Quality Hotel River Station

Skanska Norge AS har satt opp et nytt hotell sentralt i Drammen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

FAKTA

Sted: Drammen

Prosjekttype: Hotell

Byggherre: Bane NOR Eiendom

Prosjekt- og byggeledelse: HR Prosjekt

Totalentreprise: Skanska Norge

Kontraktsum eks. mva.: Cirka 300 millioner kroner

BTA: 13.500 kvadratmeter

Arkitekt: NSW Arkitektur

Rådgivere: LARK: Stener Sørensen l RIB og RIVA: Multiconsult l RIB prefab: Loe l RIB plasstøpt hotelldel: VIMA l RIG: Skanska l RIA: Norconsult l RIBR: Roar Jørgensen l RIEn og BIM koordinator: Skanska Teknikk l RIV: EM teknikk l RIG (besiktigelse): Structor l RIE: ECT

Underentreprenører og leverandører: Heis: Otis l Gravearbeider: Marthinsen og Duvholt l Fundamenteringsarbeider: Entreprenørservice l Oppmåling: Geoingeniørene l Stål/prefab: Loe l Betong og bæresystem hotell: Con-Form l Taktekking: Byggpartner l Murerarbeider: Murercompaniet l Flis: Mur og Flisarbeider l Tømrerarbeider innvendig: GST Byggmontering l Tømrerarbeider utvendig: Byggimpuls l Montasje av dører og listverk: Nærstad Bygg l Lås og beslag: Kaba l Brannisolering: Albanor Isolering l Utvendig fasade metallarbeider: Arealbygg l Glass/aluminiumsfasader: H-Glass l Himlinger: Acusto l Kjerneboring: Mimax l Rekkverk: Esjot l Systemvegger: Bosvik l Gulv kjøkken: Acrylicon Industrigulv l Gulvbelegg: ATG l Parkett: Bo Andren l Vinduer tre: Norgesvinduet Bjørlo l Dører tre: Swedoor l Dører stål: Dalocl Foldevegger: Trysil Byggprodukter l Blikkenslagerarbeider: Vidar Hansen l Solavskjerming: Kvint Blendex l Fasadevaskeheis: Noracon l Silestonevasker: Ellingard Collection l Baderomskabiner: Eurocomponents l Storkjøkken: Metos l Rørlegger: Assemblin l Ventilasjon: Bryn Byggklima l Elektro: Bravida l Automasjon: SAAS l Matheis: Cibes Lift l Kledning i oker: Talgø MøreRoyal l Malerarbeider: Malermester Buer Drammen

Det nye hotellet drives av Nordic Choice, men er eid av byggherren Bane NOR Eiendom. Hotellet har 247 rom, konferansefasiliteter med åtte møterom, spisesal, bar og restaurant Brasserie X.

– Vi startet byggingen den 15. november i 2017, og overleverte hotellet til byggherren den 11. oktober i år. Grunnforholdene på byggeplassen består av leire og sandsilt, så vi måtte pele så dypt som 80 til 100 meter ned til fjell. Dette var lenger enn vi hadde forutsatt, og medførte en krevende utførelse og fremdrift. Vi måtte pele nesten dobbelt så langt som vi trodde på forhånd, sier prosjektleder i Skanska Norge AS, Kristian Klingenberg Røed til Byggeindustrien.

Høy grunnvannstand

Han forteller også at det var en utfordring at grunnvannet i området ligger høyt.

– Det betyr at vi måtte spunte og ta ut vannet som lå i byggegropa. Vi måtte også sørge for at det ikke kom nytt vann inn i gropa, sier Røed.

Quality Hotel River Station er satt opp med tradisjonell byggemåte. Hotellet har to deler som er satt sammen med et midtfelt som danner inngangspartiet.

– Den høye delen har bæresystem fra Con-Form, og den lave delen har hulldekker bæresystem fra leverandøren Loe, sier Røed.

Tre og metall

I fasaden til den høye delen, monterte Con-Form også ytterveggselementene parallelt med bæresystemet. Fasaden har royal-
impregnert kledning som er utført på plassen.

– Fasaden i den lave delen har tradisjonelle yttervegger. Konferansedelen har metallkledning som er levert av Areal Bygg AS. Taket har standard takpapp på den høye delen og folie på den lave konferansedelen, sier prosjektlederen.

Fra midten av august ble arealer overlevert fortløpende, slik at Nordic Choice kunne starte innredning for åpning av hotellet 1. november.

– Denne prosessen var utfordrende og uvant, men vi fikk til et godt samarbeid slik at alle parter ble ferdig i rett tid, sier Røed.

– Knutepunktutvikling

Det er arkitektfirmaet NSW Arkitektur AS som har tegnet det flotte hotellet, som ligger rett ved Drammen stasjon.

– Det begynte med at vi ble invitert av Bane NOR Eiendom til å være med i en konkurranse som de arrangerte i 2015. Konkurransen gikk ut på en utvikling av hele området langs Drammen stasjon, hvor hotellet er et av tre bykvartaler som er planlagt utviklet. Det dreier seg om en knutepunktutvikling i Drammen med umiddelbar nærhet til togforbindelse, sier faglig leder Thor Arne Kleppan i NSW Arkitektur AS til Byggeindustrien.

– Speiler byens historie

Han forteller at den høye delen av hotellet er funksjonell med hotellrommene rundt en kjerne.

– Den lave delen er et stort, åpent og søylefritt areal med stor konferansesal som kan deles opp ved behov. De to volumene speiler byens historie og lokasjonen ved elven. Drammen har en historie som en tømmerfløterby, og derfor er den høye delen kledd med tre. Drammenelva har historisk sett vært en lakseelv, så de skjellformede tynnplatene i metall på den lave delen av hotellet skal gjenspeile både laks i elva, og spillet og refleksjonene i vannoverflaten, sier Kleppan.

For å skape et hotell som både gir en spennende arkitektonisk form og uttrykk, og samtidig rimelig å bygge og lett å gjennomføre, har NSW Arkitektur AS valgt å dele hotellbygget i et hotellromsbygg og et konferansebygg.

– På denne måten er det mulig å skape sammenhengende fellesarealer under de to bygningsvolumene og unngå kostbare konstruksjoner ved å legge hotellrom oppå en søylefri konferansesal. Mot Doktor Hanstein gate ligger publikumsfunksjoner som restaurant og bar som skal gi liv til gaten utenfor, sier Kleppan.

Powered by Labrador CMS