Frydenbø Marina
Frydenbø Marina
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Frydenbø Marina
Frydenbø Marina
Sted: Bergen
Prosjekttype: Nybygg
Totalkostnad eks mva: 230 mill kroner
Bruttoareal: 12.000 kvm
Byggherre: Frydenbø Eiendom
Totalprosjektering / Prosjekt- og byggeledelse: Artec Prosjekt Team
Arkitekt og interiørarkitekt: Artec Prosjekt Team
Entreprenør (grunn, fundamentering, betong, stålarbeid og tekking): Stoltz Entreprenør
Rådgivere: RIB/RIBr: Artec Prosjekt Team - RIE: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Rivenes - Stålkjernepeling: FAS Fundamentering - Gulvstøp: BG Betonggulv - Stålkonstruksjoner: Heldal Mekaniske - Tømrer: Berland Bygg - Systemvegger og himlinger: Innomhus - Taktekking: Icopal Tak Vest - Glass- og aluminiumsarbeider: Bue Aluminium - Maler/gulvbelegg: J Jahren - Murer: Tor T. Pedersen - Blikkenslager: Sigurd Opheim - Rør i grunn: Bravida Norge - Rør i bygg: VVS-Bygg - Ventilasjon: FBT Ventilasjon - Elektro og tele: Profitek - Solavskjerming: Hunter Douglas Norge, avd. Haveland - Brannsikring: Firesafe - Heiser: HK Service
På vestsiden av Puddefjorden har Artec Prosjekt Team prosjektert og Frydenbø Eiendom ført opp et kontorbygg som strekker seg 35 meter ut i sjøen.
Frydenbø Marina ligger der det første prosjektet i et område som vil gjennomgå store endringer i de kommende tiårene. Gammel industri vil vike plass for bolig- og næringsprosjekter.
12.000 kvadratmeter
Bygget er på 12.000 kvadratmeter BRA og har en hovedfløy på sju etasjer og et mellombygg på to etasjer. Tiltakshaver er Frydenbø Eiendom AS.
Det er prosjektert av Artec Prosjekt Team AS og ført opp i delte entrepriser. Stoltz Entreprenør har hatt grunnarbeid, fundamentering, betongarbeid, stålarbeid og tekking. Totalkostnaden for bygget er på 230 millioner kroner eks mva. Stoltz sin entreprisekostnad har vært på 40 millioner kroner eks mva. Grunnarbeidene startet i juni 2006. Bygget stod ferdig i september i år. Tomten er på 3,6 mål. Det har vært nødvendig med peling. På land er det brukt stålkjernepeler, mens det i sjøen er brukt stålrørspeler fylt med betong. De ytterste pelene er 20 meter dype.
I tillegg går strekkstag ytterligere ti meter ned. På den del av tomten som er på land er det tatt opp 1.000 kubikkmeter forurensede masser som ble siktet på byggeplassen. Noe er lagt tilbake og noe er kjørt til deponi.
Skarp baug
Bygget har en avlang hovedkropp med skarp baug ut i sjøen og et lavt toetasjes tilbygg som ligger på tvers av hovedkroppen. Det har bærende konstruksjon i plasstøpt betong med hulldekker som etasjeskillere. Taket er flatt og papptekket. Fasadene består av glass og aluminium. Innvendig er det brukt fleksible kontorskillevegger. Det er også mye frilagt betong innvendig. Bygget inneholder kontorer og en utstillingshall. Det er ikke mulig å bygge mer på tomten.
Prosjektleder Arild Nedreås i Stoltz Entreprenør forteller at de største utfordringene i oppføringen av bygget lå i grunnarbeidene i sjøen. – Vi hadde mye dårlig vær høsten 2006, med pålandsvind og høy vannstand. Byggetiden var også knapp.
Vannbåren varme
Frydenbø Marina har vannbåren varme basert på varmepumpe mot sjøvann. Oppvarmingen skjer med gulvvarme i første etasje og med radiatorer høyere opp i bygget. Prosjektleder Rune Tangen i Artec Prosjekt Team sier at bygget er energiøkonomisk selv om det har store glassfasader. Solavskjerming skjer med soldempende glassruter. Bygget har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Det er fullsprinklet, har fiberbasert bredbånd, sentral driftskontroll og nødstrømsaggregat. Fra kontordelen er det utsikt over Puddefjorden og sentrumssiden. Kontorene ute på spissen av bygget har spektakulær utsikt. Det er parkering i kjelleren under hovedfløyen og mellom tverrbygget og Damsgårdsveien. I byggeperioden ble det praktisert rent bygg med støvsuging. Før innredning ble bygget tørket ut. Det var ingen fraværsskader i byggeperioden.
Totalprosjektering
Tangen forteller at Artec Prosjekt Team var både prosjekteringsleder, prosjektleder, byggeleder og arkitekt for dette prosjektet. – Vi hadde også ansvar for regulering og byggesak og administrasjon. Utfordringen for meg som prosjektleder i et prosjekt som dette er å ha kontroll over tid pris og kvalitet i alle faser av byggingen. Det er krevende å føre opp et bygg som er fundamentert 35 meter ute i sjøen. Vi skulle også ta hensyn til omliggende bebyggelse. Bygget ligger i et område der det vil skje mye fornying i de kommende tiårene. Vi har prøvd å skape et bygg for fremtiden, et bygg folk skal like å komme til og være i. Vi har hatt med oss mange gode hjelpere internt og eksternt. Vi har selv flyttet inn i bygget og har nå over 40 arkitekter og ingeniører her.
Tekst og foto: Ole Harald Dale