Sentrumsgården Varhaug
Sentrumsgården Varhaug
Sentrumsgården Varhaug
Sted: Varhaug
Prosjekttype: Nybygg, bolig
Kontraktssum eks mva:
54 millioner kroner
Bruttoareal: 3.500 kvm
Tiltakshaver: Stasjonsvegen 24 Bolig
Totalentreprenør: Backe Bygg
Arkitekt: PLANK Arkitekter
Rådgivere: RIB: Arild Lunde Contractings - RIB Element: Bjørn Hansen - RIV: RH Blikk - RIE og RIRør: Nærbø Rør og Elektro - RIAku: Sinus - RIBr: BrannCon
Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Prostik - Grunnarbeider: Risa - Betongelementer: Bjørn Hansen - Betong-saging: Sørvest betong-
saging - Stålarbeider: Stålteknikk - Taktekking: Icpoal Tak - Vinduer og dører: NorDan - Rekkverk: Trappe-
teknikk - Tømrer: O. Torjussen & Sønner - Maler og gulvlegger: Vatland & Sønn - Flislegger: Murmester Myhre - Rørlegger, elektro og sprinkler-
anlegg: Nærbø Rør og Elektro - Ventilasjon: RH Blikk - Branntetting: Firesafe - Kjøkkeninnredning: Elektrobrukt - Heiser: Thyssen - Maskinutleie: Ramirent
I Varhaug sentrum i Hå kommune på Jæren har Backe Bygg AS ført opp Sentrumsgården, en blokk med 30 leiligheter av høy standard.
Tiltakshaver er Stasjonsveien 24 Bolig AS. Bygget er tegnet av PLANK Arkitekter AS og ført opp i totalentreprise. Bygget er på 3.500 kvadratmeter og har en kontraktssum på 54 millioner kroner eks mva. Byggestart var i august i fjor. Bygget stod ferdig i september i år.
30 leiligheter
Prosjektleder Steinar Gysland i Backe Bygg sier at de 30 leilighetene er fra 60 til 130 kvadratmeter. Standarden er høy, og kjøperne hadde en rekke tilvalgsmuligheter. Alle leilighetene har sørvendte terrasser og gode solforhold. Tilkomst til leilighetene er via svalganger på nordsiden av bygget. Alle leilighetene har kabel-TV og bredbånd fra Canal Digital. Leilighetene har universell tilgjengelighet (etter Tek7). Det er en lekeplass med apparater på nordsiden av bygget. Hver leilighet har en biloppstillingsplass i parkeringsanlegget under leilighetene.
Dette bygget er byggetrinn 1 av 3. det skal totalt bygges 70 leiligheter på tomten.
Krevende konstruksjon
Tomten er ifølge Steinar Gysland på 1,1 mål. Grunnen består av morenemasser. Bygget er ført opp på et eksisterende parkeringsanlegg på to etasjer som kun trengte noe forsterking av fundamentene. Steinar Gysland sier at konstruksjonen har vært krevende.
– Bygget har forskjellig innredning for hver etasje og trappes også inn med 1,5 meter for hver etasje mot sør. Dette var krevende å bygge, faktisk på grensen til ekstrembygging., sier Gysland.
Taket er flatt, isolert og tekket med takbelegg. Fasadene har royalimpregnert trekledning, hvitt på langsidene og mørkt på gavlveggene. Rekkverk på terrassene og svalgangene er i stål og glass. Det er parkett på gulv og flis på bad, malte gipsvegger og betonghimlinger.
Bygget har 25 cm isolasjon i veggene og i snitt 40 cm i taket. Vinduene har en U-verdi på 0,8.. Konstruksjonen er tørket ut med gass. Sorteringsgraden for byggavfall er 92 prosent.
Elektrisitet og varmepumpe
Leilighetene varmes opp med en kombinasjon av elektrisitet og vannbåren varme via radiatorer. Energien til å varme opp vannet kommer fra en luft-til-luft varmepumpe. Leilighetene har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Det er eget aggregat med varmeelement i hver leilighet. Utenfor bygget står det en søppelcontainer m ed sortering i fire fraksjoner. Bygget har boligsprinkling.
Null feil
Steinar Gysland sier at byggingen har gått greit. Det er lagt ned cirka 50.000 timeverk i prosjektet.
– Vi har gjennomført prosjektet uten fraværskader og ligger an til å overlevere bygget uten feil, sier Gysland.
Arkitekt Cand. arch. Rasmus Odgaard i PLANK arkitekter AS forteller at det eksisterende parkeringshuset boligblokken står på definerte rammene for prosjektet.
– Konseptet var at bygget måtte adskilles visuelt fra det eksisterende. Dette oppnådde vi med den svarte rammen rundt bygget som ”svever” over parkeringshuset. Rammen tydeliggjøres med de hvitmalte tilbaketrukne yttervegger på svalgangs- og balkongsiden. De 18 meter som parkeringshuset måler i bredden var utfordrende i forhold til å utforme leiligheter med tilfredsstillende dagslys. For å få gode solforhold er bygget inntrappet og terrassene lagt mot syd. De største utfordringene har vært sammenkobling mot parkeringsdelen, både bygningsmessig og teknisk, samt dempe lyden av jernbanen som ligger bare 20 meter fra bygget. Det er blant annet derfor at hovedtrappetårnet er plassert nærmest jernbanen, sier Rasmus Odgaard.
Tekst og foto: Ole Harald Dale