding av buet og flat design, begge med en svært moderne og tiltalende form. YIT Klimatak er tilpasset Lysaker Novas energisparings- og automatiseringssystem, som blant annet også omfatter bevegelsessensorer for lys og automatisk senking av temperatur til forhåndsinnstilte verdier.

Videresolgt
Byggherre NCC Property Development har solgt Lysaker Nova til NEAS ASA, som solgte det videre til Pareto Eiendomsinvest Nordic AS, nå med sin egen oppjusterte leiekontrakt på 10 år som hovedaktivum. NEAS, som inntil nå har holdt til i Granfos Næringspark, flytter inn i byggets tredje og fjerde etasje med ca 200 ansatte. Andre leietakere vil også snart være på plass, mens noe av arealene ennå ikke er utleid.

For Ottestad og de andre i NCC Construction skal prosjektet avsluttes og avregnes mot byggherren.

– Vi har med vår samarbeidsavtale tatt det meste underveis. Det har vært lett å få til endringer, vi har jo hatt en dynamisk byggeprosess som har skapt gode løsninger og som vi har vært enige om. Min erfaring fra tidligere samarbeidsavtaler av denne typen er at man ikke blir varslingsorientert, men løsningsorientert, avslutter anleggsleder Ottestad.

Tekst og foto: Trond Joelson

Powered by Labrador CMS