Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Kristiansund
Prosjekttype: Nybygg Undervisning/Næring
Bruttoareal: 21.500 kvadratmeter
Byggherre: Campus Kristiansund 1
Totalentreprenør: Betonmast Røsand
Kontraktsum eks. mva.: 715 millioner kroner
ARK, IARK, LARK, SØK: PIR2
Rådgivere: RIB: Conplan l RIA: Sweco l RIByFy,
RIBr: Rambøll l RIG: Era GeoC l RIM: Cowi l ITB:
Norconsult l RIBtre: Ny Struktur
Underentreprenører og leverandører: Massivtre og limtre: Splitkon l Spunt/Pel: FAS l
Prefab betongtrapp: Cementprodukt l Rørlegger: Øivind Lystad l
Sprinkler: Evensen l Elektro: West Elektro l Automasjon: EL 24 l
Ventilasjon: Bryn Byggklima l Parkett: Parkettgruppen l
System-/glassvegger: Adepten l Akrylgulv: Acrylicon l
Grunn-arbeid: AF Decom l Metallfasade: Areal Bygg l Maling: Artea
Malermester l Gulvbelegg/ Teppeflis: ATG l Rekkverk: Midthaug l
Branntetting: Firesafe l Blikkenslager: Freiblikk l Betongstøp:
Gulventreprenøren l Solskjerming: Vental l Lås og beslag:
Låssenteret l Kantinekjøkken: Metos l Flis: Murmester Mørkedal l
Slipt betong: Nordbelegg Industrigulv l Taktekking: Norgestak Trøndelag l
EMP: Norshield l Utomhus: Olav Alvheim Maskinstasjon l
Systemhimling: Rovik Montasje l Spilehimling: Otretek l
Tynnavretting: RS Gulv l Minikjøkken: Sigdal l Hulldekker:
Spenncon l Aluminiumsglass/-dører: Straumsheim l Heis: TK
Elevator Norway l Blokkvegg/ uTeleskopamfi: Trysil Byggprodukter l
Stikking: Field Group
Denne høsten blåses nytt liv i Kristiansund sentrum når
Nordmørsbyens nye campus åpner dørene. I tillegg til studietilbud fra Høgskolen
i Molde, Fagskolen i Møre og Romsdal, Dronning Mauds Minne Høgskole, Høgskolen
i Volda og NTNU, vil det syv etasjer høye campusbygget romme flere lokale
kompetansebedrifter og en stor kafé på bakkeplan.
Campus Kristiansund er et samarbeidsprosjekt mellom Bane Nor
Eiendom, Reitan Eiendom og Relog, som sammen eier byggherre Devoldholmen
Utvikling.
– Det er jo ikke tog i Kristiansund, men vi satt med en
gammel busstomt, og så hadde Reitan Relog en tomt like ved. Kommune og fylke
hadde et sterkt ønske om å løfte høyere utdanning i Kristiansund, så vi fikk
med oss Høyskolen i Molde på å bygge opp et campuskonsept for å få et bedre
utdanningsmiljø i kommunen. Det er et næringsliv med kompetansekrevende
industri innen offshore og havbruk i regionen, og de mangler fagfolk, forteller
prosjektdirektør Trond Rusten i Bane Nor Eiendom.
Campus Kristiansund er bygget på en gammel industritomt som
blant annet har huset rutebilstasjonen i byen. Bygget ligger sentralt til, like
ved havnebasseng og båthavn.
– I bane Nor Eiendom bygger vi knutepunkt. Kristiansund er
en veldig bilbasert by, og på Campus Kristiansund har vi lagt til rette for mer
sykkel og gange med sykkelhotell og gode garderobefasiliteter. På den måten
bidrar vi til endret mobilitet, samtidig som vi er med på å bygge en
utdannings-hub. Det er spennende å være katalysatorer for byutvikling, og det
er også en del av ansvaret vårt som stor byggherre. Å utvikle jernbaneeiendom
og kollektivknutepunkter er mandatet vårt, så vi er ikke så langt fra formålet
vårt her – vi mangler bare toget, sier Rusten med et smil.
Lokalt løft
Totalentreprenør på prosjektet er den lokale entreprenøren
Betonmast Røsand. Prosjektleder Håvard Slatlem forteller at campusprosjektet er
det største enkeltprosjektet de noensinne har gjennomført.
– Dette er et viktig prosjekt for hele regionen, og vi er
veldig, veldig fornøyde med at vi har fått bygge det. Og når det har blitt tatt
så godt imot av alle, både i byggefasen og som ferdig bygg, da er det
selvfølgelig veldig kjekt. Og så er det selvfølgelig gledelig at vi får være
med på et så stort prosjekt i vår egen bakgård, sier Slatlem.
Betonmast Røsand startet det fysiske arbeidet på havnetomten
sommeren 2022. De kom da til ferdigrevet tomt, men til svært utfordrende
grunnforhold. Det er antakeligvis aldri blitt bygget noen kjellere under
havnivå langs kaikanten i Kristiansund, men Campus Kristiansund har parkering
for 77 biler, inkludert 20 ladere, samt 250 sykler med 64 ladepunkter under
bakkeplan.
Med kupert fjell i grunnen og sjøen tett på, var det en stor jobb
for Betonmast Røsand å få tørr byggegrop for å støpe bunnplate og
kjelleretasje.
– I første omgang var det en del forurensede masser som måte
ut, men siden vi ligger så nært kaianlegget, kunne vi skipe ut massene med båt.
Spunt og pel ble en av de tidsmessig største utfordringene i prosjektet.
Kjelleren ligger på kote null, med flo som går opp til kote to, og på grunn av
fjellet hadde vi lenge utfordringer med å holde sjøvannet ute. Vi mistet noen
uker i starten mens vi jobbet med å få spunten tett, og i mellomtiden måtte vi
legge opp arbeidet etter flo og fjære. Det er ikke akkurat rasjonelt for
fremdriften. Men vi fikk kontroll etter hvert, og vi jobbet oss inn igjen, sier
Slatlem.
Som støpt
Prosjektlederen forteller at de startet å hente inn den
tapte tiden allerede i støpingen av bunnplate og vanntette kjellervegger.
– Vi jobbet i skift, og vi tok inn noen uker bare på det.
Mesteparten tok vi inn i råbyggsfasen. Bunnplaten er 45 centimeter tykk og
tett, så det er en del kubikk betong her, men fra første etasje og opp, er det
massivtre og limtre, forteller Slatlem.
Kjelleren er plasstøpt i lavkarbonbetong klasse B, og
etasjeskillet mellom kjeller og bakkeplan består av hulldekker.
Hovedbæresystemet fra bakkeplan og opp er i tre, inkludert etasjeskiller og
heissjakter.
– Det er ekstra gledelig at vi har en norsk leverandør av
limtre og massivtre, Splitkon, som nå har etablert seg med en fabrikk som gir
dem kapasitet til et så stort prosjekt, sier Slatlem.
Prosjektlederen forteller at de har hatt fokus på å velge
lokale og nasjonale aktører til de aller fleste leveranser.
– Vi har blant annet en metallfasade hvor metallet både er
produsert og bearbeidet i Norge, og også montert av en norsk leverandør. Det er
gledelig at vi slipper å gå til utlandet for å få tak i denne typen leveranse,
men at det finnes på Vestlandet. Mange av de største underentreprenørene her er
også lokale firma, som for eksempel rørlegger og elektriker. Begge har lokal
tilhørighet her i Kristiansund, og de har levert kjempebra. Det viser at det
ikke står noe i veien for å gjennomføre store prosjekter her også, sier
prosjektlederen.
Excellent
Campus Kristiansund er et Breeam-prosjekt med karakteren
Excellent. At bygget er reist på en tomt som tidligere har vært bebygd har gitt
en del poeng. At det ligger sentralt og tett på byens primære
kollektivknutepunkt mellom buss og båt, skader naturlig nok ikke. I tillegg er
det installert 392 solcellepaneler med en mulig årlig produksjon på 140.000
kilowattimer (kWH) på taket, hvilket vil gi en besparelse på 65 tonn
CO2-ekvivalenter i året. Bygget er også utstyrt med sjøvannsvarmepumpe med
inntak på 40 meters dyp i havnebassenget. Dette skal dekke 100 prosent av
varmebehovet til oppvarming og ventilasjon, samt en fjerdedel av
tappevannsbehovet i bygget.
– Valg av limtre og massivtre som bæresystem, er et viktig
grep. Sammen med energistyring, ventilasjon og belysning, får vi et bra
CO2-fotavtrykk, forteller Slatlem.
Bæresystemet i tre vises frem gjennom hele bygget, og
innredningen bidrar også til å minne om hva Campus Kristiansund er laget av.
– Vi har tatt igjen gamle håndverkertradisjoner fra bryggene
i byen. Og så har vi atriet, som er smykket i bygget, og er åpent over seks
etasjer. Ved hjelp av spiler og akustikktiltak i veggene får vi også en veldig
fin og dempet akustikkfølelse i atriet, selv om det kommer til å være mye folk
her når bygget er i bruk, forteller prosjektlederen.
I tillegg til luftige gangveier og trapper er det åpne
atriet utsmykket med et eget tuntre i første etasje, fargerike grupperom i form
av små naust, samt kunstferdig utformet belysning i taket. De sølvfargede
lampene skal dreie tankene over mot en glinsende stim av sild, i en hyllest til
Kristiansunds fortid med sildefiske. Et stort glass-tak bringer sollyset ned i
bygget.
På skinner
De første brukerne har allerede begynt å ta bygget i bruk,
og innen utgangen av oktober skal alle leie-takere være på plass.
– Det har blitt et strålende bygg, og vi er kjempefornøyde.
Her har vi fått et flott massivtrebygg med et fantastisk atrium, gangbruer og
trappesystemer, i energiklasse A, Breeam Excellent, og som er så
energieffektivt at vi i perioder vil kunne selge strøm tilbake på strømnettet.
Arkitekten har også gjort gode grep for at bygget ikke skal virke så bombastisk
som et stort bygg som dette kunne virket. Gode arkitektoniske grep bryter opp
fasaden. Til tross for vanskelige grunnforhold og forsinkelser i grunnentreprisen,
har entreprenør jobbet inn den tapte tiden og leverte bygget 16. august klokken
tolv, akkurat som avtalt. Så sånn sett har det jo gått på skinner, sier Trond
Rusten i Bane Nor Eiendom.
Også Håvard Slatlem i Betonmast Røsand forteller at han er
godt fornøyd med hva de har fått til med Campus Kristiansund.
– Dette blir en veldig flott arbeidsplass og et fint
undervisningsareal for regionen, og det er veldig stas å ha vært med på det. Vi
er veldig, veldig fornøyde, sier han.
Med 250 arbeidere i sving på det meste, med krevende arbeid
i høyden, spesielt i det høye, åpne atriet, kan Betonmast Røsand også være godt
fornøyd med å ha kommet i mål uten fraværsskader i prosjektet.
– Det er et resultat av et systematisk og langsiktig arbeid
som er lagt ned hver dag i prosjektet. At alle skal komme seg trygt hjem, har
vært et av hovedmålene i prosjektet, og det er vi veldig godt fornøyd med at vi
har klart det, sier Slatlem.