Fakta
Sted: Vang (Oppland) og Lærdal (Sogn og Fjordane)
Prosjekttype: Vei
Lengde: ca. 19,4 kilometer (inkl. 5,78 km tunnel) og 7 kilometer sideveier
Byggherre: Statens vegvesen Region vest
Entreprenør: Hæhre Entreprenør
Kontraktsum: 857 millioner kroner
Kostnadsramme: 1,62 milliarder kroner
Rådgivere: Reguleringsplaner: Statens vegvesen på vestsiden av fylkesgrensa - delvis Norconsult på Opplandssiden.
Byggeplan vei- og tunnelentreprisen og elektro: Statens vegvesen Region vest
Støyentreprise: Sweco
Prosjekt- og byggeledelse: Statens vegvesen Region vest
Elektroentreprise tunnel: Mesta
Støyskjerming og toalettbygg: Lokreim bygg og betong
Underentreprenører og leverandører: Veidekke Industri | Haugholt anleggsservice | Pretec | Austin | Ferdigbetong | Gjerden fjellsikring | Spesialdekker | TK totalbygg | Trygg Vei | Matemco | Innlandet elektro | Østcom | Borg armering | Ahlsell | Basf | E.A. Smith | Euroskilt | Br. Dahl Samferdsel | Glasopor | KB Spennteknikk | Ølen Betong | Vik Ørsta | Innlandet Elektro
E16 Filefjell er en av de viktigste strekningene mellom øst og vest og veien med klart best regularitet av de aktuelle fjellovergang-
ene, men deler av veien har hatt dårlig standard og man har over flere år arbeidet med å stadig forbedre kvaliteten på veien. Nå er hele 20 kilometer ny vei klar til å bli tatt i bruk, på det høyeste punktet på fjellovergangen. Deler av veien er på rundt 1.000 meter over havet, og med oppgraderingen av strekningen vil regulariteten bedres ytterligere - og man håper nå å fullstendig unngå vinterstenging på fjellovergangen.
Prosjektet, som går mellom Varpe bru i Vang kommune og Smedalsosen i Lærdal, er bygd av BetonmastHæhre-selskapet Hæhre Entreprenør på vegne av Statens vegvesen. Kontrakten har en verdi på cirka 857 millioner kroner, mens hele prosjektet har en kostnadsramme på cirka 1,62 milliarder kroner (eks. mva.).
Deler av veien åpnet tidlig
Store deler av strekningen har allerede vært åpen en periode, men med åpningen av Filefjelltunnelen er hele parsellen klar til bruk. Selve Filefjelltunnelen er det viktigste elementet på strekningen, med sine 5.780 meters lengde. Den går i området med dårligst vei og de mest utsatte værforholdene – der det også har vært fare for ras tidligere. Den ene tunnelmunningen ligger ved Tyinkrysset og går knapt seks kilometer vestover, og ender ut på det høyeste punktet på strekningen. Denne delen av veien er kraftig forbedret og har blant annet fått belysning på de mest værutsatte områdene, noe som vil gi bilistene en bedre opplevelse ved dårlig vær.
– Disse lysene kan styres av brøytemannskapene, som har den beste oversikten over vær-
situasjonen på fjellovergangen til enhver tid, sier byggeleder Harald Stadheim i Statens vegvesen Region vest til Byggeindustrien.
Den nye veien holder høy standard med en total veibredde på 8,5 meter. Det er frest ut rumlefelt både i midtfeltet og på hver side av veien for å bedre sikkerheten.
Høyere veikropp
Et viktig element ved veibyggingen er også at den er hevet i terrenget for å bedre snøsituasjonen vinterstid.
– På store deler av strekningen er veikroppen forhøyet to til fire meter fra terrenget. Det er anlagt så brede og slakke skråninger fra veibanen og ut at det ikke er behov for rekkverk på det meste av veien. Meningen er at dette skal hindre at snøen samler seg i veibanen, og det skal bli langt mindre behov for brøyting – noe som vil gjøre veien lettere å holde åpen ved uvær, sier Stadheim. Målet er at snøen rett og slett skal blåse bort fra veibanen.
– Deler av veien har allerede vært åpen en vinter, og erfaringene fra fjorårsvinteren er gode - selv om vi hadde en forholdsvis snill vinter, legger Stadheim til.
I dette arbeidet har man brukt stein fra tunnelen, samt at de har hentet stein fra uttak, til å fylle veikroppen.
Arbeidene på prosjektet startet 19. mai 2014 og er ferdig til avtalt tid i august 2017. Totalt består prosjektet av bygging av 19,4 kilometer hovedvei (inkludert tunnel) samt 7 kilometer sideveier.
– Prosjektet inkluderer også bygging av totalt 16 konstruksjoner fordelt på bruer, kulverter, portaler og tekniske bygg. I tillegg etableres det en bussholdeplass og en rasteplass, forteller prosjektleder Trond Simensrud i Hæhre Entreprenør.
– Godt samarbeid
Han er godt fornøyd med gjennomføringen av prosjektet.
– Vi har hatt et godt samarbeid med byggherren gjennom hele prosjektet. Vi fikk en god start på arbeidet i 2014, og fikk utført store masseforflyttinger på kort tid. På grunn av to relativt snille vintrer, har også arbeidet på høyfjellet gått bra gjennom hele perioden. Spesielt den første vinteren beholdt vi bemanningen og gjennomførte langt mer arbeid enn vi på forhånd hadde planlagt, inklusive snømåking. I utgangspunktet hadde vi lagt opp til å konsentrere oss om tunnelarbeidene den første vinteren ettersom veien i dagen ligger i åpent landskap på rundt 1.000 meter, men vi klarte å holde god drift gjennom hele vinteren, noe som førte til at vi kom godt i gang, og dette forspranget har vi klarte å holde gjennom hele prosjektet, legger Simensrud til.
En av utfordringene man raskt fikk i fanget var usikkerheten rundt tilgangen på kvalitetsmasser som skulle brukes i overbygningen på strekningen. Den store usikkerheten lå i hvor stor del av tunnelen som bestod av bergarten fyllitt.
– Dette temaet kom opp tidlig, men Statens vegvesen hev seg rundt og fant en god løsning med sidetak slik at vi fikk hentet ut nok gode masser til prosjektet, påpeker Simensrud.
I utgangspunktet var utbyggingen naturlig planlagt ved at man skulle bygge veien ut fra begge endene av tunnelen hvor massene kommer ut, men for at bilistene skulle få mulighet til å kjøre på ferdig utbygd vei tidligst mulig, ble det i anbudet etablert en bonusordning som skulle motivere entreprenøren til å bygge og ferdigstille veien tidligst mulig fra hver ende hvor det fra før var ferdigstilt ny vei.
– Dermed har vi også jobbet hardt for at store deler av veien i dagen skulle bli ferdig tidligst mulig, og det klarte vi. Store deler av parsellen ble åpnet for en god stund siden, påpeker Simensrud. Man åpnet åtte kilometer ny vei fra vest samt en kilometer på østsiden sommeren 2016.
– Dette var et positivt initiativ fra Statens vegvesen, mener Simensrud.
Gjennom god dialog og planlegging sammen med byggherren, trafikketaten og andre berørte etater fikk prosjektet godkjent å stenge E16 på en del av strekningen i en periode på tre uker i juni 2015. Det fantes omkjøringsmulighet og det ble informert mye gjennom media i god tid før stengingen.
– Dette ble gjort for å sikre en bedre trafikkavvikling i tiden veien ikke var stengt, og for å bedre HMS-situasjonen både for trafikantene og arbeiderne i den mest hektiske perioden på en geometrisk krevende del av prosjektet. I løpet av disse tre ukene jobbet vi dag og natt og fikk utført veldig mye arbeid, sier Simensrud.
Fornøyd med veien
Prosjektlederen er godt fornøyd med sluttproduktet.
– Jeg mener veien ligger veldig fint i terrenget, så her har Statens vegvesen gjort en god jobb med å velge linje, påpeker han. Nettopp hensynet til nærmiljø, naturmiljø, kulturminner og landskapsbildet har også vært en viktig del av planleggingen av prosjektet.
Byggeleder Stadheim i Statens vegvesen, er også godt fornøyd med sluttproduktet.
– Det er blitt en flott veistrekning, og samarbeidet mellom Statens vegvesen og Hæhre har fungert bra. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne, og ikke minst brøytemannskapene. Denne gruppen var også med i planleggingsarbeidet for å sikre et best mulig resultat. Målet er at veien ikke skal stenges på grunn av uvær, og vi har god tro på at vi skal klare dette fremover, forteller Stadheim.