Kuben Kjøpesenter

Kuben Kjøpesenter

Kuben Kjøpesenter

Kuben Kjøpesenter, Hønefoss
Sted: Hønefoss
Prosjekttype: Kjøpesenter
Kontraktssum eks mva: 260 millioner kroner
Bruttoareal: 43.300 kvm, 420 p-plasser
Byggherre: Sektor EiendomsUtvikling
Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør
Arkitekt: Moe og Løvseth Arkitekter
Konsulenter: RIB: Frydenlund og Høyer - RIE: ECT - RIBR: NEAS Brannconsult - RIG: Multiconsult - RIV: Bright Rådgivende VVS
Underentreprenører og leverandører: Rør: Varme og Sanitær - Spunt- ogpel: Kynningsrud Fundamentering - Stålkonstruksjoner: Næsset Mek. Verksted - Blikkenslager: Franke Onsrud - Byggevarer og trelast: Montér - Dekkestøp og sparkling: Hæhre Gulvstøp - Elektro: Siemens - Grunnarbeider: T. Engene - Gulvlegger: Støa Håndverk - Aluminium- og glassarbeider: Østlandske Fasadeteknikk - Betongleveranse: Holtet Pukk & Betong - Kjøkken: Sigdal - Lås og Beslag: Låsgruppen Ringerike - Maler: Henrikssons Måleri - Murearbeid: Mjøndalen Mur og Puss - Rivearbeid: Dokken - Ventilasjon: GK Drammen - Tak: Icopal Tak - Tømrer: RM Interbygg - Himlinger: Modulvegger - Badekabiner: Con-Form Oslo - Betongelementer: Spenncon - Rekkverk / stålarbeider: Kristensen Stål & Metallverksted - Rekkverk trapper: Miljøstål

Med et nytt senter ville Sektor Eiendomsutvikling tette handelslekkasjen fra Hønefoss. Eldre bebyggelse og et fredet fengsel truet lenge prosjektet.

– Vi fikk ordentlig juling i lokalpressa etter vårt første forslag om å utvide og bygge om Hønefoss Kjøpesenter. Det var rett og slett et forslag som ikke falt i smak. Vi klarte ikke å tilfredsstille verken kommunens innbyggere eller politikerne. En slik start ville vi jo selvfølgelig ikke ha, sier eiendomsdirektør i Sektor Eiendomsutvikling, Rolf-Harald Holand.

Motbør først
Etter hvert som varehusene dukket opp i Drammen og Sandvika opplevde regionen en handelslekkasje av dimensjoner. Hønefoss Kjøpesenter trengte sårt en oppgradering og større areal for å tiltrekke seg de interessante detaljvarebutikkene. Tomteoppkjøp av naboeiendommer og fremlagte planer om riving av de eldre bygningene i kvartalet møtte motbør, kommunen mente det ikke blitt tatt nok hensyn til omkringliggende bebyggelse. Det måtte tenkes nytt – med nye forslag. Moe og Løvseth Arkitekter ble engasjert.

– Å overbevise Riksantikvaren, svarer arkitekt Morten Løvseth kontant på spørsmålet om hva som var den største utfordringen i det nye kjøpesenteret på Hønefoss. Han hadde en vrien oppgave foran seg.

Løsningen ble å unngå et tradisjonelt, mastodont senter og heller forsøke å gli inn i miljøet. Den spesielle oppstykkingen av fasadene er nå tilpasset den stedlige bebyggelsen. Kuben Kjøpesenter består av en helt ny del, med det eksisterende senteret fullstendig modernisert. Sprang i fasader, ulik gesimshøyde og materialer og med flere fargevariasjoner, har gitt småhusrekker, ikke bare i hovedfasaden i Norderhovsgata, men i hele kvartalet rundt.

Forholdene krevde peling og spunting i byggegropa, ellers er bygget en tradisjonell konstruksjon, med bæresystem i prefabelementer og med klimavegger. Den eksisterende delen hadde åpent i hele byggeperioden. Til sammen består senteret nå av tre etasjer med forretninger, med to etasjer parkeringshus over.

Helt på toppen er det bygget 21 boliger, med uteplass eller balkonger og med en romslig felles takterrasse. Disse var umåtelig populære ved lanseringen og ble solgt unna i løpet av kort tid. Et nytt næringsbygg på 4.300 kvm er også reist i kvartalet, og deler av gatesystemet måtte bygges om for å forbedre oppkjøring til senteret.

Atkomsten er gjort mer tilgjengelig. Ny utvendig oppkjøringsrampe er etablert og eksisterende rampe er nå kun for nedkjøring.

Tillegg i kontraktene
– Utgangspunktet var at det skulle gjøres minimalt på den eldste delen av senteret, stort sett kun det tekniske anlegget. Men siste oppussingen var for 12 år siden, og det ble tidlig klart at også denne delen måtte få en ansiktsløfting, sier prosjektleder i totalentreprenør Veidekke, Birte Almeland. Resultatet er mer overflatebehandling, at søyler og konstruksjoner er malt opp og at det er lagt tett gipshimling som på nybygget. Det er foretatt flytsparkling og lagt Carreramarmor på gulvet i alle fellesområder. Samtidig med prefabmontasjen ble det heist inn 8 rullebånd.

– Vi tok ikke alt, men mesteparten i den eldre delen. Veien blir litt til mens vi går, og det ble tidlig klart at forskjellen på den nye og den eldre delen ville blitt for markant, sier Holand om oppgraderingen og tilleggskontraktene til Veidekke.

Det mest iøynefallende ved den nye og den gamle delen er nettopp at forskjellen ikke er lett å få øye på. Overgangene er umerkelige, og resultatene av et nytt teknisk anlegg med et forbedret ventilasjonssystem, er innfallet av dagslys i senteret, spesielt i andre etasje. Fjerning av ventilasjonskanalene åpnet opp for et eksisterende glasstak som hittil nærmest hadde vært skjult. Arkitektene Moe og Løvseth har bevisst valgt lys dekor, som sammen med mest mulig indirekte belysning skulle stå for mesteparten av belysningen. – Gløden skulle komme fra butikkene selv, sier arkitekt Løvseth.

I den forbindelse nevnes lysrenner i rullebånd og kunstneriske installasjoner i deler av fellesområdene. Disse er levert av Intravision, med design av Per Åge Lyså, og kan forhåndprogrammeres til å skifte farge etter årstiden.

Trepanel og patina
Skapelsen av husrekker, ved hjelp av illusjoner i form av fasadesprang, elementer og farger er som nevnt et stykke i tilpasningens kunst. Takene er i 45 graders vinkel, og består, som resten av beslagene, av saltvannsbestandig aluminium. En av egenskapene er at den blanke, nå muligens glorete overflaten etter en gitt tid vil anløpe og oksideringen vil tilføre bygget en mer tidsriktig patina. Ytterveggene har fått liggende trepanel. – Treverket gjør at bygget virker humant, mener arkitekt Løvseth. Det nye senteret består nå av hele 64 butikker, og har fått en atskillig varmere velkomst enn det forrige forslaget. Ut i fra de første dagenes besøkstall, tyder alt på at det handlende publikum setter pris på nyervervelsen på Hønefoss. Det skyldes også at de store, naturlige detaljvarebutikkene (HM og Clas Ohlsson) er på plass.

– Det er alltid utfordringer knyttet til publikumsåpne sentre, samtidig som vi produserer for fullt, sier Almeland. Til tross for en rekke tillegg i kontraktene ble alle tidsfrister holdt.

– Sektor har hatt mange prosjekter sammen med Veidekke og samarbeidet med dem er alltid hyggelig. Det skal være litt høylytt av og til, men vi finner alltid gode og rette løsninger i fellesskap, avslutter Holand.

Tekst og foto: Trond Joelson

Powered by Labrador CMS