Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Trondheim
Prosjekttype: Nybygg boliger/rehabilitering fra kontor til
boliger
Bruttoareal: 12 788 kvadratmeter
Byggherre: Selvaag Bolig
Totalentreprenør: Betonmast Trøndelag
Kontraktsum: 452 millioner kroner inkl. mva.
Arkitekt: Arkitektværelset og ARC
Landskapsarkitekt: Selberg Arkitekter
Rådgivere: RIB Bt 1: Harboe & Leganger l RIB
Autronica: Siv. ing. Danielsen l RIVA, RIVeg: Structor Trondheim l
RIG: Dr. Techn. Olav Olsen l RIBr: Brannrådgiverne l RIA: Brekke
& Strand l RIV Autronica: KES-Teknikk l RIV Bt1: Asplan Viak l
RIV vent: Sweco l RIV fjernvarme: Multiconsult l RIBfy, RIE:
Norconsult
Underentreprenører og leverandører: Grunn og utomhus: Brende
l Elektro: OneCo l Rørlegger Bt1: Flow VVS l Rørlegger
Autronica: Kjells VVS l Ventilasjon: Trønderblikk l Taktekker
Bt1: TFS l Taktekker Autronica: Norgestak l Maler, gulvbelegg Bt1: Sandå l
Maler og gulvbelegg Autronica: Malertjenester l Kjøkken og bad: HTH l
Stål: DSL Stål AS l Badekabiner: Badeelement l Mur, flis: EK Mur l
Systemhimlinger og -vegger: Modulvegger l Lås og beslag: Beslag Consult l
Parkett og gulvlegging: Adepten l Byggrenhold: Eir Renhold l
Vinduer Bt1: Lian l Vinduer Autronica: NorDan l Innerdører: Tore
Ligaard l Snekkerbygde møbler Autronica: Simons Interiør l
Proffkjøkken Autronica: MP Storkjøkken l Taktil merking: Plenum
Utbyggingen på Lade omfatter fire nybygg og rehabilitering
av kontorbygget Autronica fra 1970-tallet. To av de nye byggene er i seks
etasjer og rommer 91 leiligheter, én ny fire etasjers blokk har 32 leiligheter
og en kjede av rekkehus har ni enheter. Rehabiliteringen av Autronica-bygget
har skapt 32 leiligheter. De fem byggene omkranser et felles uteområde med plen
og lekeapparater.
– Var trønderne klare for Pluss-konseptet?
– Absolutt. Trondheim er sulteforet på boligkonsepter som
tilbyr mer enn bare kvadratmeterne de har i egen leilighet, sier Fred Fikse
Forbord, prosjektleder for Selvaag Bolig.
– Dette gjenspeiles også i Trondheims nye KPA
(Kommuneplanens arealdel) som legger vekt på at nye boligprosjekter skal ha
gode fellesområder. Som alle andre erfarte vi treghet i salget i en periode,
men etter at leilighetene og Pluss-tilbudene ble ferdigstilt, har salget vært
svært bra. Per dato har vi ti usolgte leiligheter.
Bygde Pluss først
Ideen bak Pluss er å gjøre livet enklere for beboerne og å
skape trivsel og fellesskap. Pluss-delen er lokalisert i Autronica-bygget som
ble overlevert i februar 2024, som det første av de fem byggene. Fellesarealet
utgjør 700 kvadratmeter i førsteetasjen og underetasjen, det største i noe av
Selvaags Pluss-prosjekter. Her er det resepsjon, kaffebar, lounge, peisestue,
kjøkken, storkjøkken, selskapslokale, ungdomsrom, møterom, velværerom,
gjesterom og treningsrom. Et elegant interiør låner elementer fra 1970-tallets
estetikk.
På taket er det en stor, felles terrasse med sittegrupper,
grill, dusj og badstu. Beboerne i alle byggene har rett til å bruke
Pluss-tilbudene.
Bra sluttresultat
– Tilbakemeldingene fra beboerne, kommunen og andre er
veldig gode. Dette har blitt fint, sier Forbord.
Han er også godt tilfreds med entreprenøren.
– Det har vært utfordringer underveis, men alt i alt er vi
godt fornøyd. Kvaliteten er god, sier han.
Prosjektleder Lars Erik Bøe Engen i Betonmast er også
fornøyd, men vedgår at tidspresset har vært hardt.
– Samarbeidet med byggherre har fungert godt. Selv om
prosjektet har vært utfordrende, er resultatet noe vi kan være stolte av. På
grunn av kompleksiteten var en av utfordringene å opprettholde fremdriften. Vi
måtte også rehabilitere Autronica-bygget i tråd med byantikvarens krav og
oppføre fire bygg med ulike fasadeløsninger, som alle skulle kobles til en
felles parkeringskjeller. På grunn av plassering utenfor byggegrensa, fikk vi
180 dagers stans på et bygg, noe som påvirket fremdriften. I tillegg krevde
byggingen av veier og søppelsuganlegg tett samarbeid med kommunen, forklarer
Engen.
Bortsett fra en forsinkelse på fem uker for bygget som var
feilplassert, klarte Betonmast Trøndelag å overlevere til avtalt tid.
Godt nabolag
Selvaag har ønsket en miks av beboere for å skape et godt
nabolag. Rekkehusene retter seg mot familiesegmentet, mens de to seks etasjer
høye blokkene har leiligheter mellom 38 og 65 kvadratmeter, og har appellert
mest til de unge. Leilighetene i den fire etasjer høye blokka er opptil 125
kvadratmeter store. Prisene spenner helt fra 3,1 millioner kroner til 13
millioner.
Plasstøp
Parkeringskjelleren som knytter byggene sammen, går under de
fire blokkene og fellesområdet mellom dem. P-kjelleren har 111 p-plasser til
bil, 418 plasser for sykkel, samt boder til alle leiligheter, tekniske rom og
varmesentral. Råbyggene og balkongene i de tre nye blokkene er plasstøpte. Det
er ikke så vanlig, og gir stor fleksibilitet og utmerket lydisolasjon.
Betonmast Trøndelag har egen produksjon av betong og har stått for det aller
meste av betong- og tømrerarbeid selv, forteller Betonmasts prosjektleder.
Badene i bygg A, B og C er ferdige kabiner, mens det er
plassbygde bad i rekkehusene og Autronica.
Mye tegl
De to blokkene på seks etasjer har fasade i skjermtegl, mens
blokka på fire etasjer har en murt fasade i mørk tegl. Rekkehusene har
bærekonstruksjon i tre, med skjermtegl.
Energiforsyningen er fjernvarme via gulvet i boarealene og
radiatorer i fellesområdene. Energiklassen ligger i gjennomsnitt på B.
Prosjektet har ikke hatt Breeam-ambisjoner.
Alle leilighetene har kjøkken fra HTH og alle gulv har
énstavs eikeparkett. Inngangspartiene har flislagte gulv, mens det er belegg i
korridorene. Balkongrekkverkene er i stålspiler eller glass for å gi
lysinnslipp og utsikt.
Ønsket luftig preg
ARC Arkitekter har hatt ansvaret for regulering og
prosjektering, og sto for parkeringskjelleren og bygg A og B. Arkitektværelset
i Oslo har hatt hånd om bygg C, rekkehus-ene og Autronica.
– Det som særlig gir bygg C karakter er de utkragede
balkongene som stikker langt ut fra byggets hjørner, sier Grethe Løland i
Arkitektværelset.
– Ellers er komposisjonen enkel med en stram fargepalett.
Teglfasaden har en mørk sjattering med mørk fugemasse, fargebåndene på
balkongene er svarte og rekkverkene har sotet glass, sier hun.
På rekkehusene ville arkitekten ha et varmt preg, med lys
tegl og bruk av treverk i inngangspartiet og på takterrassen.
– Autronica var annerledes fordi det var et kontorbygg fra
1970-tallet med verneinteresser. Vi erstattet de karakteristiske metallbåndene
rundt bygget med perforerte metallbånd som er transparente innenfra, men
skjermer for innsyn utenfra. Vi tilstrebet en luftig bokvalitet, det gjaldt
alle byggene vi hadde i Ringve Pluss, forteller Grethe Løland.
Populært siden vikingtid
Ringve Pluss ligger sentralt på Lade som siden
tusenårsskiftet har opplevd en sterk boligvekst. At bydelen øst i Trondheim er
populær, er ikke så rart. Den er bynær, har flotte friluftsområder og ligger
ved fjorden. Her er Ringve botaniske hage, og langs sjøkanten går den populære
Ladestien med badeplasser og idylliske serveringssteder. Det var i dette
duvende landskapet at de rikeste trondhjemmere anla sine lystgårder fra
1600-tallet og utover. Tilbake i vikingetid styrte de mektige lardejarlene
store deler av landet herfra.
Ringve Pluss ligger mellom et stort idrettsanlegg på én side
og næringsarealer og boliger på den andre. Travle Haakon VIIs gate går forbi i
sør, mens mer makelige Lade Allé ligger i nord.
Har solgt resten
Selvaag Bolig og Relogs opprinnelige plan var å bygge
omkring 600 leiligheter på den 37 dekar store Autronica-tomta. Men etter å ha
ferdigstilt første byggetrinn med 164 leiligheter, har utbyggerpartnerne valgt
å sette strek og selge resten av tomta. Storparten er kjøpt av Obos og Solon.
Boligene som disse skal bygge blir også knyttet til Pluss-konseptet.
(Rehabiliteringen av Autronica-bygget ble omtalt i
Byggeindustrien nummer 5 i 2024).