Fakta
Sted: Porsgrunn
Prosjekttype: Kirke
Bruttoareal: 820 kvadratmeter
Byggherre: Porsgrunn kirkelige fellesråd
Entreprenør: Tor Entreprenør
Kontraktsum eks. mva.: 54 millioner kroner
ARK: Espen Surnevik (hovedarkitekt) og Trodahl Arkitekter (samarbeidende arkitekt)
LARK: Espen Surnevik
Byggherrerepresentant: WSP
Rådgivere: RIB: A. L. Høyer Skien l RIV og RIBR: Erichsen & Horgen l RIE: Malnes og Endresen l RIAKU: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Rørlegger og ventilasjon: Bravida l Elektro: Elektro4 l Grunn-, utomhus- og VA-arbeid: Eckholdt l Betong: A-Betong l Armering: Norsk Stål l Gulvslip: Betotec l Saging av fuger: Leif Tore Seljåsen l Stålkonstruksjoner: Elektrosveis l Fliser: Fagflis Grenland l Flisarbeider inne: Tveiten og Riis l Brann- og lydtetting: Norbras l Byggevarer og kjøkken: Carlsen Fritzøe l Stoler: Lobo Contract Aps l Glass og aluminium: AluTek l Eikedører: Daloc og Eydehavn Trevare l Lås og beslag: Brann og Sikringsservice l Taktekking: Byggpartner l Blikkenslager: Multifag l Metallarbeider: Weland, Mattecompaniet, Aas Maskin, Nauen Klokkestøperi og Telemark områdesikring l Maler: E. Zuraris l Himlinger: Bosvik l Stillas: Xervon l Leverandør Schönox-lim til fasadeflis: Sika Norge
11. april 2011 satte to tenåringer fyr på Jesu Kirke i Østre Porsgrunn, eller Østre Porsgrunn kirke som de fleste kalte den. Den gamle korskirken i rokokkostil fra 1760 var blant landets største trekirker.
Det ble raskt klart at kirken på «Øssia» i Porsgrunn skulle bygges opp igjen. Noen ønsket seg en kopi av den gamle kirken, men det var sivilarkitekt Espen Surnevik i samarbeid med Trodahl Arkitekter som vant konkurransen med sitt forslag «Reis Opp».
Porselen
I stedet for en trekirke vant arkitektene frem med et forslag hvor det mest iøynefallende var at trefasaden var byttet ut med porselen – et materiale som sammen med industrien har dannet grunnlaget for det moderne Porsgrunn.
– Prosjektet ble foreslått bygget i porselen, i alle sine overflater innvendig og utvendig, for å knytte seg til byens identitet og historie. Kirken benytter seg av porcellanato-fliser som er homogent hvite tvers gjennom. Det hvite uttrykket gir byggverket et edelt, rent og opphøyd uttrykk som samtidig er en representasjon av den gamle hvite trekirken som brant, forklarer Surnevik til Byggeindustrien.
Det ble mange reaksjoner på dette, og flere protester gjorde at byggingen ble kraftig utsatt. For Surnevik var ikke dette noe nytt, da han opplevde det nesten nøyaktig samme da han tegnet nye Våler kirke i Hedmark. Også der hadde den gamle kirken brent ned, og enkelte mente at man burde sette opp en tro kopi av den gamle kirken. Men de fleste høylytte protestene døyvet etter hvert som prosjektet og kirken skred frem. Da Våler kirke sto ferdig ble den hyllet, og vant flere priser – blant annet Årets Bygg. Slik har det også vært i Porsgrunn, og mange av protestene har lagt seg.
God planlegging
Støyen rundt prosjektet var derimot en fordel for entreprenøren, Tor Entreprenør.
– I oktober er det fire år siden prosjektet ble utlyst som en «Samspill-konkurranse». Det har vært en lang prosess, men selve byggingen har bare tatt halvannet år, sier prosjektleder Steinar Dale i Tor Entreprenør.
– Prosjektet stoppet opp i over et år som følge av en del motstand i lokalbefolkningen. Det var egentlig bra, for vi fikk ekstra tid til å planlegge. Da vi satte spaden i jorden, så hadde vi hatt et år hvor vi hadde arbeidet med å finne de beste løsningene for fliser og innfestning av utvendige fliser, legger han til.
Dale forteller at ventetiden gjorde at man gjorde om på de opprinnelige planene. Råbygg i betong ble til en stålkonstruksjon med bindingsverk og fliser på begge sider. I stedet for rent porselen valgte man porcellanato-fliser fra Fagflis og den italienske produsenten Mirage. Dale og Surnevik forteller at porselen ikke er like enkelt å bruke utvendig på ett bygg. Porcellanatos styrke er at den har høy slite- og ripestyrke, lavt vannoppsug og god målenøyaktighet.
Millimeterpresisjon
Med en trang tomt omgitt av kirkegård og bilvei har det vært noen utfordringer, men den største har vært stålarbeidet.
– Tilsammen var det 1.200 montasjetegninger på stålet, og alt måtte være innenfor millimeterpresisjon. Seks fliser opp til 3,6, og så skrår alle hjørner 3,3 grader inn. Noen er på en høyde, noen på andre. Alle ståldragere og kister er prefabrikerte, og Elektrosveis, som har hatt stålarbeidet, har gjort en kjempejobb, sier Dale.
Østre Porsgrunn kirke er en samling av spir som er satt sammen, men kuttet av før spirene når himmelen – med unntak av selve kirketårnet. Dermed har kirken 24 egne takkonstruksjoner med oppkant og sluk.
– Kirkens geometrier søker det universelle, tidløse, evige og å skape dialog med den gamle kirkegårdens gravstøtter utformet som obelisker. Bygget er strukturert av tette hovedvolumer som fremstår som lukkede massiver. Volumene er trukket fra hverandre, og mellom dem kommer dagslys inn i kirken. Kirken fremhever sine konstruktive takbjelker som en synliggjøring av det jordiske og fysiske. Dagslyset sprer seg over de massive flatene og konstruksjonene som gir uttrykk for det åndelige, sier arkitekt Surnevik.
Tor Entreprenør trekker også frem arbeidet med den store tårnkonstruksjonen som er 35 meter høy som en utfordring.
– Her planla vi oss frem til en løsning som fungerte fint. Tårnet ble delt opp i fire seksjoner, og vi monterte alle fliser på bakken. Deretter heiste vi det på plass bit for bit, forklarer Dale. Kirketårnet er for øvrig plassert på samme sted som det sto i den gamle rokokkokirken.
Fire materialer
I det hele tatt fremstår kirken som ekstremt helhetlig og godt planlagt. Det er messing, betong, porselensflis og eikespiler som går igjen overalt. Brannen tok det meste av det som var i kirken, men en modell av modellen av skipet «Haapet» er bygget opp igjen, og henger i kirkerommet. Det gamle dåpsfatet blir også med over i den nye kirken, men ellers er alt nytt.
At det slipte betonggulvet kun har lokalt tilslag gir også en ekstra tilhørighet, og et fint fargespill i lyset. For utstrakt bruk av lysspalter mellom bygningskroppene og perforeringer i porselensfasaden, kombinert med en stor glassvegg i retning Sundjordet, gjør kirkerommet lyst og stemningsfullt.
– Alle geometriene i hovedvolumene er tegnet på en slik måte at det matematisk går opp i hverandre. Dette danner en målrytmisk struktur som går gjennom hele kirkebygget. Strukturen skaper avstand mellom volumene, og nettopp her kommer dagslyset inn i kirkerommet. Motivasjonen for strukturen var å oppnå et samspill mellom uttrykk, konstruksjon og bruksfunksjonene inne i kirken. Kirkerommet er tenkt å oppleves som å sitte ute, under et stort tak bestående av store massiver, forklarer Surnevik.
Samspill, men ikke samspill
– Jeg har jobbet i bransjen i 32 år, og aldri vært borti maken. Det er sjelden det er så kjedelig å bli ferdig som nå. Jeg er født og oppvokst rett borti gata her, og ungene mine er døpt her. Vi som er en entreprenør med lokal tilhørighet, er veldig stolte av å bygge denne kirken og å vise at vi kunne løse alle kvalitetene og detaljene arkitekten har etterspurt, sier Dale, som forteller at han kjempet hardt for at Tor Entreprenør skulle regne på jobben de til slutt fikk.
Entreprenøren har gjort alt av betong- og tømrerarbeid, samt utvendig flis, og har stort sett hatt med seg lokale underentreprenører på det som blir et nytt landemerke i Porsgrunn.
– Vi i Tor Entreprenør har blitt ekstremt opptatt av prosjektet. Tema her vært kvalitet, kvalitet og kvalitet. Vi ville ikke gjøre noen dårlige løsninger, og har løftet nivået selv om vi ikke får betalt for det. Her har kvalitet vært verdidriver nummer en, legger prosjektlederen stolt til.
Prosjektet var opprinnelig tenkt som en totalentreprise med samspill, men etter dialog med byggherre fant man ut at den beste måte å drive prosjektet på var som en generalentreprise – altså en hovedentreprise med de tekniske fagene. Smågatestein og utvendige gjerder ble tatt ut av entreprisen; dette ble senere realisert ved hjelp av innsamlede midler, og man kom ned på en målpris på 46,5 millioner kroner. Ifølge Dale takket være en ekstremt detaljert jobb fra både arkitekt og rådgivere. Surnevik er også tydelig stolt av hva de har fått til sammen.
– Prosjektets presisjon ville vært umulig å gjennomføre uten uvanlig personlig dedikasjon fra både planleggere, entreprenør og byggherre. I utførelsen har det vært nødvendig å legge bort den norske standarden for byggtoleranser. Entreprenør og håndverkere har evnet å bygge arbeidstegningene for prosjektet med millimeterpresisjon på en måte som er uvanlig i Norge, avslutter en stolt arkitekt.