Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Sørumsand
Prosjekttype: Boligbygg
Byggherre: Verkstedhagen AS
Totalentreprenør: Consto
Kontraktsum: 335 millioner kroner inkl. mva.
Areal: 6.500 kvadratmeter BRA
Arkitekt: Pur Arkitektur
Landskapsarkitekt: COWI
Rådgivere: RIB, RIM, RIBr, RIBfy, RIAku: COWI l
RIG: Seierstad Geo l RIVA: EM Prosjekt l RIV:
Vikenconsult l RIE: Elotek
Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid: Ole M.
Almeli l
Betongarbeid: Betonorte Norge l Prefab/bæresystem: Heidelberg
Materials Prefab l Tømrer: Hadeland Stål og Gipsmontasje l Badekabiner:
Part l
Rørlegger: Alle Tiders Rørleggerbedrift l Elektriker: Fetsund Elektro l
Ventilasjon: Energima Ing. OH l Balkonger og rekkverk:
Brødrene Midthaug l Vinduer: Lian Vinduer l Parkett:
Parkettgruppen l Kjøkken: HTH l Heis: Orona l
Taktekking: Tecta Tak l Maler: Malermester Dema l Oppmåling:
Field Geospatial l Riving og sanering: Øst-Riv
Sentralt i Sørumsand, rett ved togstasjonen, har Consto
bygd tre punkthus med til sammen 99 nye leiligheter. De tre byggene i
prosjektet, som heter Verkstedhagen, har alle fem etasjer og inneholder
henholdsvis 38, 32 og 29 leiligheter.
Det er også bygd en parkeringskjeller som strekker seg
under byggene. Kjelleren er plasstøpt, mens konstruksjonene ellers er oppført i
stål og hulldekker.
Fasadene er kledd med impregnert trepanel fra Bergene
Holm og cembritplater nederst mot mark. Innvendige vegger er av stål- og
trestendere, dekket med gipsplater.
– Målet har vært å skape en lun og fin fasade, som
glir inn i lokalområdet og ikke er for dominerende. Det synes jeg vi har lykkes
med, sier prosjektleder Jon Ivar Elvsveen i Consto, som er totalentreprenør.
Automatisk parkeringssystem
Leilighetene strekker seg fra rundt 30 til 120 kvadratmeter
i størrelse, og samtlige har enten balkong, fransk balkong eller markterrasse.
– Det er moderne leiligheter, med baderomskabiner,
store vinduer, integrerte hvitevarer og fjernvarme som oppvarmingskilde. En av
boligene er en gjesteleilighet som sameiet disponerer, sier han.
Beboerne har bodareal i kjelleren. Der er det også
bygd automatisk parkeringssystem for å plass til flest mulig biler, i
kombinasjon med tradisjonelle parkeringsplasser. Det er også egen vaskeplass
for bil og sykkel.
– Boligene har god beliggenhet, like ved togstasjonen. De ligger sentrumsnært og samtidig litt for seg
selv i et rolig boligområde. Det er rundt 25 usolgte boliger, men vi opplever
et jevnt tilsig av interessenter, sier prosjektsjef leder Henning Hemstad i
Barlindhaug Eiendom.
Sammen med Sudrheim Invest eier de selskapet
Verkstedhagen AS, som er byggherre.
Bygd etappevis
De signerte totalentreprisekontrakten med Consto, som eier
50 prosent av byggherreselskapet, i oktober 2022. Deretter fikk de
igangsettingstillatelse fra kommunen i mars 2023, og spuntarbeidene startet opp
samme måned.
– Vi har ikke gjort noe pelearbeid på tomten. Det er
støpt plate på mark med kompensert fundamentering. Vi har bygd etappevis, og de
tre byggene er ferdigstilt med rundt fem ukers mellomrom mellom hver, sier
Elvsveen.
Det siste bygget ble overlevert i uke 51, og alle kjøperne har nå flyttet
inn. Utomhus er det bygd både gangveier og lekeplasser, og grøntområdet
ferdigstilles nå før sommeren.
– Vi er veldig fornøyde med resultatet, og det virker
det som kjøperne er også. Nå klargjøres grøntområdene, og du kan se helheten av
prosjektet. Det er blitt veldig fint, sier Henning Hemstad.
Overlevert før tiden
Han sier de har hatt et godt samarbeid med Consto, og
trekker fram at prosjektet er overlevert godt innenfor tidsfristen.
Elvsveen sier det i utgangspunktet var satt av 22
måneders byggetid, men at de overleverte prosjektet nesten to måneder før.
– Vi har levert et resultatmessig godt prosjekt før
tiden, og hatt et godt samarbeid med byggherre. Det har vært en sømløs
gjennomføring, uten forsinkelser eller større utfordringer, sier han.
– Dere bygger i et boligstrøk. Hvordan har arbeidene
påvirket naboene?
– Det har jo vært en del støy, spesielt da vi spuntet.
Da kom det noen klager, men vi har hatt rystelses- og støymålere her, og hele
tiden vært sikre på at vi holder oss innenfor kommunelegens grenser. Samtidig
har det selvfølgelig vært mye transport fram og tilbake, så det har vært viktig
å ta hensyn og planlegge så nøye som mulig, sier Elsveen.
Involverende planlegging
Anleggsleder Matz Didrik Nilsen påpeker at den smertefrie
byggeprosessen skyldes fremdriftsplanlegging og fremdriftsoppfølging med IBC
(Involverende Bygging i Consto).
– Det er en arbeidsmetode, tuftet på grunnprinsippene
i Lean-metoden, og er en oversiktlig og enkel løsning for alle i prosjektet.
Det sentrale er at vi involverer samtlige underentreprenører i
planleggingsprosessen, sier han og legger til:
– Dermed har vi hele tiden god oversikt over de
samtidige arbeidene på byggeplassen. I tillegg har alle aktørene følt eierskap
til fremdriftsplanen, og holdt den til punkt og prikke. Det fører også til god
stemning, og veldig lite brannslukking. Det har kanskje vært noen mindre
hendelser her og der, men de har vært veldig håndterbare.
Elsveen sier de også har hatt daglig morgenmøter,
såkalt «daily huddle», med underentreprenørene.
– Det er korte møter, der vi tar opp dagens agenda. Hvis vi
da ser at noen av fagene kommer i konflikt med hverandre, så løser vi det
sammen der og da. Det har også bidratt til at vi har unngått forsinkelser, sier
Elsveen.