Fakta
Sted: Notodden
Prosjekttype: Kulturhus med blant annet bibliotek, kino, livescene, kulturskole og bluesmuseum.
Areal: Ca 5.500 kvm
Totalentreprisekostnad:
112 millioner kroner (totalkosnad: 170 mill. kr)
Byggherre: Notodden kommune
Arkitekt: Askim/Lantto Arkitekter
og Børve og Borchsenius
Landskapsarkitekt:
Dronninga Landskap
Totalentreprenør: Arbeidsfellesskapet
Tor Entrprenør/Skorve Entreprenør
Rådgivere: RIB: Siv. Ing. Eilev Løkja l RIV og VA: Cowi l RIBr: Sweco l RIAku: Brekke & Strand Akustikk l Grunn-
undersøkelser: Multiconsult
Underentreprenører/leverandører: Oppmåling/ stikking: Norsk Byggprosjektering l Grunnarbeider: Murstad Entreprenørservice l Peling: Holt Risa l Akustikk/himling: Cembrit l Rørlegger: Notodden Rørleggerforretning l Elektroarbeider: Forenede Montører Kongsberg l Ventilasjon: GK Notodden l Betongelementer: Loe Betongelementer l Maler og gulvbelegg: E. Zuraris Malerservice l Blikkenslager: Tele Blikk l Systemhimlinger og vegger/ mobilvegg/ glass lystårn: GHV Montasje l Armeringsjern: Leif Hübert Stål l Brannisolering/ tetting: Nerpuz l Industriparkett: Bo Andren l Heis: Heis Plan l Ferdigbetong: Systemblokk l Forskaling: Doka l Glassrekkverk: PKS Interiør & Industri l Lås og beslag: Brann- & Sikringservice l Glassfasader: Glassbyggern l Utvendige ståldører: Lande Mekaniske Verksted l Tretrapper: Kleppo Trevare l Trelast: Byggmakker Seljord l Ståltrapp og risterekkverk: Rister og Trading l Goran benkeplate: Corino l Innvendig stål- og laminatdører: Daloc l Vinduer: Lian Trevarefabrikk l Kinostoler: Skeie l Solskjerming: Solskjermingsgruppe
Et stort folkebibliotek, to kino- og konferansesaler med 165 og 125 plasser, livescene med plass til 500 publikummere, blues-
museum, kulturskole, kontorarealer og uteamfi er hovedinnholdet i Notoddens nye kulturanlegg. Til og med det anerkjente analoge musikkstudioet Juke Joint Studio har fått plass i Notoddens kulturelle storstue.
Bygget, som ble åpnet for publikum i midten av desember mens byen fortsatt var inne i sitt 100-års jubileum, har hatt en pang-
start og høster mye ros fra både brukere og besøkende.
– Vi er kjempefornøyde med bygget, sier Hilde Hem, daglig leder for Bok og Blueshuset til Bygge-
industrien. Kulturhusets administrasjon har kontorer i nybygget sammen med Notodden Bluesfestival og Europas Bluessenter.
Kulturskolerektor Torbjørn Solbakken går også og smiler i «gangene».
– Dette har vi ventet på lenge. Vi kunne ikke ønsket oss noe mer, sier han.
To arkitekter
Det er Arkitektkontoret Børve og Borchsenius og Askim/ Lantto arkitekter som står bak Notoddens Bok og Blueshus. De to arkitekt-
kontorene, som også har hatt med seg landskapsarkitekten Dronninga landskap, vant prosjektet i en åpen internasjonal arkitekt-
konkurranse.
– Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å være med, men da Jan Olav Horgmo i Børve og Borchsenius forespurte oss om et samarbeid, valgte vi allikevel å gjøre dette. Det kom inn en rekke forslag fra både inn- og utland og man forventer egentlig ikke å vinne en slik konkurranse. Gleden og over-
raskelsen er derfor veldig stor når det skjer, sier sivilarkitekt Niels Marius Askim i Askim/Lantto arkitekter.
Sterke i sammen
Også på entreprenørsiden har det vært arbeidsfellesskap. Telemarksentreprenørene Skorve Entreprenør fra Seljord og Tor Entreprenør fra Skien har gjennomført prosjektet i en total-
entreprise til en verdi av cirka 112 millioner kroner eks. mva. Det er første gangen de to selskapene har vært i arbeidsfellesskap sammen. Ifølge prosjektleder Åge Seltveit i Skorve Entreprenør ønsket de en partner fordi det var flere prosjekter på gang i samme tidsperiode og de hadde derfor ikke lyst til å binde opp for mye ressurser i ett prosjekt. De forhørte seg derfor med Tor Entreprenør som de visste hadde erfaring med større bygge-
prosjekter, blant annet Bølgen Kulturhus i Larvik.
– Samarbeidet har fungert veldig bra mellom både oss i administrasjonen og fagarbeiderne på byggeplassen. Det er tydelig at begge firmaer er opptatt av å bygge kvalitet, overlevere til rett tid og prøve å tjene penger på det vi driver med, sier Seltveit.
– Tor Entreprenør har vært med i noen samarbeidsprosjekter tidligere og vi føler at dette er noe vi takler bra. Et arbeids-
fellesskap handler mye om å utnytte hverandres ressurser og kompetanse på en best mulig måte. Det føler jeg vi har greid i dette prosjektet, tilføyer prosjekteringsleder Olav Lie i Tor Entreprenør.
Fornøyd arkitekt
Til tross for at prosjektet er gjennomført som totalentreprise har arkitekt vært engasjert av Notodden kommune både før og under byggeperioden. Niels Marius Askim tror det har vært positivt for prosjektet.
– Det endelige resultatet ligger ganske tett opp til konkurranse-
utkastet og forprosjektet og det skjer ikke alltid i en total-
entreprise hvor arkitekt blir engasjert av entreprenør. Da kan mye forandre seg på veien, sier han.
Askim sier han allikevel er litt skuffet over at hovedkonstruk-
sjonen i massivtre, som de opprinnelig hadde tegnet, ble erstattet med betongsøyler og dragere. Han mener tre hadde gitt et finere interiørmessig uttrykk.
– Både kostnad og byggetekniske utfordringer lå bak Notodden kommunes valg av betong. Jeg synes kanskje man kunne strukket seg litt lengre for å få til dette. Norge er tross alt en tre-nasjon som i størst mulig grad bør benytte seg av denne ressursen og bygge videre på en gammel og stolt trearkitekturtradisjon, sier Askim.
Uteanlegget skaper helhet
For arkitekt har det vært viktig å utforme bygget slik at de mange funksjonene skal fungere både sammen og isolert. Byggets hovedfunksjoner er derfor organisert rundt et felles torg som er plassert under tre karakteristiske lystårn som preger bygget både interiør- og eksteriørmessig.
– De tre overlysene slipper lys ned til de sentrale sonene. I tillegg er de åpnet opp mot tilstøtende rom slik at bygget får en veldig stor grad av åpenhet mellom etasjene og de ulike romsonene. Vi har også lagt vekt på at det skal være et åpent og inviterende hus med god utsikt mot Heddalsvatnet og byen, sier Askim.
Arkitekt fremhever at de er fornøyd med hvordan bygget er organisert i forholdt til uteanlegget og hvordan huset på mange måter blir en forlengelse av amfiet ned mot Heddalsvatnet.
– Vi er veldig glade for at det ble satt av midler i prosjektet til et gjennomført uterom. Det gir både bygget og hele anlegget en solid helhet som fester bygget veldig godt til stedet, mener Askim.
Solide materialvalg
Prosjekteringsleder Olav Lie beskriver Notodden Bok og Blueshus som et nøkternt bygg hvor det har blitt tatt gode materialvalg med tanke på både kvalitet og finish.
– Det er valgt solide og vedlikeholdsvennlige løsninger som gir et flott sluttresultat, sier Lie.
Åge Seltveit trekker blant annet frem utvendige fasader hvor det er cirka 3.000 kvadratmeter vedlikeholdsfri malmfurupanel.
– Malmfuruen koster det samme eller mindre enn vanlig kledning som er grunnet og malt eller beiset to ganger. I tillegg er den vedlikeholdsfri. Man får med andre ord en helt annen kvalitet til samme pris, sier han.
Olav Lie kommer inn på byggets tekniske løsninger. Et lite eksempel er lydanlegget i kinosalene som det kun finnes en håndfull av i Norge. Han nevner også oppvarmingen av bygget som er vannbåren fjernvarme levert av flisfyringsanlegget til Notodden Energi.
Lie trekker i tillegg frem lyd og akustikkkravene som stilles til både øvingsrom hos kulturskolen, livescene og ikke minst musikkstudio.
– Brekke og Strand Akustikk har vært inne i prosjektet og gjort en kjempejobb med akustikken sier, Lie.
Gått nesten som planlagt
Arbeidsfellesskapet Tor/Skorve Entreprenør gjennomførte prosjektet på 18 måneder og bygget ble overlevert som avtalt 13. desember. Åge Seltveit sier det er mange lokale firmaer som har bidratt i prosjektet og han er fornøyd med samarbeidet de har hatt med både kommune, arkitekt, rådgivere, leverandører og underentreprenører. Skal vi tro Lie og Seltveit har byggeproses-
sen gått som planlagt, selv om det ble en litt treg start på byggingen på grunn av mye restprodukter fra karbidproduksjon i grunnen.
– Bygget står på tomta til gamle Tinfos Jernverk og alle forventet at det var en del grums i grunnen. Problemet var at det var en del mer enn forventet. Vi kjørte bort rundt 9000 tonn masser og erstattet det med nye steinmasser. I utgangspunktet skulle deler av bygget stått på peler, men på grunn av at vi tok ut så mye masser står bygget på steinfylling på stedlig grunn, forteller prosjektlederen.
– Det var den gamle grunneieren som tok kostnaden for dette, men det økte omfanget gjorde at vi mistet fem uker produksjon i den beste årstiden. Når vi var ferdige med grunnarbeidene fikk vi opp en meget god fart på produksjonen og vi klarte å overlevere som avtalt, avslutter Seltveit.