Fakta
Sted: Trondheim
Prosjekttype: Politistasjon
Bruttoareal: Cirka 3.500 kvadratmeter
Byggherre: Smedbrua Eiendom
Entreprenør: Byggherrestyrte delte entrepriser
Prosjektkostnad: 75 millioner kroner eks mva
Arkitekt: Odd Thommesen Arkitektkontor
Landskapsarkitekt: Asplan Viak
Interiørarkitekt: HEAT arkitekter
Byggeledelse: Koteng Eiendom
Rådgivere: Ansvarlig Søk: WSP Norge l RIBr: Cowi l RIG, RIBfy,RIV: Multiconsult l RIE: Elteam
Underentreprenører og leverandører: Tømrer: Tømrermester Arnstein Sørgard l Adgangskontroll: Caverion l Lås og beslag, områdesikring: Garda Midt-Norge l Plasstøpt Betong: Spennarmering l Prefab Betong: Spenncon l Rekkverk: KS Management l Elektro: Elteam l Branntetting: RH Prosjekt l Glass og fasadearbeider: Daaland l Ventilasjon/automasjon: Hamstad l Renhold: NRS l Teglfasade: Johannesen & Hagen l Mur og flis: EK Mur l Taktekker: Trondheim Tak l Grunn og Utomhus: BN Entreprenør l Stillas, maskiner og utstyr: Ramirent l Lifter: Pilot Utleie l Avfallshåndtering: Retura l Heis: Heis1 l Rørlegger: Flow Trøndelag VVS l Kjøkken: Sigdal l Oppmåling: Nidaros Oppmåling l Maler og gulvlegging: MTG l Systeminnredning og himling: Moelven Modus l Porter: ASSA Abloy l Blikkenslagerarbeider: Dahle Blikk l Solskjerming: Vental
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Bak byggingen av stasjonen står et eget selskap, Smedbrua Eiendom AS, som i sin tur eies av Koteng Eiendom og Skipnes Invest. Smedbrua Eiendom bygger også enda et nybygg vegg i vegg med politistasjonen, der Skipnes etter hvert skal flytte inn med sin trykkerivirksomhet. Politistasjonen skal driftes av Koteng, og det er inngått en 20-årig leieavtale som er skreddersydd for politiets behov, forteller byggeleder Roar Skaldebø fra Koteng Eiendom til Byggeindustrien.
Pent bygg
Det er blitt et stilig bygg med en god planløsning, og det ligger rett over veien fra lokalene der Adresseavisen tidligere holdt til, og som i dag huser blant annet Polaris Trykk. Navnet Smedbrua er for øvrig hentet fra brua som går over jernbanelinja til Heimdal sentrum. I dag er denne forbeholdt syklende og fotgjengere etter at den var en flaskehals for biltrafikken og er nå avløst av en ny undergang under jernbanen. Skaldebø forteller at de fikk oppdraget etter å ha vunnet en konkurranse om dette, og at bygget deretter ble utviklet i nært samarbeid med politiet.
– Vi samarbeidet også med en arkitekt som er veldig god på planløsninger, og resultatet er blitt et godt romprogram der vi har fått alle funksjonene inn på tross av sparsommelige kvadratmeter. Det er et veldig gjennomtenkt bygg med stort uteareal. Bygget har en kjelleretasje og to etasjer over bakkenivå, sier han.
Litt ekstra
Koteng Eiendom har naturlig nok stått sentralt i arbeidet, og har også i tidligere prosjekter vist at man er opptatt av at resultatet både skal se bra ut og også fungere godt. Også bærekrafttanken står sterkt.
– Dette er et bygg der vi har kostet på litt ekstra på fasaden.
Det har fått en teglsfasader er fornuftig også i et bærekraftperspektiv, den dagen dette bygget blir plukket ned kan det gjenbrukes. Vi i Koteng skal bygge en by vi kan være stolte av i 100 år sier han.
– Det fører til at vi må gjøre en god del vurderinger underveis, men som likevel ikke behøver å koste mye mer. På sikt lønner det seg å gjøre en solid jobb fra begynnelsen, ved at det kan gi besparelser på vedlikehold og drift senere, sier han.
Skaldebø forteller videre at også driftsavdelingen hos Koteng har vært med på byggeprosessen.
– VI drifter byggene våre selv, og ved at de som skal stå for driften er med fra starten blir det mer driftsvennlig og forutsigbart.
Selve bygget
Underveis i byggingen er det lagt vekt på at bruk av elkraft til all oppvarming, mens det blir oppvarmet med fjernvarme når det tas i bruk.
Det er oppført med plasstøpt kjeller med støpt dekke. Videre oppover er det brukt prefabrikkerte betongelementer i trapper, heissjakter og dekker, men utvendig er det tømmervegg med forblending med tegl. Innvendig er det normale kontorarealer med en miks av plassbygde vegger i stålstender/gips og systemvegger.
En politistasjon har naturlig nok en del spesielle krav både til konstruksjon og utførelse, men det er kanskje litt unormalt at det ikke er vanlige cellekontor. I stedet er det i stor grad åpent landskap. Heller ikke stasjonssjefen har dør som kan lukkes inn til seg.
Skaldebø sier videre at utearealene er blitt romslige og flotte.
– Vi laget en liten Tuftepark med et utvalg av treningsapparater, beregnet for politiet. I det hele tror vi at utearealet er blitt vellykket og gir et hyggelig møte for publikum som skal benyttes seg av stasjonen. Det er ikke noe stort bygg, men vi har blant annet klart å få til et inngangsparti som virker større enn det egentlig er, og med hyggelige overflater.
Rent og ryddig
Byggelederen kan også fornøyd fortelle at under byggingen har man oppnådd en sorteringsgrad på 96 prosent.
– Det er et viktig tall for oss. Og det er også grunn til å nevne at det har vært veldig dyktige entreprenører på prosjektet, og de har virkelig vært med på den måten vi ønsker å styre prosjektene. Vi bruker en Lean-inspirert metode, med et fag som trekker seg ut når er nytt kommer inn og på den måten får vi ryddige overganger. Dessuten har vi en ambisjon om å være en foregangsbedrift i bransjen når det gjelder rent bygg, og dette har vært et svært ryddig bygg under hele byggingen, sier han.
Han er også fornøyd med at de entreprenørene man arbeider sammen med er flinke når det gjelder bruk av lærlinger. For øvrig har man stor oppmerksomhet på HMS, og en lav terskel for å ta samtaler og gjøre tiltak der det er nødvendig.
– Vi er fornøyde med at vi har hatt null alvorlige avvik og null mindre avvik. Jeg har selv arbeidet som håndverker, og vet hvordan det er å stå ute på et bygg. Dette er en hjertesak for meg, og jeg ønsker de som står i arbeidet bare det beste, sier han.
God prosess
Bygget var ferdigstilt i september i år, etter at man startet i april 2020. Det begynte med et stort masseuttak, etter at det viste seg at det var myr i området. Denne kunne ikke bygges på og den kunne ikke gjenbrukes, slik at massen måtte transporteres bort.
– Men det har vært et greit byggeri, og imponerende at vi har kunnet kjøre rammesøknad, reguleringsprosess og igangsettingstillatelse parallelt. Det har også vært en fenomenal innsats fra byggesakskontoret i kommunen og andre som har vært involvert, og også fra ansvarlig søker slik at hele reguleringsprosessen er gjennomført i rekordhastighet. Det henger sammen med at det er snakk om en samfunnskritisk bygning, og det har vært tydelige føringer om å prøve å gjøre en rask saksbehandling. Det er all grunn til å skryte av Trondheim kommune i denne sammenhengen, sier Roar Skaldebø.
– Dette er et byggeri vi er stolte av og en prosess vi kan stå for, sier han.