Fakta
Sted: Måløy
Prosjekttype: Brannstasjon
Byggherre: Kinn kommune
Totalentreprenør: Veidekke Bygg
Areal: 1.012 kvadratmeter BRA (fordelt på to etasjer)
Prosjektkostnad: 67,1 millioner kroner inkl. mva.
Arkitekt: Stein Halvorsen Arkitekter
Landskapsarkitekt: Rambøll
Rådgivende ingeniører: RIB, RIBveg: Norconsult l RIB stål: SN-stålbygg l RIG: Era Geo l RIBr, RIA, RIBfy: Rambøll l RIV rør: Fjordpipe l RIV ventilasjon: Ingeniørfirmaet R. Torgersen l RIE: Eid Elektro
Underentreprenører og leverandører: Tømrer- og betong-arbeid: Veidekke Bygg l Grunnarbeider: Maskinentreprenør Jimmy Nore & Sønn l Asfaltering: Asfalt Vest l Stålkonstruksjon, fasade, vindu, ytterdører og hulldekke: SN-stålbygg l Rørlegger: Fjordpipe l Elektro: Eid Elektro l Ventilasjon: Ingeniørfirmaet R. Torgersen l Gulvstøp: Bw Betonggulv l Avretting på hulldekke: TV Gulvavretting l Tømrerarbeid: Stormbygg l Kjerneboring: Betongsaging Nordfjord l Taktekking: Nygård Tak l Kraning: Vågsøy Kran og Transport l Maling, gulvbelegg: Øvrebø Fargehandel l SD-anlegg: Normatic l Vaskeanlegg: Holta & Håland Bilvaskutstyr l Barriereutstyr: E. Christiansen l Ståltrapp og glassrekkverk: Rekkverkspesialisten l Systemhimling, foldevegg: Byggmontering Møre l Innredninger: Gangsø Kontraktmøbler l Lås og beslag: Låssenteret l Industriporter: Windsor Door l Kjøkken: Bjarne Espe Trevarefabrikk l Løfteplattform: Heisplan l Reservekraftanlegg: Østerbø Maskin l Radonsperre: Radonmannen Trondheim l Byggvask: Vest Industrivask l Glidestøp av fortauskant: Nilsen & Sture Betong l Alu. skyvedør: John Holvik l Skilt og merking: Fluor-Lux l Trykktesting: Omega Akerholdt l Ferdigbetong: Vågsøy Ferdigbetong l Gulvisolasjon: Sundolitt l Innerdører: Daloc l Boring jordbrønner: Fimreite Bergboring l Maskiner og utstyr: Måløy Utleie
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Den nye brannstasjonen er bygget på Moldøen, rett under Måløybrua. Den skal fungere som brannstasjon med tilhørende funksjoner for nordre del av Kinn kommune, det vil si Måløy by og omkringliggende områder. I tillegg til brann- og redningstjeneste skal arbeid med beredskap, forebygging og feiing ha base i det nye bygget. To fast ansatte i fulltidsstillinger skal ha sitt daglige virke i kontordelen i andre etasje. I tillegg vil pendlere fra etaten i Florø ha kontordager her. Brannmannskap i to-prosentstillinger har tilgang til fasiliteter i bygget som eksempelvis treningsrom, slik at det totalt vil være omkring 25 personer som har den nye brannstasjonen som arbeidssted.
Ifølge prosjektleder for Kinn kommune Knut Reidar Christian-sen er ny brannstasjon i Florø, for den sørlige delen av kommunen, for tiden inne i en anbudsprosess.
Pålegg fra arbeidstilsynet
– Den gamle brannstasjonen i Måløy sentrum var utdatert og holdt ikke dagens krav til utforming. Arbeidstilsynet har krevd at arbeidsforholdene til de ansatte på brannstasjonen må utbedres. Plasseringen av den gamle brannstasjonen var heller ikke ideell, i et boligområde der brannbilene rykket ut rett i veien. Logistikken er blitt mye bedre her med god plass rundt brannstasjonen, sier Christiansen.
Kommunen som arbeidsgiver for brannmannskaper plikter å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø, blant annet knyttet til eksponering mot giftig brannrøyk og andre farlige gasser. Dette er et ledd i en nasjonal strategi for å bedre arbeidsforholdene for brannmannskaper. En rekke brannstasjoner rundt om i landet er oppgradert siste årene.
Målet med den nye brannstasjonen er å støtte krav fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Arbeidstilsynet.
Flere vurderinger i prosjektfasen konkluderte med at kravene bare kunne oppfylles ved bygging av ny brannstasjon.
Kravet fra Arbeidstilsynet var at ny brannstasjon måtte stå ferdig ved utgangen av 2023. Det ble et halvt år senere, men Christiansen forteller at de har hatt god dialog med Arbeidstilsynet som har akseptert utsettelsen så lenge bygget var i prosess.
Brannstasjonen har en prosjektkostnad på 67,1 millioner kroner, inklusiv merverdiavgift. I prosjektet er det lagt vekt på å avgrense innholdet i brannstasjonen til nødvendige og lovpålagte krav.
Stål- og sandwich
Anleggsleder på prosjektet for totalentreprenør Veidekke, Simon Garshol, forklarer at brannstasjonen er bygget som et tradisjonelt industribygg med støpt plate, punktfundament med pilaster og ringmur, det vil si søylepunkt med fundament i grunnmuren, bærende konstruksjoner i stål, Paroc sandwichelementer på fasade og tekket tak. I områdene med to etasjer er det hulldekker som etasjeskille. SN-Stålbygg har sørget for tett bygg, utenom betongarbeidet i grunnen og taktekking.
– Egenproduksjonen til Vei-dekke består av betong- og tømrer--arbeid i tillegg til prosjektstyring. Vi har vært fem-seks personer som har jobbet med betong- og tømrerarbeidet, samt en til to administrativt, forklarer Garshol.
– Det er to store haller i bygget, en vaskehall, og en vognhall der biler og utstyr skal stå lagret. Disse områdene har full takhøyde, veggene er eksponerte sandwichvegger, mens gulvene er betonggulv behandlet med Ashford Formula som gjør overflaten mer slitesterk. I områder med administrasjon, garderober og sosiale soner er det utført tradisjonelt tømrerarbeid med reisverksvegger. Her er det i hovedsak gips på vegger, vinyl gulvbelegg og systemhimling. Dusjer har flis på gulv og vegger, forklarer Garshol.
Sort og rød del
– Bygget er delt i en sort- og en rød del. Der vaskehallen ligger helt mot øst i den sorte delen, mens vognhallen ligger mot vest i den røde delen. Administrasjonsdelen med sosiale soner, kjøkken, møterom og treningsrom ligger i andre etasje i den sorte delen. Garderober med barriere mellom skitten og ren sone ligger i tilknytning til hallområdene slik at brannmannskapene er sikret god flyt i arbeidet inne i brannstasjonen, forklarer Garshol.
– Rundt vognhallen i den røde delen er det bakrom med verksted og lager, og tekniske rom på plan 2. Grunnflaten er om lag 700 kvadratmeter. Inkludert andre etasje har bygget et bruttoareal på 1.012 kvadratmeter.
Det er inngang midt i bygget, slik at mannskapene i en utrykning parkerer utenfor bygget, går inn inngangen midt på bygget og går rett i garderoben der utstyret henger klart. Så går de til vognhallen for utrykning. Når de kommer tilbake fra utrykning, skal bilene i vaskehallen, mens mannskapene går gjennom barrieren til ren sone. Klær og annet utstyr går i barrierevaskemaskiner. Mannskapene går i garderoben der det er dusj og badstue. Det er også garderobe for kvinnelig brannpersonell. Fra garderoben kan de gå videre opp i den sosiale sonen.
Design-build
– I prosjektfasen etablerte vi en prosjektgruppe der representanter for tillitsvalgte, brannmannskap og teknisk side i kommunen medvirket. Vi mener vi har funnet gode løsninger for logistikken. Vi er fornøyde med bygget slik det er blitt og har hatt en god prosess med godt samarbeid med entreprenør Veidekke, sier Christiansen i Kinn kommune.
– Det forelå en rammeplan i utlysningen. Konkurransen ble utlyst som «Design-build». Veidekke kom inn med sine arkitekter som tok prosjektet videre, forklarer prosjektlederen.
Byggingen startet midt i september 2023. Byggetiden ble elleve måneder. Bygget ligger på en tidligere utfylt fylling i sjøen. Tomten var i kommunalt eie.
– Vi gjorde miljø- og geotekniske undersøkelser i forkant. Tomten består av fyllmasser der ene hjørnet ligger på fjell. Grunnforholdene er stabile. Vi benyttet overskuddsmasse fra prosjektet med bygging av nytt høydebasseng på Skramsvatnet for å bygge opp grunnen. Vi har bygd opp 20-40 centimeter. Tomten lå på 2,60 meter over havnivå, nå er den 2,80-3,0 meter, sier Christiansen.
Bygget varmes av vannbåren gulvarme. Det er boret tre hull om lag 200 meter ned i jorden, der varmen hentes fra.
Stor investering
I prosjektet ligger også heving av kommunal vei fra fylkesveien mot vest forbi brannstasjonstomten og til et friluftsområde mot øst.
– Veidekke fikk en tilleggskontrakt i forbindelse med arbeidet med å flytte veien 2,5 meter og etablere gang- og sykkelvei til området. Tilleggskontrakten var på om lag 1,5 millioner kroner, sier Christiansen.
Garshol forteller at det spesielle med denne tilleggsjobben var at de måtte ta hensyn til brofundamentene på Måløybrua.
– Vi måtte bruke Glasopor for ikke å påføre brofundamentene ekstra belastning. Dette er en lett skumglassmasse som veier mindre enn normale fyllmasser. Arbeidet ble utført av grunnentreprenør som også leverte glasopormassen, forklarer han.
Brannstasjonen er en del av en større satsing for Kinn kommune i Måløy. Kommunen som ble etablert av gamle Flora og Vågsøy kommuner i forbindelse med kommunereformen i 2020, har startet eller planlagte investeringer for om lag 470 millioner kroner i Måløy, inkludert brannstasjonen. Den største investeringen er Skram skole i Måløy sentrum. Budsjettet for skolen er på cirka 329 millioner kroner. Andre prosjekter er opprusting av kommunal del i hovedgaten Gate 1 med et budsjett på 55 millioner kroner, og rehabilitering av Holvik barnehage som står klar til semesterstart nå i høst.