Tørrdokken Haakonsvern
Tørrdokken Haakonsvern
Sted: Bergen
Prosjekttype: Anlegg
Totalkostnad eks mva: 395 mill kroner
Volum: 225.000 m3
Byggherre: Forsvarsbygg Utvikling Vest
Arkitekt: Sweco
Rådgivere: RIB, RIV og RIE: Sweco
Hovedentreprenør byggfag: NCC Construction, Anlegg Vest
Teknisk entreprenør: YIT, ITT Flygt, Munch Cranes, TTS Ships Equitment, Mollan, Servi, Hamstad, Vestrheim, JO Water
Underentreprenører for NCC: Grunnarbeid: Valdres anlegg - Glidestøp: Interform - Fjellsikringsanker: Dywidag - Stålarbeider overbygning: Contiga - Stålarbeider innredning: Østerbø Stål og Florvåg mekaniske - Stålelement vegg og tak: Helgesen Tekniske Bygg - Taktekking: AS Takarbeider - Porter: Mock Doors og Crawford - Dører: Bue aluminium - Maler: Blekenberg - Murer: Murermester Thorsen - Betongleveranse: Unicon - Stålleveranse: Norsk stål
Tørrdokken på Haakonsvern i Bergen er utvidet slik at den nå rommer Sjøforsvarets nye fregatter.
Tørrdokken er nå 150 meter lang, 30 meter bred og 50 meter høy. I tillegg til fregattene, skal også de andre fartøyene til Sjøforsvaret bruke dokken.
395 millioner kroner
Utvidelsen og oppgradering av anlegget har kostet totalt 395 millioner kroner inkl mva. Tiltakshaver er Forsvarsbygg Utvikling Vest. Arbeidene er prosjektert av Sweco og utført i ti entrepriser. De to største entreprisene hadde NCC og YIT. NCC har utført de bygningsmessige arbeidene, mens YIT har hatt elektroteknikk og automasjon. Arbeidene startet i mars 2006 og ble fullført i oktober i år. Dokken ble offisielt åpnet av statsminister Jens Stoltenberg 21. oktober.
247.000 kubikkmeter faste masser
Det er tatt ut 247.000 kubikkmeter faste masser fra dokken, noe som tilsvarer 330.000 kubikkmeter sprengstein. Fjellet hadde blandet kvalitet, noe som nødvendiggjorde omfattende fjellsikring og gjorde anleggsarbeidet krevende. Massene er brukt til fyllinger på basen, noe som har skapt mer byggeland, og til ny gangvei mellom Haakonsvern og bydelssenteret Loddefjord.
Prosjektleder Jon Sigve Sundnes i NCC Construction, Anlegg Vest, og prosjektsjef Bjørn Tore Rognstad i Forsvarsbygg Utvikling Vest forteller at den største utfordringen ved utvidelsen av tørrdokken var de meget høye skjæringene. Det måtte sprenges ned det eksisterende dokktak (30 meter ned). Etter mye nedsprenging og arbeidene nærmet seg eksisterende dokkhvelving, ble det etablert en sjakt gjennom fjellet og ned i eksisterende dokk, utsprengte masser ble tippet/tømt gjennom sjakten og ned i eksisterende dokk. Massene ble liggende som en pute som tok i mot nye masser etter hvert som vi fjernet overhenget. Dokken ble fylt opp med masser helt opp til eksisterende hvelving. Da siste salve gikk, så falt hele dokkhvelvingen ned på oppfylt pute.
Massene som etter hvert ble liggende i dokken, ble brukt som plattform for arbeidet i dokken.
– Vi utvidet dokken og sikret fjellet vekselsvis til vi var nede på dørken i dokken. Fjellet er sikret med 100 fjellankre som er boret mellom 10 og 25 meter inn i fjellet og 9.000 vanlige fjellbolter for å sikre veggene. Ankrene ble satt inn med 15 graders stigning. Det er første gang det er gjort i Norge. Dørken ble så senket til minus 14 meter.
– Det var strenge krav til rystelser under sprengningsarbeidet. Det er montert utstyr som registrerer endringer i fjellets geometri. Dette styres via sd-anlegget. Kranskinnene kan justeres dersom det oppstår mindre endringer i fjellet. Kaiene inne i dokken er hevet en halv meter i påvente av stigende havnivå.
Utenfor dokken ble det etablert fangdam som holdt sjøen ute. Dette var en av de store suksessfaktorene som gjorde at dokken var tørr helt ned til minus 14 meter i hele byggeperioden. Fangdammen ble fjernet ved sprenging etter at dokkport var blitt montert.
Mange utfordringer
Sundnes og Rognstad sier at det var mange utfordringer i dette prosjektet. Både fjellkvaliteten, sprengningsarbeidet og sikringsarbeidet var utfordrende. Under pigging fant vi sprenglegemer fra byggingen av den forrige tørrdokken på 60 tallet. Ladningene måtte sikres før vi kunne arbeide videre. Siden dokken er 50 meter høy var vi svært nøye med at vi unngikk arbeid over/under.
NCC hadde ansvar for å samordne HMS-arbeidet mellom de ulike entreprenørene. Dette ble fulgt tett opp av Forsvarsbygg. Da aktiviteten var på topp hadde NCC 100 personer med på arbeidet med dokken.
– Jeg vil berømme samarbeidet med Forsvarsbygg og Forsvarets Logistikkorganisasjon som var veldig bra under prosjektet, både på HMS-siden og selve anleggsdriften, sier Sundnes
En annen utfordrende operasjon i dette prosjektet var etablering av ny dukport med glidestøpt omramming. Det er første gang i Norge at en så høy glidestøp har skjedd direkte mot fjell. Omrammingen er 40 meter høy og har et loddavvik på fire millimeter. Det var Interform som utførte glidestøpen.
Det er montert to traverskraver, seks hydrauliske sidestøtter (til sikring av skip), tre nockevinsjer, nytt ventilasjonsanlegg, nytt elektrisk anlegg, nødaggregat og pumper som tømmer dokken på kort tid. I fjellet bak dokken er det bygget et garderobeanlegg. Tekniske rom er utvidet og oppgradert. Atkomsttunnelen på nordsiden av dokken er forlenget og utvidet slik at kjøretøy på størrelse med semitrailere kan bruke den ned til bunnen av dokken.
Sundnes og Rognstad sier at arbeidet med tørrdokken på Haakonsvern har gitt NCC og Forsvarsbygg Utvikling betydelig ny kompetanse. Begge organisasjonene har lært svært mye om fjellsikring og om ekstremt lave toleranser for rystelser.
Høyden krevende
Ingeniør Terje Liveng i Sweco har vært assisterende prosjektleder for Forsvarsbygg og forteller at den største utfordringen i prosjekteringen av tørrdokken var fjellarbeidene.
– Sikringen av fjellet og den høye skjæringen var mest krevende. I tillegg var det mangelfull dokumentasjon for installasjoner i den eksisterende tørrdokken. Sweco har både vært arkitekt og prosjektert de bygningstekniske arbeidene, elektro og VVS.
Prosjektleder Vidar Bjørkelund i YIT sier at selskapet har levert og montert elektriske anlegg i tørrdokken, både høy- og lavspente.
– Vi har også levert og montert brann, tele, itv, sd/automatisering. På det meste hadde vi 20 personer i arbeid på tørrdokken. Ut over at dette er et pilotprosjekt lå den største utfordringen i høyden på opp til 50 meter. Da vi skulle montere lampene i taket, bygget vi stillaser på traverskranene. Arbeidet har gått etter planen og uten noen uhell.
Tekst og foto: Ole Harald Dale