Sentrallager for Bane NOR

Bane NORs nye sentrallager ved Oslo Lufthavn er et praktisk logistikknutepunkt med kort vei til hele Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Nannestad
Prosjekttype: Lagerbygg
Bruttoareal: 5.300 kvadratmeter
Byggherre: Base Property / Tenold Gruppen
Byggherrerepresentant: ÅF Advansia
Totalentreprenør: Ø. M. Fjeld
Kontraktsum eks. mva.: 46,4 millioner kroner
Totalkostnad eks. mva.: 73 millioner kroner
ARK/LARK: Eder Biesel Arkitekter
Rådgivere: PGL: Tekka l RIB:Phi-Kon l RIG: DMR Miljø og Geoteknikk l RIVA: Sweco l RIAKU: Brekke & Strand Akustikk l RIBR: Multiconsult l RIByFy: Itech/Multiconsult l RIVei: Rambøll
Underentreprenører og leverandører: Prefab: AK Mekaniske l Fasade/Vindu/Trapper/Porter/Dører: Talitor Construction l Elektro: Gardermoen Elektro l Rørlegger: Rognstad VVS l Ventilasjon: Bryn Byggklima l Grunnarbeider/Utomhus: JR Anlegg l Heis: Heisplan l Kjøkken: Studio Sigdal l Betongarbeider: Aas & Nordal Entr.forretning l Stikker: Geomatikk Survey l Taktekker: Protan Entreprenør l Belegg: Slettvold Håndverk l Parkett: Parkettpartner l Himling og kontorfronter: Modulvegger Oslo l Mur og flis: Frank Fredriksen l Maler: Odin Entreprenørfirma l Lås og beslag: Dormakaba l Paternoster: Kardex Norge l Taksikring: Livlina l Branntetting: Firesafe l Gjerder/Porter: ØstCom l Innerdører: Sentrum Bygg l Ståldører: Atlas Industri

Bane NOR har nettopp begynt å ta i bruk sitt nye sentrallager i Nannestad. Her kan utstyr og reservedeler lagres i et 5.000 kvadratmeter stort lagerbygg og et enda litt større utelagringsområde kun ti minutter unna Oslo Lufthavn.

For at lageret skal kunne betjene hele Norge, er nærheten til flyplassen helt essensiell. Det nye sentrallageret er et av de første byggene i nye Gardermoen Vest næringspark, og totalentreprenør Ø.M. Fjeld har klokkertro på den flyplassnære klyngen som skal vokse frem her.

– Vi har veldig tro på denne næringsparken, og tror den vil komme enda sterkere nå fremover. Vi satser på å være en entreprenør som kan være med og bygge videre her, sier regionleder for Romerike i Ø.M. Fjeld, Ole Johan Krog.

Krog forteller at det har vært viktig for entreprenøren å få en fot inn døra på Gardermoen Vest, samtidig som de viser at den boligfokuserte entreprenøren også kan levere når det kommer til næringsbygg.

– Bare i år leverer vi her på Romerike 287 leiligheter fordelt på tre forskjellige prosjekter, og vi har også satt i gang tre nye store boligprosjekter i Jessheim, Lørenskog og Sørumsand. Da blir det veldig viktig for oss å også vekte oss mer på næringsprosjekter slik at bolig ikke blir så dominerende. Bane NOR-prosjektet har vært viktig for oss for å vise at vi også er gode til dette, og det føler vi absolutt at vi har klart, sier Krog.

Ø.M. Fjeld har utført arbeidet på sentrallageret i to kontrakter, en infrastrukturkontrakt på 2,9 millioner og en kontrakt for selve bygget på 43,5 millioner kroner.

Skog og snø
Krog forteller at prosessen har vært god og effektiv fra start, med kontraktsignering tidlig sommer, rammetillatelse i august og byggestart på senhøsten 2017. Byggetid har vært åtte måneder på hele prosjektet.

Det første som måtte gjøres på den 10,5 mål store tomten, var å kutte ned og fjerne omtrent 200 kubikkmeter tømmer fra den jomfruelige naturtomten. Ø.M. Fjeld tok deretter over og fjernet stubber og kvist. Etter å ha fått påkoblingstillatelse til fylkesvei 176 og etablert ny asfaltvei, vann og avløp og elektro på tomten, forteller Krog at de har hatt godt med riggplass og behagelig logistikk på prosjektet. Åtte måneder byggetid gjennom en usedvanlig hard vinter har dog vært en utfordring.

– Byggherre fortalte oss at de aldri hadde vært med på en overlevering hvor det ikke har krydd med bygningsarbeidere i sving med siste-liten-arbeid før dette, men vi har også hatt ekstremfokus på fremdrift. Vinteren var veldig krevende, og snøen kom før vi hadde tett bygg. Men nå som bygget er ferdig, kan jeg konstatere at vi har lyktes, sier Krog.

God arbeidsplass
På det meste har det vært omtrent 40 mann i sving på en gang i prosjektet, og det har ikke vært en eneste fraværsskade, opplyser Krog og prosjektleder Bjørn Olsen. Konstruksjonen er tradisjonell, med bæresystem i stål og med vegger og tak av sandwichelementer. Det som er litt spesielt, er at elementene i veggen er stående i stedet for liggende. Dette har vært et ønske fra arkitekten, som også har designet store vinduer som slipper mye sollys inn i lageret og gir bygget mye av sitt særpreg.

Bane NORs oransje farge går også igjen i innvendige stålbjelker og både innvendige og utvendige overflater. Kontorer, møterom og et eget treningslokale oppe i mesaninen nyter også godt av store vindusflater og rikelig med naturlig lys.

I tillegg til et stort innendørs hovedlager, har bygget også to relélager og et stort elektronisk paternoster for systematisk og digitalt sporbar lagring av mindre gjenstander. Lagerbygget er oppvarmet med el-kjel, men med vannbåren varme i tilfelle det i fremtiden blir mulig å koble bygget på fjernvarmenett.

Skreddersøm
Prosjektleder for byggherre, Andreas Poulsson i Base Property, sier til Byggeindustrien at både byggherre og leietaker er svært godt fornøyde med det nye sentrallageret. Selv om bygget er utviklet av Base Property AS og Tenold Gruppen AS, er det helt skreddersydd for leietaker Bane NORs behov.

– Vi signerte leieavtale med Bane NOR i januar 2017 mens vi fremdeles var i reguleringen av tomten. Vi ferdigstilte detaljreguleringen og inngikk en entreprisekontrakt med Ø. M. Fjeld. Bane NOR leverte en detaljert beskrivelse, og har vært involvert i alle beslutninger underveis i prosjektet, forteller Poulsson.

Base Property har ikke bygget for Bane NOR tidligere, og prosjektlederen forteller at det har vært en positiv opplevelse å bli kjent med den statlige jernbanegiganten.

– Absolutt. Det har vært en veldig god erfaring, og jeg opplever Bane NOR som en profesjonell leietaker og en god kunde. Jeg jobber veldig gjerne med dem igjen, sier han.

Bygger stolthet
Bane NORs nye sentrallager erstatter dagens sentrallager i Grorud, som er altfor lite. På grunn av plassmangel har lagervirksomheten i Bane NOR blitt spredd over 15 distriktlagre. Nå kan alt samles under ett tak og på et 5.500 kvadratmeter stort utendørs lagerområde.

– Vi er kjempefornøyde med å levere et skreddersydd bygg for Bane NORs funksjoner hvor de kan oppleve bedre drift. Først og fremst gjør størrelsen at de kan samle funksjonene som i dag er spredd. Logistikken inn og ut av tomten er også svært god, og de får også et tredjepartslager hvor leverandører kan hente varer selv uten at Bane NOR må være til stede, sier Poulsson.

Både byggherren og leietakeren skal være godt fornøyde med både prosessen og med det endelige resultatet i prosjektet.

– Prosjektet har vært helt strålende. Vi har hatt et godt samarbeid med entreprenør Ø. M. Fjeld, og vi er også veldig fornøyde med arkitekturen. Arkitekt Eder Biesel har tegnet et lagerbygg utenom det vanlige og som er lett å kjenne igjen. Det er viktig for leietakeren at bygget bidrar til stolthet hos de ansatte, sier Poulssen.

Sentrallageret er solgt til og overtatt av Pareto-fondet PEF II Holding 3 AS.

Powered by Labrador CMS